Vad gör vi? Del CXX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kålpudding :love:

Jag gör den på finskt vis. Med mängder av kål i smeten och ris. :d:d

Den ska stå i ugnen på låg värme i väldigt många timmar tills kålen mältar och blir söt.
Sen kan man med fördel strö lite vitlökspulver över när man äter.

Eftersom det är så mycket kål och desstom ris så behövs ingen potatis. Och egentligen inte heller nån sås. Jag gör en stooooor sats och fryser in.

Aha spännande! Ringlar du på sirap ? :)
 
Nyss inkommen efter att ha kollat dimensionen på vinterdäck och gjort en nybeställning så till helgen har bilen nya sulor runt om. :up:

Hundarna väldigt följsamma ikväll, det har smällt fyra gånger här ute och jag har sett ljuset från siktena ute i mörkret, ser ut som en invasion med aliens. De var väldigt duktiga på att hålla kontakt när jag gick till boden och ingen var intresserad av att ta någon utflykt, det är bara en som är skottberörd men jag tror de är nöjda med äventyr för ikväll. 😅
 
Jag undrar ... hur mycket, dvs hur manga oz, ... ehhh, hur manga centiliter alcohol ar normalt i en drink, tex Irish coffee i Sverige?
Me thinks I didn't think straight :angel: nar jag gjorde ett par pa eftermiddagen i dag. Men det var himla gott :p och nu kanner jag betydligt mer av dem an jag borde. :crazy: Jag kan tankas blanda en till i morgon ... Jag har Jamieson! :d I dag ar dock gransen nastan nadd ... Irish coffee och vin till maten ... och jag kanske tar ett glas vin till innan dagen ar helt slut.

Dagen's seafood chowder var den basta jag nagonsin gjort ... och da foljde jag inte nagot recept den har gangen.:confused: Maken forsokte forsakra sig om att jag visste exact vad jag gjort da han vill ha en repetition av den har middagen. en EXACT repetition. :crazy: Jag har ingen aning :p Jag rensade kyl och frys pa grejor for att fa till en bra chowder och den blev tydligen bra. :grin:
 
Jag undrar ... hur mycket, dvs hur manga oz, ... ehhh, hur manga centiliter alcohol ar normalt i en drink, tex Irish coffee i Sverige?
Me thinks I didn't think straight :angel: nar jag gjorde ett par pa eftermiddagen i dag. Men det var himla gott :p och nu kanner jag betydligt mer av dem an jag borde. :crazy: Jag kan tankas blanda en till i morgon ... Jag har Jamieson! :d I dag ar dock gransen nastan nadd ... Irish coffee och vin till maten ... och jag kanske tar ett glas vin till innan dagen ar helt slut.

Dagen's seafood chowder var den basta jag nagonsin gjort ... och da foljde jag inte nagot recept den har gangen.:confused: Maken forsokte forsakra sig om att jag visste exact vad jag gjort da han vill ha en repetition av den har middagen. en EXACT repetition. :crazy: Jag har ingen aning :p Jag rensade kyl och frys pa grejor for att fa till en bra chowder och den blev tydligen bra. :grin:
3-5cl
 
Väntar på att en vän ska höra av sig. Vi skulle promenerat med hundarna idag och h*n sa att h*n skulle höra av sig under förmiddagen men än så länge är det tyst. Får se om det blir något öht. Sambon har åkt iväg till sin mamma för att hjälpa henne med något så sitter mest här och väntar.
Det blev inget. H*n hörde inte av sig. Sambon mötte dem med bilen när han var påväg vem på eftermiddagen så de hade tydligen varit ute och gjort något annat istället. En av anledningarna till att jag inte har några vänner privat...
 
Nu ska jag alldeles strax duscha och sen göra mig klar för jobbet.
Det blir spännande för jag ska idag täcka i 26-åringens arbetslag. Det är ett arbetslag som redan från början har ytterst få som kan täcka vid frånvaro.
Redan sen en vecka tillbaka har en kollega bekräftad Corona. Igår, när 26-åringen jobbade, gick ytterligare en hem med tydliga symptom. Det innebär att jag inte tänker vara nära 26-åringen förrän kollegan testat negativt alternativt inkubationstiden är över.
Dessutom skulle den kollegan ha jobbat idag så jag vet inte riktigt hur man tänker lösa det. Jag kommer säkert vara tvungen att jobba över och jobbar isf 7-18.22 :cautious:
 
Vaknade vid 5 och tog morgonmeds, somnade om och vaknade strax före 6. Har ätit en banan och smort nacken med tigerbalsam. Det är skönt tyst, funderar på att se morgon-tv men vill inte störa tystnaden.
 
Och var ar receptet pa denna mumsiga skapelse? 🤔
Superenkelt.

Koka vanligt ris. Blanda ihop riset med vanlig blandfärs och salta efter behag. Skär och hacka vitkål i små bitar. Blanda i en rejäl mängd av vitkålen i köttfärssmeten.

Bottna en ugnsform med ett tjockt lager vitkål. Bred ut risblandingen över kålen. Toppa med ett rejält lager kålbitar. Det får gärna vara en skapligt hög form så puddingen blir uppåt tio cm.

In i ugn i 5-6 timmar på ganska låg värme. Jag brukar börja med 175 och sedan sänka efter ett tag är kålen fått färg. Lägger aluminiumfolie över för att den ska hålla sig saftig. Kålen får inte bli torr på på översta lagret.

Det är ganska billig mat per portion eftersom det är så mycket billig kål och dito ris. Och min absoluta favoriträtt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 632
Senast: skogaliten
·
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 794
Senast: orkide
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 656
Senast: BernT
·
Mat Jag vill göra Keto/LCHF osttortillas dvs kunna ha ett knaprigt ostskal att fylla alternativt rulla in saker direkt i pannan och göra en...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp