Vad gör vi häst-edition del 1

Här har vi haft fällning ett par veckor. Red ett pass idag. Hade tänkt ett lugnt skrittpass pga totalt förkyld, men hon var för pigg så det gick bli lite trav och galopp ändå. Hon gick superbra! Men ville inte riktigt ställa upp på bild!
 

Bifogade filer

  • IMG_1782.jpeg
    IMG_1782.jpeg
    272,5 KB · Visningar: 56
Just nu börjar jag äntligen komma igång med Halle i ridningen. Har börjat rida nu tre dagar/vecka. Det är lite olika beroende på form på mig och honom. Men max tre dagar uppsuttet i alla fall. Resterande dagar får han två vilodagar och två dagar med longering/löslongering/tricks/tömkörning eller promenad ut i skogen när underlaget funkar bra.

Det är riktigt roligt! Ridpassen blir såklart inte mer än 20-30 minuter. Mestadels skritt och trav. Galoppen tänkte jag försöka lära in längre in på våren och när han känns mogen för uppgiften i kropp och knopp 🥰
 
Just nu börjar jag äntligen komma igång med Halle i ridningen. Har börjat rida nu tre dagar/vecka. Det är lite olika beroende på form på mig och honom. Men max tre dagar uppsuttet i alla fall. Resterande dagar får han två vilodagar och två dagar med longering/löslongering/tricks/tömkörning eller promenad ut i skogen när underlaget funkar bra.

Det är riktigt roligt! Ridpassen blir såklart inte mer än 20-30 minuter. Mestadels skritt och trav. Galoppen tänkte jag försöka lära in längre in på våren och när han känns mogen för uppgiften i kropp och knopp 🥰

Låter som en bra plan 👌. Vill med komma igång igen 🤩
 
Pållan verkade inte för glad på troligen både väder och styltorna hon bygger i ena framhoven så verkade inte piggelin för en promenix (skönt med mer rörelse efter massa studier i helgen) med hagkompisen idag men när två av grabbarna började springa i sin hage tände hon till och busade i grimskaftet 😁.
 
Idag fick bästa (man är väl alltid partisk 😁)hästen skritta en liten stund (max 15 min, tung snö dessutom) och lyfta benen över ett cavalettikryss på lina fast hon slog över i trav ett par gånger 😄. Sen var det ju sååå smaskigt med lite godisar från Nam Nam 🥰.
 
Släppte kongur med stallägarens gamle ponny i paddocken. Så roligt och se de busa och ha kul. Sen gjorde jag ett försök och få bort all vinterpäls, Använder en typ furminator, skitbra grej.
 
Nu har min häst börjat fälla! Red 30 min I dag och lite spänd I starten var det, men sen kom han igång jättefint. Red lite öppnor längs spåret och han verkar ha fattat grejen även i vänster varv nu :) Det blev ett sånt där pass där han bara växte framför sadeln och fick sån go schvung i steget :up:
 
IMG_5120.jpeg

Händelserik skrittur idag. Vi mötte fyra bilar varav en minibuss, fyra hästar (först två sen två till), en högljudd kråka 😅, 16 rådjur sammanlagt som var lite här och där, varav sex sprang rakt ut framför oss (först tre och senare tre till) och två magnifika hjortar, jag har aldrig sett så stora horn förut. Älskade häst som bara traskar på som ingenting, lite läskigt med hjortarna bara.
 
Igår tömkörde vi i ridhuset. Övade ökad trav och samlad trav. Han är så duktig som försöker sitt bästa. Å jag känner äntligen att alla blod svett och tårar börjar lägga sig som fina små ärr som påminner om tiden när han var odräglig och alldeles för svår och omogen...

Jag har liksom svårt att förstå att den här hästen utbildar jag. Helt otroligt och så roligt att få vara med från början Och se hur långt vi har kommit.

Idag ska vi rida och beroende på underlag blir det skritt med lite inslag av trav i paddocken.
Screenshot_20240220_160601_Gallery.jpg
 
Sadel på idag, tränade i ridhuset. Efter 35 minuter med skritt, trav, lösgörande övningar så var Halle svettig. Han är rakad i en liten ruta under halsen men jag funderar på att raka honom mera. Hela halsen och lite ner på bogen så kanske han inte svettas så mycket. Det kommer ju vara plusgrader en hel del nu framöver så tänker nog ta tillfället i akt och hjälpa honom eftersom han behöver arbeta med kroppen och minska i vikt. :)
 
Sadel på idag, tränade i ridhuset. Efter 35 minuter med skritt, trav, lösgörande övningar så var Halle svettig. Han är rakad i en liten ruta under halsen men jag funderar på att raka honom mera. Hela halsen och lite ner på bogen så kanske han inte svettas så mycket. Det kommer ju vara plusgrader en hel del nu framöver så tänker nog ta tillfället i akt och hjälpa honom eftersom han behöver arbeta med kroppen och minska i vikt. :)

Är det inte för sent att klippa nu?
Min tex fäller som ett ** just nu, risken är väl att man stör deras pälssättning om man klipper sent? Eller det kanske är en myt?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 588
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 548
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 143
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp