Vad göra med fångsto?

Sv: Vad göra med fångsto?

Kl
Ni måste skilja lite på fång och fånng. Överbelastningsfång ska snarare betraktas som en läderhudsinflammation istället för ren fång.


Läderhudsinflamation ska absolut inte förknippas primärt med fång men om läderhudsinflammationen inte hävs genom kompetent hovvård/hästägare så kommer det secundärt leda till överbelastningsfång. Därmed oxå äkta ren fång!!

Naturligtvis är det som du säger att man måste skilja på fång å fång.. Tyvärr ser man mer som regel än undantag för
dagen att många "missbrukar ordet fång" och fått det till någon generell fallbeskrivning i stället för att bena upp begreppen och diskutera utifrån vilken typ av fång och trauma den enskilda individen drabbats av.
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Läderhudsinflamation ska absolut inte förknippas primärt med fång men om läderhudsinflammationen inte hävs genom kompetent hovvård/hästägare så kommer det secundärt leda till överbelastningsfång. Därmed oxå äkta ren fång!!

Naturligtvis är det som du säger att man måste skilja på fång å fång.. Tyvärr ser man mer som regel än undantag för
dagen att många "missbrukar ordet fång" och fått det till någon generell fallbeskrivning i stället för att bena upp begreppen och diskutera utifrån vilken typ av fång och trauma den enskilda individen drabbats av.

Vad är din definition av fång? Menar du att de fånganfall som uppkommer pga överbelastning är de (enda om jag förstår dig rätt) som är "riktiga" fånganfall? I så fall har vi nog aldrig diskuterat samma sak :confused:
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Vad är din definition av fång?

När vi verkligen har konstaterat fång. Det finns som sagt massa olika typer av fång, foderrelaterad fång, medicinsk fång, efterbörds fång, belastningsfång, förgiftningsfång, ex ex,,..

Vad jag vill komma till är att det först inträffar ngt som om det inte hävs senare leder till fång.

Som just i det exempel jag quotade på: Överbelastningsfång är det secundära resultatet om inga åtgärder sätts in för att häva läderhudsinflamationen.

Förtydligande: Felaktig hovvård eller överarbetad hovvård för barfotagång leder ofelbart till att en sulläderhudsinflammation startar. Häver man nu inte denna inflammation genom att avstressa det överbelastade området (typ med beslag o/e sula eller annan åtgärd så kommer denna sulläderhudsinflammation att escalera och till slut är alla bärande strukturer så förskörade att belastningen havererar.. Vi har nu fått belastningsfång.

Detsamma gäller all annan typ av trauma,, det gäller att vara lyhörd och omgående häva den utlösande faktorn till det trauma som inom 24-48 timmar senare leder till ett "riktigt" fånganfall.


En så enkel sak som vad vi kallar för kronisk fång vilket innebär att hovbenet har roterat är inget som inträffar på ett "ögonblick", för att en häst med fång även ska drabbas av att hovbenet roterar krävs det att den är i rörelse och utsätts för påfrestningar under minst en vecka från det utlösande trauma.

Man har alltså missat mer dom första 24-48 timmarna från den utlösande faktorn.

Så är tyvärr verkligheten och därför är det väldigt viktigt att man förstår hur viktigt det är att som hästägare kunna läsa sin häst och vara lyhörd för onormalt uppvisande AI (allmäntillstånd) och snabbt sätta in lämpliga individuella åtgärder.
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Låter ju som en perfekt ponny som sällskap åt en annan fånghäst eller varför inte körponny hos någon? Jag hade själv ett gotlandsruss med fång för många år sedan, fantastisk i körningen och blev även en otroligt fin dressyrponny. Om det nya hemmet har erfarenhet och möjlighet att ha en fånghäst borde det ju fungera, annars finns det säkert många familjer med barn som vill ta hand om en ponny några dagar i veckan om den kan stå kvar. Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Vad göra med fångsto?

Som det ser ut nu löser det sig troligtvis på det sätt som jag önskat hela tiden, dvs att hon flyttar tillbaka till sin gamla ägare, hon har haft erfarenhet av fång tidigare och vet därmed vad som gäller för henne också.

:)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
770
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 273
Senast: Teilani
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 877
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 553
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp