Bukefalos 28 år!

Vad göra med ingefära?

Ponylove

Trådstartare
Köpte ingefära för att ha i te men köpte nog liiite väl mycket då det var styckpris o jag såklart tog den största.
Så vad ska jag göra med den? sylta?
Är god i chicken tikka men lagar ju inte det varje dag...
 
Köpte ingefära för att ha i te men köpte nog liiite väl mycket då det var styckpris o jag såklart tog den största.
Så vad ska jag göra med den? sylta?
Är god i chicken tikka men lagar ju inte det varje dag...

Skala och frys in den. Bästa sättet att skala den är med en sked:


Te på ingefära och gurkmeja är jättebra i förkylningstider.
 
Smart skalningsmetod!
Var med tanke på pågående förkylningar jag köpte den, förutom att det är galet gott då...

Det fungerar verkligen :up: Willys hade extrapris på ingefära för någon månad sedan så jag köpte rätt mycket och skalade den så där, supersmidigt. Jag var dock tveksam till att det skulle fungera först :p
 
Finriv o blanda med 1/3 soya o 1/3 honung,häll i plastpåse, tillsätt råa revbensspjäll o marinera över natten. Grilla i ugn o servera med syltad ingefära.
 
Köpte ingefära för att ha i te men köpte nog liiite väl mycket då det var styckpris o jag såklart tog den största.
Så vad ska jag göra med den? sylta?
Är god i chicken tikka men lagar ju inte det varje dag...

Ingefära är jätteanvändbart! I en wok är det ju ett måste - grunda med chili-ingefära-vitlök, så har du en bra grundsmak på woken. Sen kan man komplettera med fler smaksättare om man vill.

Riven ingefära+japansk soja+honung är gott att blanda och lägga på lax som man ugnsbakar.

Eller skala och skiva, och lägg tillsammans med citronskivor i en tillbringare med vatten, blir lite roligare att dricka till maten än enbart kranvatten.

Eller bryn hackad ingefära+vitlök+hackad lök i en gryta, addera kycklingklubbor och bryn dem, häll på en burk tomatkross, koka ihop tills kycklingen är klar, och blanda i ett par matskedar jordnötsmör, koka upp.

Eller blanda riven ingefära med miso, gegga in fläskkotletter i det och låt marinera, stek och servera med ris.

Eller revbensspjäll: koka revbensspjäll tillsammans med ordentligt med skivad ingefära, vitlök och lite soja. Gärna en chili och lite stjärnanis också om du har. Glasera med honung+soja eller hoisinsås, griljera i ugn. Eller häll äppeljuice/äppelcidervinäger i kokvattnet, plus ingefära, morot och lök. Glasera med honung blandat med äppeljuice. Funkar med fläsklägg eller sidfläsk också.
 
Gör egen inlagd ingefära så slipper du sötningsmedel :-)

120g ingefära, 1,5dl risvinäger, 4 msk socker och 1 tsk salt. skala skiva ingefäran, koka upp vatten. Koka upp allt utom ingefäran, se till att salt och socker loser sig. Häll vattnet over ingefäran och låt dra I 5 min. Häll av vattnet ordentligt. Ner med ingefäran I en burk, hall over risvinägerlösningen så det täcker. Förvara I kyl.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Mina egenodlade sockerärtor tog slut och jag behövde köpa från affären. Det fanns inga så jag köpte sugar snaps i stället. Är väl samma...
Svar
4
· Visningar
569
Senast: Wille
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 113
Senast: starcraft
·
Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 157
Senast: Enya
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 165
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp