Vad göra med hane som kissar inne??

Cornelia

Trådstartare
Behöver råd.
Vi har tre hundar, två tikar och den ena tikens son. Hundarna är inga ungdomar, tikarna är 11 och 9 och hanen 7.

Hanen har alltid visat prov på en mentalitet som inte är så rolig. Ganska nervöst lagd, rädd för höga ljud, kan visa aggressivitet i trängda lägen, både mot andra hundar och människor. Har dock aldrig bitit någon. Snäll och vänlig för det mesta, men blir mycket osäker om han blir trängd.

Vi bor på landet på en hästgård, hundarna är alltid med oss på gården och även i skogen. De är västgötaspetsar, har alltså vallningsmentalitet och är också typiska gårdvarar. Deras älsklingssyssla är att vakta gården och att följa med i arbetet med hästarna. Dock har de aldrig fått riktigt utlopp för sin vallningsinstinkt, vilket kanske hade behövts i hanens fall.

Han kissar inne, i stort sett varenda natt. Inte stora pölar, utan markeringar på väggarna, speciellt i hallen. Vi försöker anpassa oss; har flyttat undan alla skor, ställer aldrig påsar och väskor där, stänger dörrar till rum där det absolut inte får kissas. Det händer ibland att han kissar pölar också, men oftast är det markeringar.

Vad gör man? Kastrering, trots att han är 7 år gammal? Någon som har ett råd att komma med?
 
Jag hade kastrerat en sån hund. Tror ert liv kommer bli enklare. Det låter som att han revirmarkerar och det brukar dem sluta med när man kastrerar dem, även om det görs sent i deras liv, det är iaf min erfarenhet. En hund som dessutom har så pass kass mentalitet som du beskriver ska ju ändå inte gå i avel, så det finns inga direkta ursäkter att behålla kulorna på honom.

Kass mentalitet + revirmarkerar och kissar inomhus, låter i mina öron som ett ganska stort argument för att kastrera.
 
Ja, han ska absolut inte i avel, självklart inte. Det jag funderade över är hans ålder- men det kanske inte spelar någon roll? Ska prata med veterinärkliniken! Det kanske skulle göra mycket för hela hans mentalitet, vem vet?
 
Hans ålder tror jag inte är ett problem, så länge han inte är sjuk på något sätt. Sen beror det på rasen, vissa raser är nästan på dödens rand när dem är 7 medan vissa är i sin bästa ålder då. Kolla med veterinären vad han/hon tycker och berätta om problemen med kissandet.
 
Har pratat med veterinärklinik nu, de säger att åldern är inget problem, däremot kan det vara så att beteendet redan är befäst och då hjälper inte en kastrering. Man kan prova med kemisk kastrering först för att testa hur han reagerar, men jag tror nog att vi kommer att göra en riktig kastrering. Hellre försöka med något än att ha det så här!
 
Tror att en kastrering kan vara värt det iaf, även om det inte avhjälper problemet helt så lär det nog inte bli värre av en kastrering iaf.
 
Osäkra hundar kan bli ännu osäkrare om de kastreras, vilket väl får tas med i funderingarna. Däremot verkar det närmast sällsynt(?) att kemisk kastrering ger samma resultat som kirurgisk enligt de som provat båda, så jag hade nog bestämt mig åt endera hållet och kört på det. Det är ju inte som att situationen är strålande nu heller, så det behövs ju någon förändring. :)
 
Hmmm... det är svårt det här, jag vill ju naturligtvis Arns bästa, samtidigt är det en snart olidlig situation eftersom man naturligtvis blir irriterad av att det skvätts och kissas inomhus och det känner han förstås och blir ännu osäkrare....
Tror det får bli kastrering, något måste som sagt ske.
 
Meeen...har missat din tråd vännen :)
Trist att höra att Arn har börjat med detta. Är det nytt eller har det alltid hållit på? (tänker om det kan vara urinvägsinflammation eller prostatan) Testa kemisk kastrering. Har vänner som gjort det med förbättrat resultat (dock har det inte upphört helt) Den hunden var 4 och hade alltid kissat inne.
Prova även skvättskydd när han är lös inne utan uppsikt. Kan ni begränsa hans utrymme under natten för att slippa kiss på olika ställen? Tex med kompostgaller? Vet ju hur Arn lever....med mycket frihet hela dagarna så han far nog inte illa av att sova i "Valphage" under natten för hemmets skull :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 239
Senast: Nominous
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 692
Senast: Halali
·
Övr. Hund Nu behöver jag hjälp och råd, det här funkar inte. För att börja från början, valpen är född i april -12, min egen uppfödning (i en...
Svar
3
· Visningar
1 585
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har en 11 årig phalene hane som har börjat kissa inne. Allt började efter att jag flyttade hemifrån (hunden bor med mina föräldrar...
Svar
2
· Visningar
920
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp