Vad göra med jobbig granne?

Lysande råd!
Dessutom sannolikt att hon blir "lagom" förnärmad över att bli föreslagen professionell hjälp!
Jag ser den skimrande ironin i ditt inlägg men jag tycker ändå att hellre att personen blir förnärmad och får en chans att inse sitt ev. (jag kan inte bedöma det via dessa inlägg där av ev.) behov av en professionell person som kan hantera det för personen bästa och just nu förpestar TS tillvaro utan någon som helst rättighet och inte verkar förstå att TS inte är intresserad av det.
Att väcka en tanke som öppnar för hjälp kan knappast vara fel och man kan ju inte annat än hoppas att personen får ett frö att gro som med tur mognar.
 
Vissa människor är födda pessimister , så enkelt är det.
Jag håller mig borta från sånt som är jobbigt.

Jag tror inte längre på att händelser gör människor till pessimister.
Är övertygad om att det är medfött eller utvecklas i uppväxten.

Ha alldeles för många exempel från verkliga livet.

Två exempel är en vän som förlorat sin bror ,samt sin dotter. ,men ändå ha han alltid varit positiv både före och efter , han är en glad person, sprider positivitet.

Pessimisten har det bra , inte haft något särskilt jobbigt men tycker såå synd om sig själv och allt är såå dåligt, det klagas gnälls och framförallt allt tycker pessimister alltid synd om sig själva oavsett hur bra de har det.

Spyr på sånna,fruktansvärd avtöndande egenenskap, en pessimist kommer inte i närheten av mig.

Har slutat tycka synd om dom för länge sen för det är inte synd om dom, dom det är synd om är dom som får ta del av deras dåliga energi.
Väl talat. Håller med i varje skrivelse.

TS: Jag hade kort och gott sagt "Stop, jag har inte tid med detta" och sedan gått vidare. Tanten kommer förmodligen tycka att du är en idiot, men då slipper du lyssna på henne.
 
Betydelsen av ordet Pessimism är att ha negativa förväntningar. Det har inget att göra med om man sprider negativitet eller inte.

Du har helt rätt och ibland har Wikipedia klart för sig:
---
Pessimism, från latinets pessimus (värst), betecknar en tro på att den upplevda världen är den värsta möjliga. Den beskriver en generell övertygelse att saker är dåliga, och tenderar att bli värre; eller det ser till ondskans eventuella triumf över godheten; det är en antonym till optimism, den motsatta tron att saker generellt blir bättre istället för sämre.
---
 
Väl talat. Håller med i varje skrivelse.

TS: Jag hade kort och gott sagt "Stop, jag har inte tid med detta" och sedan gått vidare. Tanten kommer förmodligen tycka att du är en idiot, men då slipper du lyssna på henne.
Ja varför ska man vara alla till lags hela tiden ?
Aldrig att jag skulle utsätta mitt psyke för att agera som bikt åt en gnällspik.
Nej tack, de kan tjata upp en gädda på land istället.
 
Pessimister sprider inte glädje iaf..
Jag är väldigt känslig för negativa människor, mycket negativitet påverkar även mig starkt negativt. Jag har haft en sån gnällspik på jobbet och jag kände verkligen hur hårt det tog på krafterna att hela tiden höra allt satans gnäll! Blir irriterad bara jag tänker på henom. :wtf:
Så jo, nog sprider dom negativitet.
 
Pessimister sprider inte glädje iaf..

Jag är väldigt känslig för negativa människor, mycket negativitet påverkar även mig starkt negativt. Jag har haft en sån gnällspik på jobbet och jag kände verkligen hur hårt det tog på krafterna att hela tiden höra allt satans gnäll! Blir irriterad bara jag tänker på henom. :wtf:
Så jo, nog sprider dom negativitet.

Det går bra att vara pessimist utan att sprida negativitet.

Exempel: Jag har förväntningen att jag aldrig kommer att träffa en partner.

Exakt på vilket sätt påverkar det min omgivning negativt? Jag pratar ju inte om det.

Annat exempel: Fan, vad det snöar hela jävla tiden.

Det där är inte att vara pessimist. Det är att gnälla över omständigheterna.

Summa: Att vara pessimist och att vara negativ och gnällig är inte synonyma med varandra (även om de kan förekomma tillsammans, men det måste inte vara så.)
 
Det går bra att vara pessimist utan att sprida negativitet.

Exempel: Jag har förväntningen att jag aldrig kommer att träffa en partner.

Exakt på vilket sätt påverkar det min omgivning negativt? Jag pratar ju inte om det.

Annat exempel: Fan, vad det snöar hela jävla tiden.

Det där är inte att vara pessimist. Det är att gnälla över omständigheterna.

Summa: Att vara pessimist och att vara negativ och gnällig är inte synonyma med varandra (även om de kan förekomma tillsammans, men det måste inte vara så.)
Men en sann pessimist ser den mörka sidan av det mesta och det är sånt omgivningen väldigt ofta känner av. Sen att du inte tror på kärleken behöver väl inte betyda att du är pessimist?
 
Det går bra att vara pessimist utan att sprida negativitet.

Exempel: Jag har förväntningen att jag aldrig kommer att träffa en partner.

Exakt på vilket sätt påverkar det min omgivning negativt? Jag pratar ju inte om det.

Annat exempel: Fan, vad det snöar hela jävla tiden.

Det där är inte att vara pessimist. Det är att gnälla över omständigheterna.

Summa: Att vara pessimist och att vara negativ och gnällig är inte synonyma med varandra (även om de kan förekomma tillsammans, men det måste inte vara så.)
Nja jag kan inte hålla med, varenda pesssimist jag träffat har spridit sin negativitet , jag vet inte om jag är överkänslig men när jag träffat en pessimist mår jag inte bra efteråt.
Klarar inte av deras negativa syn på livet i stort.
Och framförallt inte deras offermentalitet,den är nog den värsta i alltihopa.
 
Men en sann pessimist ser den mörka sidan av det mesta och det är sånt omgivningen väldigt ofta känner av. Sen att du inte tror på kärleken behöver väl inte betyda att du är pessimist?
Vad är en sann pessimist? Världen är inte svart eller vit utan ofta finns en blandning av pessimism och optimism.

Det jag stör mig på här är ju att pessimism likställs med negativitet. Det Är Inte Samma Sak, men min förklaring ovan gick tydligen inte hem. Att vara en gnällig surkart är inte samma sak som pessimism.

Men nu ger jag upp den här diskussionen.

Mvh/ Språkpolisen
 
Vad är en sann pessimist? Världen är inte svart eller vit utan ofta finns en blandning av pessimism och optimism.

Det jag stör mig på här är ju att pessimism likställs med negativitet. Det Är Inte Samma Sak, men min förklaring ovan gick tydligen inte hem. Att vara en gnällig surkart är inte samma sak som pessimism.

Men nu ger jag upp den här diskussionen.

Mvh/ Språkpolisen
Nej, precis. Men en sann pessimist är för det mesta just negativ och hela personens inställning till livet är just det; negativ. Pessimisten ser hela sitt liv från skuggans sida. Allt analyseras med en negativ underton och väldigt ofta med offerkoftan på, precis som Lyraolissy skrev ovan.
Jag anser inte en person som ibland är på dåligt humör, ogillar vintern eller inte är positiv till precis allt och alla vara en pessimist, utan då ska du vara lik min fd kollega. Den personen tyckte ständigt synd om sig själv och allt som kom ur dennes mun var regelrätt gnäll, i den ena eller andra formen. När man försöker få personen att tänka positivt eller fokusera på någonting annat så vänder den även det till någonting negativt.
Aldrig i mitt liv har jag varit så fullständigt utmattad och irriterad som när den personen arbetade med mig hela dagarna.
Fy fan för såna människor!
 
Jag ser den skimrande ironin i ditt inlägg men jag tycker ändå att hellre att personen blir förnärmad och får en chans att inse sitt ev. (jag kan inte bedöma det via dessa inlägg där av ev.) behov av en professionell person som kan hantera det för personen bästa och just nu förpestar TS tillvaro utan någon som helst rättighet och inte verkar förstå att TS inte är intresserad av det.
Att väcka en tanke som öppnar för hjälp kan knappast vara fel och man kan ju inte annat än hoppas att personen får ett frö att gro som med tur mognar.

Nej, du ser fel. Jag tyckte på fullt allvar att det vore en bra idé om "tanten" blir lagom förnärmad och därmed håller sig på avstånd.
 
Idag började "min" neggotant gnälla över att folk bjuder på godis och fikabröd i gemensamma fikarummet.
Hur kan man ens vara sur för något sånt? Det sabbar hennes diet.
Då gick jag bara.
 
Vad är en sann pessimist? Världen är inte svart eller vit utan ofta finns en blandning av pessimism och optimism.

Det jag stör mig på här är ju att pessimism likställs med negativitet. Det Är Inte Samma Sak, men min förklaring ovan gick tydligen inte hem. Att vara en gnällig surkart är inte samma sak som pessimism.

Men nu ger jag upp den här diskussionen.

Mvh/ Språkpolisen

Du kan lugnt språkpolisa vidare. Jag instämmer med dig. Det är en sak att ha en pessimistisk syn på världen, en annan sak att uttrycka pessimism.

Det sägs att den som upplever mest glädje är den som räknar med att saker kan gå åt fanders, som ju blir positivt överraskad och glad när allt flyter på.

Jag kallar det realism, att ha en slags realistisk och förväntanslös inställning.

Men själv fungerar jag inte riktigt så. Jag kan vara positiv och räkna med att saker skall gå bra, men om de inte gör det, då finns andra lösningar (som ibland är bättre).

Men för att inte stjäla TS tråd.
@Beppo - du får säga ifrån. Säg som det är, att hennes negativitet dränerar dig och du vill ha mer positivt sällskap.
 
Nej, precis. Men en sann pessimist är för det mesta just negativ och hela personens inställning till livet är just det; negativ. Pessimisten ser hela sitt liv från skuggans sida. Allt analyseras med en negativ underton och väldigt ofta med offerkoftan på, precis som Lyraolissy skrev ovan.
Jag anser inte en person som ibland är på dåligt humör, ogillar vintern eller inte är positiv till precis allt och alla vara en pessimist, utan då ska du vara lik min fd kollega. Den personen tyckte ständigt synd om sig själv och allt som kom ur dennes mun var regelrätt gnäll, i den ena eller andra formen. När man försöker få personen att tänka positivt eller fokusera på någonting annat så vänder den även det till någonting negativt.
Aldrig i mitt liv har jag varit så fullständigt utmattad och irriterad som när den personen arbetade med mig hela dagarna.
Fy fan för såna människor!
Tja, du har en helt egen definition.
 
Vill lätt och ledigt liv hon förunnats, när detta är ett problem.

Det där är faktiskt ingen dum respons. "Åh, vilken underbar tur du har som inte har större problem än så, själv känner jag en kille som-.... (världens längsta och tråkigaste historia om någon som råkat illa ut)... och ÄNDÅ så ser han alltid allting från den ljusa sidan. Det är så fantastiskt att umgås med sådana människor, tycker du inte? Åh, nu måste jag kila, ha det bra"
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 515
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 320
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 861
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 247
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp