Vad gör vi häst-edition del 1

Halle verkar trivas väldigt bra på nya stallet. Han går nu i en liten ruta bredvid sina lösdriftskompisar. Alla har hälsat på honom också. 🫶

Hans ffv är mycket mycket bättre också. Inget rinnande överhuvudtaget och då är det hösilage på båda stallen han ätit.

Men skillnaden är väl kanske att han får 4 ggr per dag nu. 🥹🫶
20231124_152906.jpg
 
Mitt får i hästförklädnad fick nya skor idag. Inklusive snösulor och brodd, så nu kan vi nog planera för uteritt i morgon :love: .

Men jeese, vad jag har glömt vilken päls en fjording sätter på vintern! Dax att klippa igen. Apropå klippa, jag påbörjade manfrisering när jag var sjuk och är inte klar än. Tänkte mig en sorgkant, men gud så svårt!
 
Önskar jag kunde få Dollys svans att växa sådär, den är bara för sorglig 😢
Halles svans växer som ogräs också. Men pannluggen tog lite tid faktiskt. Nu börjar det hända något 🤭

Jag ger b vitamin, men vet inte alls om det är det som hjälper att det växer fort.
 
:D Hästars metabolism tillverkar eget B-vitamin :) Endast hästar i Hård träning Kan behöva tillskott av B-vitamin.

En lyckad lobbyism av tillverkarna :grin:
Fascinerande hur seglivat detta med B-vitamin är. Vi har en i mitt stall också som ger B-vitamin och det spelar ingen roll att flera av oss försiktigt påpekat att det är som att elda för kråkorna, och vill man promt ge B-vit så är det bättre att be veterinären att ge det som spruta, men oh well, det är ju iaf inte skadligt på något sätt utöver ens egna plånbok 😁
 
Nöjd med dagens pass. Gick ner till ridhuset, där var det två som red. Min häst är inte jättevan med andra hästar i ridhuset så det blev spänning i honom. Promenerade runt tills de var klara, sen kunde jag hoppa upp och rida en stund på en pigg men inte spänd häst :)
 
Fascinerande hur seglivat detta med B-vitamin är. Vi har en i mitt stall också som ger B-vitamin och det spelar ingen roll att flera av oss försiktigt påpekat att det är som att elda för kråkorna, och vill man promt ge B-vit så är det bättre att be veterinären att ge det som spruta, men oh well, det är ju iaf inte skadligt på något sätt utöver ens egna plånbok 😁
JEPP! Folk i varenda stall jag har stått i ger B vitamin. Jag rullar lite med ögonen. Hästarna har ingen uträknat foderstat (bara jag och en annan som gör det). Men slänga på B vitamin gör folk HEEEELA tiden. Känns som exakt på tidigt 2000-tal ibland, folk lever kvar i det förflutna.
 
JEPP! Folk i varenda stall jag har stått i ger B vitamin. Jag rullar lite med ögonen. Hästarna har ingen uträknat foderstat (bara jag och en annan som gör det). Men slänga på B vitamin gör folk HEEEELA tiden. Känns som exakt på tidigt 2000-tal ibland, folk lever kvar i det förflutna.
Jag blev glatt överraskad. Jag har gett lite b vitamin för att hjälpa till med päls och sånt. Men då behövs alltså inte det ☺️

Vad bra i sådant fall slipper jag köpa nytt haha. Tack bukefalos 🤓
 
Idag fick flickorna rida på ”sina” hästar och unghästen är inte riden sen i somras. Mest pga ryttarens ointresse och jag inte har haft möjlighet att fortsätta inridningen själv.
Men idag, efter 5 månader, kom ryttarinnan upp och jag slängde upp henne på unghästen. Cool som bara den är och de red en runda som de aldrig gjort nått annat 😂
Hade det inte varit denna 3,5åringen så hade jag aldrig bara slängt upp någon på det sättet. Hon är så cool med sådana grejer 🥰
Lilly på Java (bruna) och Alma på Lily (fuxen)
 

Bifogade filer

  • F04EA677-FB25-414A-82A6-BA31E10EBED1.jpeg
    F04EA677-FB25-414A-82A6-BA31E10EBED1.jpeg
    365,6 KB · Visningar: 45

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 546
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 069
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp