Vad gör vi? Del 102, CII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast alltså... om det varit tvärt om, hade du då föreslagit "red ut dina mentala besvär själv så att din sambo kan resa i lugn och ro"

:eek:

Jag hade nog varit rätt knäckt över att ha sabbat för partnern. Då hade det varit skönt med en plan i bakfickan, att om jag bryter ihop åker du ändå, och vi kontaktar x eller vården som kan stötta mig här hemma. Eller åk med en kompis istället.

Jag har en gammal vän vars partner flippade om hen skulle mer än 5 kilometer från hemmet.
Det slutade med att båda isolerade sig. Dålig idé.
 
Jag hade nog varit rätt knäckt över att ha sabbat för partnern. Då hade det varit skönt med en plan i bakfickan, att om jag bryter ihop åker du ändå, och vi kontaktar x eller vården som kan stötta mig här hemma. Eller åk med en kompis istället.

Jag har en gammal vän vars partner flippade om hen skulle mer än 5 kilometer från hemmet.
Det slutade med att båda isolerade sig. Dålig idé.
En sådan plan tror jag dessutom kan minska risken för att det skiter sig för en. Är man rädd för att sabba för partnern ökar förmodligen risken att man bryter ihop.
 
En sådan plan tror jag dessutom kan minska risken för att det skiter sig för en. Är man rädd för att sabba för partnern ökar förmodligen risken att man bryter ihop.

Ja, det blir mindre ”nu Måste jag fixa det här annars”.
Lite som småbarn. Funkar allt hänger de på, annars får man ha en krisplan, och så kan alla ha trevligt ändå. Inte nedsättande på något vis, man måste bara ha en nödutgång klar.
 
Sitter i sängen. Att ligga ner kan jag tydligen glömma den här natten. Har känt ett tag att kroppen har någon förkylning som bara väntar på att bryta ut. Nu efter hektisk helg och en natt med lite sömn så hände precis det :grin: Kände mig seg igår på morgonen, sedan blev det värre och värre under dagen. Nu rinner näsan som jag vet inte vad och hela huvudet känns tilltäppt. Kul. Kan iaf konstatera att jag blir hemma från jobbet nu...
 
Vet du vad, jag har själv haft problem med mental ohälsa som gjorde det svårt eller omöjligt för mig att delta i vissa saker. För mig har det alltid varit självklart att mitt mående är mitt ansvar och att det inte ska belasta min partner allt för mycket. Hade det då kommit upp en situation som var viktig för min partner hade jag VELAT att vi organiserade det så att han kunde fortsätta utan mig utan för mycket krångel. Det kan alltså vara en LÄTTNAD för den som mår dåligt att känna att allt inte hänger på en själv och på ens egna mående den dagen.

Självklart, det skriver hon (iNHALE) ju med att han mår pissdåligt över vad som hände.


Sen är det ju uppenbart att @iNHALE s partner har haft de här problemen ett tag, känner till dem som tidigare och alltså inte kan bli alltför chockad över att de kan uppstå. Då får man ta in det i planeringen helt enkelt. Har man såna här problem en längre tid får man ta ansvar för det och planera för det, annars blir man ju otroligt svår att leva med.

TS skriver att sambon har en kurator men hon skrev även att hon ska prata med honom om att trappa upp vårdhjälp. Så det verkar som om dom är "mitt i" just nu. Eller t o m i början, även om det pågått en längre tid. Jag tror inte TS sambo gör detta med flit, han har ju problem, detta är något han inte kan rå för eller förhindra själv. Helt klart behövs mer vård för bådas skull. Det är ju bra att ha en plan senare men nu hade dom inte det. Det är lätt att vara efterklok.

Personligen skulle jag mycket hellre åka hem och hantera mina issues och att min partner åkte och umgicks med sin familj, än att jag skulle hantera både mina issues och mitt sjukt dåliga samvete över att ha "sabbat" min partners resa.

Det önskar nog TS' sambo att han kunde göra också. Ts skrev dock att hon inte kände för att lämna sin sambo med yrsel på flygplatsgolvet och veta att han tog sig hem säkert, så förslaget om att strunta i sin sambo och ändå resa, var det jag reagerade på. Vet du vad.
 
Vaknade nyss och insåg att det är ljust ute. Sen var jag dum nog att ta upp mobilen för att kolla klockan och kan inte somna om nu :meh:.
Ligger och tänker på att imorgon skiljs vi åt, jag och min syssling. Hon ville träffa oss, så hon kom hit (en stad i Finland, 3h från hennes hem) i Lördags och vi kom i Söndags. Imorgon åker vi vidare till andra släktingar och hon åker hem till sig :cry:. Jag som vanligtvis inte brukar kunna ta in nya personer och få dem nära mig på kort tid... men nu på bara 1 och en halv dag så har vi kommit varandra så nära och redan imorgon skiljs vi åt :(
 
@iNHALE Fy vad tråkigt för dig! Jag hade varit pissbesviken om jag vore du! Givetvis kan han inte rå för sina problem men som vuxen måste han ju ändå ta ansvar för dem. Nästa gång: se till att boka era biljetter separat så att om han blir blockerad och inte kan åka så åker du helt enkelt själv.
Det hade gått att åka själv rent tekniskt eftersom man kan be personalen stryka den ena resenären från biljetten, men just i detta läget ville jag inte åka iväg och sen lämna honom där att ta sig hem bäst han kunde. Jag fick dessutom köra hem oss i hans bil eftersom han fortfarande hade näsan i spypåsen hela vägen hem plus att det var riktigt dåligt väder. Folk har kört ihjäl sig för mindre. Däremot kommer det inte bli någon "nästa gång" innan han själv har presenterat en konkret plan för hur detta ska hanteras, om det är terapi, lugnande tabletter av den lite kraftigare varianten eller en kombination. Det får han reda ut med sin kurator, men vi kommer inte resa iväg tillsammans igen förrän det är på banan utan jag kommer resa ensam och han får bli hemma.



Blev inte mycket klokare av att sova på saken utan står fortfarande och väger mellan att boka en ny dyr biljett till mig själv och åka nu i juli eller avbryta min semester i förtid och ta den i september och åka då när biljetterna är billigare. Visst är det trevligt med billigare biljetter men samtidigt behöver jag vara borta från jobbet och vara ledig.
 
Vet du, ibland maste man satsa en slant pa sig sjalv. Vi lever bara en gang och att skjuta upp pa framtiden kan fa den starkaste att bryta ihop ... som en psykolog kompis som hade en patient som sa, Forst tyckte maken att vi skulle jobba och skaffa eget hus, sedan skulle vi jobba ihop lite pengar sa vi kunde resa innan vi bildade familj, sedan behovde vi ett storre hus innan vi skaffade barn ... nu ar jag 47 ar och "sedan" kom aldrig. Ibland behover man gora saker NU. :heart
 
Vet du, ibland maste man satsa en slant pa sig sjalv. Vi lever bara en gang och att skjuta upp pa framtiden kan fa den starkaste att bryta ihop ... som en psykolog kompis som hade en patient som sa, Forst tyckte maken att vi skulle jobba och skaffa eget hus, sedan skulle vi jobba ihop lite pengar sa vi kunde resa innan vi bildade familj, sedan behovde vi ett storre hus innan vi skaffade barn ... nu ar jag 47 ar och "sedan" kom aldrig. Ibland behover man gora saker NU. :heart
Ja så är det ju såklart. Har inte ens fått tillbaka min väska från flygplatsen ännu så innan jag fått den så kommer jag inte avgöra något. Den skulle skickas hem till oss inom 2-3 dagar.
 
Sitter i soffan, har precis ätit frukost. Känner mig helt mörbultad men hundarna har iaf fått en längre rastningsrunda och lek i rastgård. Helt övertygad om att det var rätt beslut att stanna hemma idag, trots att jag avskyr sådant, men bara tanken på att springa i massor av portar idag och stå upp hela dagen... Nä fy, jag hade verkligen inte klarat det.
 
Sitter i soffan, har precis ätit frukost. Känner mig helt mörbultad men hundarna har iaf fått en längre rastningsrunda och lek i rastgård. Helt övertygad om att det var rätt beslut att stanna hemma idag, trots att jag avskyr sådant, men bara tanken på att springa i massor av portar idag och stå upp hela dagen... Nä fy, jag hade verkligen inte klarat det.

Krya på dig! :heart
 
Sitter i soffan, har precis ätit frukost. Känner mig helt mörbultad men hundarna har iaf fått en längre rastningsrunda och lek i rastgård. Helt övertygad om att det var rätt beslut att stanna hemma idag, trots att jag avskyr sådant, men bara tanken på att springa i massor av portar idag och stå upp hela dagen... Nä fy, jag hade verkligen inte klarat det.
Helt rätt! Det går antagligen fortare för dig att bli frisk om du låter kroppen vila! ❤
 
Mycket som tumlar runt i huvudet. Är världens sämsta på att ta beslut märker jag, eftersom jag hatar att göra folk besvikna. Det handlar bara om stallplats, men det är ändå tillräckligt för att det ska mala ordentligt.
 
Alltså, den här :love:
Borde skaffat får tidigare :D
20190701_183957.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 324
Senast: Hazel
·
Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
18 154
Senast: MJLee
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 225
Senast: Enya
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 754
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp