Vad gör ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror du läser in för mycket nu i något som från början från min sida inte var menat som nått speciellt. Om @athena_arabians eller nån annan tog illa upp så ber jag om ursäkt. Var inte min mening alls att såra någon.

Eh, nä. Jag tar illa upp om någon tycker jag är okvinnlig och konstig som tycker om stora maskiner. Jag vet en kvinna som har röjt stora delar av familjens skog medan hennes man och son tagit ut träden. Hon gör det för att hon gillar det och dessutom är förbannat duktig med en motorsåg. Tycker man som kvinna att borriggar och motorsågar är det tråkigaste som finns är det också ok, likaväl som det är ok om en man tycker det.

Allt behöver inte vara en genusdebatt och den här tråden ligger trots allt under lek och tjatter ;) plus att jag vet att mina intressen inte alltid är standard vare sig bland män eller kvinnor. Man ska göra det man tycker om och att raljera lite över traditionellt manliga och kvinnliga intressen ser jag som harmlöst. Om du däremot sagt att din man var en idiot som tyckte riggen var rolig hade jag blivit arg och faktiskt tagit lite illa upp.

Tror du läser in för mycket nu i något som från början från min sida inte var menat som nått speciellt. Om @athena_arabians eller nån annan tog illa upp så ber jag om ursäkt. Var inte min mening alls att såra någon.

Jag läste "vad är det med män och stora maskiner?" vilket jag antog betydde att du såg en koppling mellan deras kön och intresset för stora maskiner. Om inte så känns det som en lite konstig sak att skriva. Jag blev snarare trött än sårad eftersom den typen av uttalanden gör oss alla till offer för onödiga normer. Mina manliga vänner antas vara mer intresserade av maskiner och teknik än vad jag är, jag antas vara mer intresserad av barn och heminredning än vad de är. Varenda liten generalisering grundad i kön bidrar till det och jag tycker att det känns otroligt onödigt och ineffektivt, både för oss personligen och för samhället i stort, när någon försöker sätta en bebis i mitt knä och ställa teknikfrågor till min manlige vän. (Det bästa för alla inblandade vore alltså om de gjorde tvärtom.)

Allt behöver inte vara en genusdebatt och den här tråden ligger trots allt under lek och tjatter ;) plus att jag vet att mina intressen inte alltid är standard vare sig bland män eller kvinnor. Man ska göra det man tycker om och att raljera lite över traditionellt manliga och kvinnliga intressen ser jag som harmlöst. Om du däremot sagt att din man var en idiot som tyckte riggen var rolig hade jag blivit arg och faktiskt tagit lite illa upp.

Min poäng är att raljerande över traditionellt manliga och kvinnliga intressen långt ifrån alltid är harmlöst eftersom det samtidigt tenderar att förstärka de traditionella mönstren.

Om det finns en manlig och en kvinnlig sida i sterotyp bemärkelse så står jag absolut på den manliga. Men jag känner mig inte ett dugg mindre som kvinna för det.

Har ont i huvudet, början till migrän och får inte kroppen att slappna av. Ska bli så skönt när allt är klart. Hoppas huvudvärken släpper innan jobbet i morgon....

Kom just hem från en middag på en PR byrå. Blev bjuden på god mat och gott vin och det var allmänt trevligt. Känner mig nu proppmätt (heeehhh det går inte så bra med beach 2015 men det är ju ändå kasst väder så vafan).

Min väns dotter är försvunnen sen två dygn, polisen är informerad och letar. Så obehagligt efter allt som nyligen hänt runtomkring i landet :(

Aaargh, sitter återigen uppe och häckar framför datorn när jag borde varit i säng för länge sedan. Ska upp on fem timmar, jag är en idiot. :meh:

Nyvaken. Häller i mig kaffe och hoppas jag överlever dagen. Hundens mage bråkade i natt så sömn är det bristvara på just nu. Längtar till i morgon då jag är ledig!

Min poäng är att raljerande över traditionellt manliga och kvinnliga intressen långt ifrån alltid är harmlöst eftersom det samtidigt tenderar att förstärka de traditionella mönstren.
Eller så kan man se det som att man driver ironiskt med de traditionella könsnormerna. Och inget förändrar världen så mycket som lite ironism uppblandat med humor.

Kl
Sitter på bussen på väg till jobbet medan resten av familjen fortsätter sova gott i sängen. :arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi För flera år sen pratade jag med SBAB och fick reda på att man bara kan få bolån på bostad med vattentoalett. Jag tänker ev börja leta... 2
Svar
36
· Visningar
1 985
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Som barn lärde jag mig att man alltid ska knäcka ägg i en skål för att kunna sortera ut ett dåligt ägg innan det hamnar i stekpannan... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 637
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 324
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 211
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka