Bukefalos 28 år!

Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Praefatio

Trådstartare
Det här är en intressefråga snarare än en kunskapssökarfråga. Vill helt enkelt veta hur ni andra bär er åt.

Min lillasyster passade en ponny förra sommaren, trevlig och busig liten sak. Jag hängde med dit en gång och skulle provrida (självklart frågade vi ägarna!) en sväng i manegen. Ponnyn var stenhård i munnen, värre än någon annan häst jag ridit, inte så konstigt efter många år som barnponny kanske. Underhals och bakbenen tio mil bakom, såklart. Det var intressant, kul att behöva använda huvudet lite extra när man rider ibland och faktiskt fundera på hur man ska lösa situationen.

Jag gjorde som så, att jag lät bli att ta i munnen i onödan. Mjukt stöd för att rama in, och därefter nästan enbart ledande tygeltag. Det var en pigg ponny som behövde coola ner ibland, då bromsade jag med sitsen (vilket ponnyn hade svårt att förstå) och ledde in på böjt spår istället för att försöka bromsa med tyglarna vilket bara slutade i dragkamp. Just böjt spår blev vårt bästa redskap, vi red i serpentiner och åttor och alla möjliga kringelikrokar för att mjuka upp och göra ponnyn uppmärksam. Även sidoförflyttningar.
Mot slutet av mina 30 min var skillnaden väldigt stor med en häst som äntligen sänkte huvudet och började slappna av i både skritt och trav. Galoppen provade jag bara väldigt kort precis innan lillsystern hoppade upp och red ut, så den kan jag inte uttala mig om.

Min fråga är: Hur rider ni en sådan häst? Nu red ju jag bara en gång, max 30 min inkl framskrittning, men funderar på hur jag hade fortsatt.
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Steg 1: kolla bettet! Passar det, lagom långt, tjockt, sitter det rätt i munnen på ponnyn m.m

Steg 2: Säte, säte, säte.. Och låter den finna formen, gärna lång och låg, lirka lite med den och låta den söka sej framåt. Mycket lösgörande som du just gjorde, leda den in på stora volter, variera mycket, inte fastna i samma spår. Är det en framåt ponny så jobba den i lugnt tempo och få den att slappna av..

Och då förutsätter jag att ponnyn är fullt frisk och fräsch i kroppen..:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Såna ponnyer brukar vara hårda för att de inte är vana att få eftergift när de gjort rätt, är min erfarenhet. Men är man extremt tydlig och snabb med beröm och eftergift så går det oftast väldigt fort att lära om och få dem mer lyhörda. Brukar gå att göra från marken t o m, vilket jag tycker känns klokare än att slänga sig upp på en häst som man inte vet om den går att styra eller ej..
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Jag är lite lätt allergisk mot det där uttrycket "hård i munnen".
De hästarna är inte hårdare i just munnen eller har mindre känsel i munnen än någon annan häst.
Problemet sitter antingen i någon annan del av hästens kropp eller i hur man rider den.

Varför upplever man den som okänslig för tygeln?

Oftast för att de är för stela och därför för obalanserade i resten av kroppen. De förmår alltså inte "släppa till" muskulärt och svara korrekt på tygeltagen.
Alt så är de inte utbildade nog att ens förstå tygeltagen.
Hur man mjuknar, rundar sig, går i form, balanserar sig med ryttare på är inget en häst föds med att förstå.
Det måste man utbilda dem till.
Och det finns rätt gott om outbildade hästar idag.

Är hästen så styv och stel och outbildad tar jag dem oftafrån backen först.
Det är bara dumt att sätta sig på och
Med sin vikt addera ytterligare obalans. Och mer slitage.
För en så spänd häst arbetar i slitage. Det är inte någon uppbyggande träning.

Är de så stela och spända lär jag dem att gå runda och släppa underhalsen avsuttet. I böjning. Jag börjar balansera dem så de kan hålla balansen på annat sätt än genom att spänna halsen och ist vinklar bak.
Skänkelvikning kan behövas om de är riktigt stela.

När det går i skritt och trav rider jag.
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Jag gör precis som du jorde plus att jag kollar om utrustnngen passar hästen/ponnyn
Är ägaren där brukar jag lite försiktigt gå igenom utrustningen och ev ridsättet också.
Alla gånger utom en gång har det tagits emot på ett för hästen/ponnyn lyckat sätt.
Den enda gången jag inte gjorde något just då var när jag var där för provridning inför ett köp av hästen.
Det var rätt kul att sitta och rida hästen med vikthjälper i volter och serpentiner medans ägaren stod och ondgjoree sej över hur gräslig hästen var som inte gick att stanna, svänga m.m.
Och jaaa, jag köpte hästen red till den i 6 månader och såle den sen till en tjej som nu har haft den i övet 10 år :D
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Håller helt med !
En stenhård mun så handlar det om ryttaren .
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Självklart handlar det om ryttaren och det säger jag ju också i originalinlägget, att hästens stumhet i munnen beror på att den blir riden av barn som dragit den i munnen. Säger också att hästen blev betydligt trevligare efter 30 min mjuk och följsam ridning. Min fråga bestod inte i vad som orsakar att en häst börjar streta emot bettet, utan hur folk personligen rider igenom en sådan häst för att få den att slappna av och våga ta stöd istället.
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Fast det är nog inte barnens fel heller. Våra lektionsponnyer går med barn varje dag år ut och år in, de är jättemjuka och trevliga. Men barnen här får inte dra hästarna i munnen. Så jag skulle i så fall skylla på föräldrar/personal där ponnyn reds av dessa barn.
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Nej, jag uttryckte mig kanske klumpigt, givetvis är det föräldrarnas/ridlärarnas fel och inte barnens.
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Jag tänker hård i.munnen = hård kroppen. Är kroppen avspänd och lösgjord blir munnen automatiskt fin. Ett försvar från okänsliga händer. Jag struntar i huvudets placeringar, rider lösgörande med mjuk stadig kontakt och tydliga eftergifter.
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Jag tänker hård i.munnen = hård kroppen. Är kroppen avspänd och lösgjord blir munnen automatiskt fin. Ett försvar från okänsliga händer. Jag struntar i huvudets placeringar, rider lösgörande med mjuk stadig kontakt och tydliga eftergifter.

Bra svar! Så tänker jag också, men du var så bra på att formulera så jag kopierar ditt :)
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Jag tänker hård i.munnen = hård kroppen. Är kroppen avspänd och lösgjord blir munnen automatiskt fin. Ett försvar från okänsliga händer. Jag struntar i huvudets placeringar, rider lösgörande med mjuk stadig kontakt och tydliga eftergifter.

Ja fast det är ju inte hela sanningen.

Hästar gör sig olika känsliga/är olika lyhörda.

Jag håller med om att en häst som är okänslig/stum i munnen är det på grund av hur den ridits. Men en del individer "tar" mer för att undvika att anstränga sig.

Jag håller med dem som skrivit om att mjuk mun kommer bakifrån.
Jag har en vbl-travare som jag skolar om till ridhäst. Han, som så många travare, var stum i munnen eftersom han varit lärd att ta ett tungt stöd på bettet.
Jag utnyttjade böjt spår för att reglera tempo så som TS beskrev.
De gångerna jag har behövt träna om en häst som varit okänslig i munnen har jag varit noga med att ge eftergiften och att inta hamna med ständigt strama tyglar. Jag har gärna gjort "antingen eller" det vill säga ridit på helt lösa tyglar för att hästen ska uppmärksamma skillnaden. Så tagit ett tygeltag och vid minsta antydan att lyssna, rejäl eftergift. Då inte enbart lättat lite på trycket, utan släppt helt.
Som ni förstår, handlar det jag skrivit ovan endast om att "uppfostra munnen" på hästen och inte om att grundträna den. Resten av jobbet, att få den att jobba bättre med bakdel och rygg, är också jätteviktigt. Men har man en häst som bara biter tag i bettet och blir ett betongblock så fungerar det inget vidare att "driva in hästen i handen" utan den behöver ha lärt sig "lagom" i munnen också.
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Såna ponnyer brukar vara hårda för att de inte är vana att få eftergift när de gjort rätt, är min erfarenhet. Men är man extremt tydlig och snabb med beröm och eftergift så går det oftast väldigt fort att lära om och få dem mer lyhörda. Brukar gå att göra från marken t o m, vilket jag tycker känns klokare än att slänga sig upp på en häst som man inte vet om den går att styra eller ej..

Rent praktiskt, hur gör man detta från marken? Jag gillar idén då man även kan se hur hästen kommer igenom hela kroppen men skulle vilja veta mer hur man kan gå tillväga :)
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Jobbar på lång tygel, först från marken o sen från ryggen. Lär hästen att gå fram och sakta av för rösten. När jag övergår till att sitta på lägger jag först till säte och ben. När gas och broms funkar, lägger jag in handen och påbörjar böjning. Sitter inte grunderna kommer hästen ändå bara böja för innerhanden. Jag vill ha den på ytter böjandes för innerskänkeln.
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Fungerar det inte att bara bli tung så sitter jag emot i rörelserna. Svårt att förklara, men tänk dig att du sitter på en gunga och ska bromsa utan att dra i hälarna i marken. Då sitter du ju emot i bakåtrörelsen. Samma sak på hästryggen, fast mot hästens rörelser. Kräver lite känsla för takt och för hur hästen rör sin rygg och är omöjligt att lära ut över internet, fråga din tränare.
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Fast det funkar inte bara att bromsa med sitsen o förvänta sig att alla hästar ska bromsa. Många hästar pinar på fortare när man blir tung eller sitter emot. Det är precis som med allt, man måste ofta lära in. Bromsa med sitsen samtidigt som du bromsar med handen, o till slut kommer det räcka att bromsa med sitsen.
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Var kanske lite väl snabb med att svara, vet ingenting om Moaphlssons häst. Precis som PopcornPlayer säger så är det här alltså ingenting hästar kan från början, utan ofta måste användas med mjuk broms på handen i början för att hästen ska förstå.

Att sitta tungt och luta sig bakåt som en del brukar tips om, är dumt. När man lutar sig bakåt så skjuter man fram bäckenet vilket många hästar tolkar som "rör dig framåt/fortare".
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

Jag börjar med att få hästen att förstå att när jag tar i en tygel så ska den inte spjärna i mot på samma sida. Sedan att jag vill åt samma grej när jag lägger till samma sidas skänkel (mjukna i innersidan). När ponnyn fattar det (det gör den när man skrittar fram) så lägger jag till kontakt på yttertygeln och att den betyder broms, utan att ponnyn får göra sig stark i insidan igen. Samtliga ponnys lär sig trava hyfsat avslappnat och med hyfsad broms på ytter på en ridtur (i skogen, inget harvande på ridbana), åtm lär de sig vad jag kommunicerar.

Galoppen är oftast ett kapitel för sig (martingal-pessoa-hopponnys), men arbetet är likadant, varierar dock rätt mycket på hur ponnyn beter sig.

Så länge ponnyn har huvudet i vädret och spjärnar emot med hela kroppen har jag ingen chans alls att kommunicera med den via säte, kontakt på båda tyglarna osv utan prio ett är att öht få en insida, sedan är det rätt lättjobbat. Och kul!
 
Sv: Vad gör ni med hästar som är stenhårda i munnen?

:bow:
Att sitta tungt och luta sig bakåt som en del brukar tips om, är dumt. När man lutar sig bakåt så skjuter man fram bäckenet vilket många hästar tolkar som "rör dig framåt/fortare".

:bow:

......även till er övriga. Man sitter kvar/ner - slutar följa med i rörelsen.
Hästen måste också läras att förstå handen.
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 866
Hästhantering Jag vill ta över min medryttar häst till en underbar park och rida i. Problemet är att för att komma till parken måste man korsa en...
Svar
17
· Visningar
1 627
Senast: diabla
·
H
Träning Hej på er hästmänniskor, hoppas nu att ni kan ge mig tips till detta stora problem.:confused: Min lillasyster rider en shettisvalack...
Svar
7
· Visningar
1 435
Senast: Lager
·
Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp