Vad göra med fångsto?

Tagliabue

Trådstartare
Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av betäckning blev ett riktigt fint stoföl som jag har för avsikt att först och främst låna ut och i efterhand sälja.

Stoet har inte visat några återfall av fången. Hennes hovar är röntgad och hon har ingen förändring på hovbenet. I dagens läge går hon med sin fölunge och 3 varmblod i en stor hage, hon rör sig men inte mer än vad hon anses nödvändigt. I sommar har sto och föl gått i en liten hage där det varit lite gräs att knappra på.

Planen nu är att skilja föl och sto åt i nov-dec skiftet, fölet ska då köras iväg på en lösdrift med andra russföl och kvar står jag med mamman som jag inte har en susning vad jag ska göra med.

Jag har 2 travare som jag tränar och förhoppningsvis ett heltidsjobb inom en kort tid, därmed finns det inte så mkt tid kvar. Jag vill inte att stoet ska stå och skrota i hagen, vill att hon ska komma till nytta samtidigt som tanken på att ta bort henne gnager mig i huvet ..

Finns det verkligen folk som vill låna/köpa ett 17 år gammalt russto som fått lättare fång? Jag tänker om man säljer henne till avel. Jag tror inte hon skulle må så bra av att bara gå i hagen eller bara promenadridas, hon har lätt att lägga på sig och det i kombination med ev. fång känns inte bra. Hon är snäll att köra så det är inget problem att motionera henne på det viset. Att sälja henne som barnponny ser jag inte som ett alternativ heller då hon kan vara lite speciell att rida.

Hur tusan ska jag göra? Jag vill om jag säljer henne, hitta ett hem som verkligen ser efter henne och gör allt i sin makt för att hon inte ska få återfall av fång eller blir överviktig pga för lite motion. Hon är som sagt 17 år, men det är ju ingen ålder på ett russ egentligen, hon har flyttat runt mkt i sitt liv och jag har alltid sagt att jag är hennes sista ägare, hon ska inte behöva flytta runt mer. Är det ens rätt mot hästen att avliva en egentligen sund ponny?
 
Sv: Vad göra med fångsto?

kan du inte hitta någon som kan rida och/eller köra henne hemma hos dig?
Det kan säkert finnas någon som vill ha en sådan ponny.

Det är inte nödvändigtvis så att hon kommer få fång igen bara för att hon haft det en gång, men det är ju förstås ingen nackdel om hon motioneras lite.
Jag har en 24-årig shettisvalack, som enligt uppgift från tidigare ägare hade fång en gång runt 17 års ålder då han släppts på nåt kraftigt bete (vaga uppgifter, jag vet inte mer än så). Han har bott hos mig i 3 år och hela tiden haft fri tillgång till antingen bra grovfoder eller bete och än finns inga antydningar till fång. Men så blir han inte särskilt fet heller, möjligen beroende på att han betesbegränsar sig själv litegrann pga ett kraftigt underbett (min gissning).

Vad gäller avlivning så är min generella åsikt att en död häst lider inte.
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Vi letade länge efter en "nybörjarhäst" innom körningen som mannen skulle ha att köra med. Han hade inte så lång hästerfarenhet,det hade dock jag,MEN jag hade inte kört så mycket såvi kände att vi behövde en riktig läromästare.

Vi var inne på russ väldigt länge,men efter att inte ha hittat ett endaste ett som skulle passa in på oss valde vi dock att leta bland varmbloden tillslut endå,och där hittade vi våran nuvarande prins.

MEN,hade vi letat än i dag så vet jag faktist inte om jag hade nappad endå pga fången... Vi har fått tagit bort en häst pga fång,och det är ett jäkla pysslande alltså,och om man ska låna ut en fånghäst så lär den ju komma till personer som verkligen KAN och VILL ta hand om det. Många runt mig sa ju tex att "Äsch,klart du kan släppa på bete,det var ju så längesen hon hade fång!" och den vanligaste kommentaren var: "Sååååå noga behöver du väll inte vara?" när man stog och läste inehållsföreteckningar på allt,att man inte vill byta grovfoder rakt av,att hon inte fick stoppas full med äpplen,knäckebröd m.m,så tyvär verkar många faktist inte förstå innebörden av att faktist ha en fånghäst.

Att låna ut på foder har du ju en möjlighet att ta tillbaka henne om du anser att hon inte sköts rätt,men du kan också få en ponny med fång hemkörd på gården när som helst typ,har du möjlighet att ta tillbaka henne då?

Om du säljer kan det gå hur som helst,i bästa fall kommer hon till ett bra hem där hon får stanna,i värsta fall blir hon en vandringspokal och du kan inget göra...

Om du avlivar så vet du vart hon är,och en död häst lider inte,men förstår att det känns svårt då hon igentligen inte har några men kvar efter fången och är frisk i dagsläget. (Min hade massa sänkningar)

Du kan ju prova att sätta ut en annons på henne för att se om du får något svar. Kanske en liten vuxen som både vill rida och köra? Eller nån som vill ha ett avelssto?

Bara du kan fatta ett beslut,men jag tycker inte att något är varken rätt eller fel.
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Ska man verkligen avla på fångston? Mitt sto fick fång efter att hon fölat och jag vill inte
ta några fler på henne pga fånget. (Om hon blir bra igen.) Visserligen trist när avkomman blev bra,
men det känns inte rätt att avla på ett sto som har haft fång.
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Jag håller helt med. Jag tycker inte att man ska avla på hästar som har haft fång.

Ts
Jag hade inte sålt som avelshäst för jag tycker inte att en häst med fånghistorik har i aveln att göra. Jag hade aldrig tagit den risken att hästen får fång när hon är dräktig och man får det hemska valet att ta bort både sto och fölet i magen eller försöka hålla mamman i så bra skick så möjligt för att ta bort när fölet är fött och nappa upp det. Jag tycker att antingen tar du bort hästen nu eller så säljer eller lånar du ut till någon som fattar det här med fång och som behöver en körhäst om hon nu är lite knepig att rida. Det bästa kanske vore om hon står kvar hos dig och någon kommer till dig och tar hand om hästen. Då har du ändå koll på henne och hennes foder och eventuella betesgående. Jag hade i första hand försökt hitta någon som vill ta hand om hästen hemma hos dig. Då har du det slutgiltiga ansvaret och du håller ditt löfte vilket jag själv vet känns viktigt.
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Menar du att fång är ärftligt?
Eller bara det att man inte ska riskera att stå med en moderlös fölunge om stoet får återfall?
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Har läst alla svar men skriver längre svar sedan då jag skriver från telefon.

Stoet fick fång när hon varit på betäckning hos hingsten 2 månader, hingstägaren ringde och sa de trodde hon fått fång, hästen UL så fort som möjligt och jag körde 80 mil ToR för att hämta hem henne, hon kollades av vet. med lindrig fång som diagnos. Jag lämnade ett friskt sto men fick hem ett tyvärr? Dräktigt och sjukt sto. Jag valde alltså inte att avla på ett sto med fång.

Svarar på de andra sedan.
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Har läst alla svar men skriver längre svar sedan då jag skriver från telefon.

Stoet fick fång när hon varit på betäckning hos hingsten 2 månader, hingstägaren ringde och sa de trodde hon fått fång, hästen UL så fort som möjligt och jag körde 80 mil ToR för att hämta hem henne, hon kollades av vet. med lindrig fång som diagnos. Jag lämnade ett friskt sto men fick hem ett tyvärr? Dräktigt och sjukt sto. Jag valde alltså inte att avla på ett sto med fång.

Svarar på de andra sedan.

Oavsett vad du valde eller inte så fick ditt sto tyvärr fångkänning och det är ju trist när det är svårt att sälja friska hästar idag. Har du tur kan ju nån med god kunskap om fång och russ och körning tex vara intresserad.
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Enligt min mening,nej... Annars så hade jag funderat på det själv till mitt sto,men jag tyckte inte att det var rättvist. Sett en del "fall" där fången kommit tillbaka med råge i slutet av dräktigheten.

Men om man själv vill avla,och har diskuterat med veterinären om det är OK,är det några höjda risker m.m,då är det ju upp till en själv att fatta det beslutet,men jag skulle inte betäcka ett sto som haft fång och riskera att stå där med ett sto som är jättedålig och 9 månader dräktig....

Jag är inte insatt i avel alls,men efter att ha haft två "sjuka" ston,en med fång,och ett med artros i ett framknä,så skulle jag inte velat ta ett föl på någon utav dom,även fast en del människor gav det som förslag.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad göra med fångsto?

Har läst alla svar men skriver längre svar sedan då jag skriver från telefon.

Stoet fick fång när hon varit på betäckning hos hingsten 2 månader, hingstägaren ringde och sa de trodde hon fått fång, hästen UL så fort som möjligt och jag körde 80 mil ToR för att hämta hem henne, hon kollades av vet. med lindrig fång som diagnos. Jag lämnade ett friskt sto men fick hem ett tyvärr? Dräktigt och sjukt sto. Jag valde alltså inte att avla på ett sto med fång.

Svarar på de andra sedan.

Jag förstår att stoet fick fång efter att hon varit hos hingsten, min undran var bara om du skall låna ut henne för fortsatt avel trots att du vet att hon har haft fång.
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Jag vet inte om fång är ärftligt, men finns det bevis på att fång inte är ärftligt?

Jag vet i alla fall att jag inte någonsin igen vill ha det som jag har det nu, med ett sto med fång med en fölunge vid sidan.
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Jag vet inte om fång är ärftligt, men finns det bevis på att fång inte är ärftligt?

Det finns inga bevis för att fång inte är ärftligt precis som att det inte finns några bevis för att fång skulle vara ärftligt.

Däremot så finns det forskning som stödjer att fång är mera vanligt på vissa raser än andra men det beror på den mänskliga faktorn.
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Jag har en gång i tiden hört att om stoet får föl och diar så löper hon mindre risk att få fång? Kan det verkligen stämma?

Typ att man skulle så gott som kunna släppa ut ett fångsto på bete sålänge fölet diar...
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Jag hade inga problem att hitta en ny ägare till ett 24 år gammalt russ, som haft lindrig fång. Tjejen ville ha en läromästare och russet ville ha ett barn att älskas av.

Alla blev glada och nöjda!

Kanske du också har turen att hitta någon som kan älska ditt russ!
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Jag har också hört att så länge stoet går med föl som diar så är det oftast inga problem för stoet. Och mitt sto har klarat sig bra nu i sommar när hon har gått med föl vid sidan ..

Även det att en död häst inte lider, men å andra sidan tycker jag verkligen inte att hon är gammal egentligen, men jag är livrädd för att hon ska få fång igen och kan man inte ens lita på att hingstägaren tar hand om ens ögonsten när hon är borta 2-3 månader så blir jag väldigt lur på att det ska dyka upp rätt person för henne.

Ett litet problem är att jag har mina hästar inhyrda på en gård där jag tidigare jobbat, gården ägs av min fd chefs föräldrar och gården har varit till salu i över ett år, men de får den inte såld. Så om jag hittar någon som kan låna henne är jag inte säker på att jag har stallplats till henne om jag måste ta hem henne igen pga dålig skötsel lr dylikt av henne, eller om hon helt enkelt inte trivs. Jag har dock väldigt svårt att tro att de skulle flytta mitt i smällkalla vintern om de fick huset sålt.

De skulle ju kunna fungera att någon kommer dit och tar hand om henne, jag har dock dålig erfarenhet av medryttare tyvärr.
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Ja,det vet jag!

Men jag har hört för flera år sen av någon "hästkarl" att ston som ger di löper MYCKET mindre risk för att få fång. Sen var jag nyfiken på om det stämmer eller inte,inte alls sagt att det varken är eller inte är så,utan det är vad jag har hört.

Jag skulle endå inte våga betäcka ett fångsto.
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Kl
Ni måste skilja lite på fång och fång. Förlossningsfång, överbelastningsfång och foderrelaterad fång finns det. Inte helt ovanligt ston kan få det förstnämnda i samband med fölning. Inte heller ovanligt med det andra pga att dom blir stor och tung i högdräktigheten. Överbelastningsfång ska snarare betraktas som en läderhudsinflammation istället för ren fång.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 273
Senast: Teilani
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 859
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 553
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp