Vad gör vi av julmaten?

Bukefalos 30 år!

Vi köper inte så stora volymer, det är ingen här som orkar äta den typen av tung mat flera dagar i rad. Annars beror det väl på vad som är över? Lax går till topping till en nudelwok, ost och skinka hamnar i frysen för en låda eller gratäng lite senare i januari.

Kål och rödbetssallad äter vi nu, skulle det finnas köttbullar eller prinskorv så får den gå i pytt (men helst inte, jag är väldigt trött på köttmängder redan efter en dag av julmat :wtf:).

Jag har två bitar ädelost kvar. Kan man göra någon god pastasås på det och frysa in tro?
En kompis son älskar korvslantar med ädelostsås till!

Vi har lärt oss att inte göra för mycket, banta ner en hel del! Det blir rester några dagar och blir det ngt kvar får hönsen det :) älskar att ha höns, ogillar att kasta mat men går det till djuren känns det ändå okey!

Som vanligt köper jag, inte för mycket, utan för många olika sorter. Fyra tunna skivor skinka, två olika sorters sill, men också för mycket korv och paté. Borde köpt en tredjedel av allt. Prinskorven är uppäten idag, köttbullarna är frysta så de är inget problem. Har fortfarande potatis, sill, paté och korv kvar, en skiva skinka som det får bli en macka på. Korvarna kan nog åka in i frysen de också. Känns lite jobbigt med julmat för tredje dagen, men laxen måste ätas upp. Äggen är också slut. Och ja, julosten trots att jag köpte det minsta paketet, 200 g. Kanske den håller sig i frysen ett år? Åt en skiva. Jansson har jag inte rört sedan jag skar en liten bit på julafton. Kanske lägga in den också i frysen men tvivlar på att den håller sig till nästa jul. Laxen är det enda som jag vägrar att slänga, och kan inte frysa in den igen. Har lite potatis kvar så kanske blir sill, lax och paté imorgon. Sedan räcker det tills i påsk.

Noblesseasken är i princip slut och nötterna håller sig säkert ett år?

Vi är ju alltid hos min bror på julafton och åker hem på juldagen så jag får aldrig äta några rester. Jag försöker hinna äta köttbullar och skinka där för jag älskar det. Förra året tog skinkan slut.
I skrivandes stund så har jag en skinka i ugnen. Ville ha en egen i år. Förra året gjorde vi egna köttbullar efter vi kommit hem, för jag saknar att inte få äta det i några dagar.. Men orkar nog inte det i år.

Som vanligt köper jag, inte för mycket, utan för många olika sorter. Fyra tunna skivor skinka, två olika sorters sill, men också för mycket korv och paté. Borde köpt en tredjedel av allt. Prinskorven är uppäten idag, köttbullarna är frysta så de är inget problem. Har fortfarande potatis, sill, paté och korv kvar, en skiva skinka som det får bli en macka på. Korvarna kan nog åka in i frysen de också. Känns lite jobbigt med julmat för tredje dagen, men laxen måste ätas upp. Äggen är också slut. Och ja, julosten trots att jag köpte det minsta paketet, 200 g. Kanske den håller sig i frysen ett år? Åt en skiva. Jansson har jag inte rört sedan jag skar en liten bit på julafton. Kanske lägga in den också i frysen men tvivlar på att den håller sig till nästa jul. Laxen är det enda som jag vägrar att slänga, och kan inte frysa in den igen. Har lite potatis kvar så kanske blir sill, lax och paté imorgon. Sedan räcker det tills i påsk.

Noblesseasken är i princip slut och nötterna håller sig säkert ett år?
Men äter du verkligen ingen ost på ett helt år? Det finns ju massor att göra av 200g ost O_o Jansson går att frysa, men hade kanske ätit den till påsk och inte väntat ett helt år.

Men äter du verkligen ingen ost på ett helt år? Det finns ju massor att göra av 200g ost O_o Jansson går att frysa, men hade kanske ätit den till påsk och inte väntat ett helt år.

Nope! Äter aldrig ost öht. Tycker inte om det alls. Äter inte heller gratänger eller annat som innehåller ost. Det är en skiva på vörtbröd till jul. That's it.

Jag äter upp det allra mesta. Jag gör bara den julmat jag själv gillar till mitt lilla julbord hemma, och har inga problem att äta samma flera dagar i rad. Ost och chark läggs i frysen om det är såna mängder att jag inte kan äta upp inom rimlig tid.

Jag äter sällan borta på jul längre och tar inte med så många rester även när det erbjuds. Det blir köttbullar som slängs i frysen och kanske nån snutt skinka eller sylta som portioneras ut till hundgodis.

Var tvungen att googla hur mycket mat som slängs varje år, och hittade denna artikel: https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/matsvinnet-storre-under-julen/

Där går att läsa, alltså sjukt enkla saker att ändra på.

Vanligaste orsakerna till att maten slängs

• Tillagat för mycket
  • Köpt för mycket
  • Maten känns ofräsch
  • Blivit dålig/oätlig
  • Trött på samma mat flera dagar
  • Tagit för mycket på tallriken
Och att 43% uppger att de slänger mer mat under jul än under resten av året (Typ 60kg totalt ätbar mat per person och år).

Hoppas många hittar tips - framförallt för allt animaliskt som faktiskt borde tas omhand och inte kastas bara för att man tröttnat på det!

Om jag ska revidera, vi firar hos mina föräldrar och de vill alltid skicka med en massa mat hem. Jag har inte hjärta att säga nej tack utan tar med mig en hel del hem som sedan slängs direkt.

Jag lagar ingenting själv förutom det min mamma ber mig ta med och det lagar jag en liten sats av.
Men så hemskt ändå! :( Säg nej så att de får äta eller skänk vidare till någon?

Liknande trådar

• Höstkris-vad fasen gör jag nu?
  • Skulden av att ha det bra
  • Bränder.
  • Vad kan vi göra mot mäns våld?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat