Vad gör vi av julmaten?

Bukefalos 30 år!

Megara gillar fö all julmat, hon har redan hunnit sno en prinskorv, två köttbullar, lite korv och en bit skinka samt slickat på patén innan jag hann rädda den. Hon ska absolut inte äta något, alldeles för mycket salt och annat onyttigt 😾
Både skinka och Prinskorv har smakats på här. Mycket gott sa smulan.

Min gamla pappa ville vara för sig själv på julen i år. Jag köpte diverse juldelikatesser åt honom så han skulle kunna ställa fram sitt eget julbord. Nu blur jag orolig att jag köpte alldeles för mycket!

Jag köpte bara skinka och rödbetssallad i år. Har ätit skinkan på vörtbröd och rödbetssalladen är inte ens öppnad... Nåja. I morgon ska jag skiva upp några skivor av skinkan till mackor som är kvar av mitt bröd och resten av skinkan (den är rökt och god, mums!) ska jag tärna och göra någon maträtt av. Pastasås funderar jag på. Har ost också som jag köpte så den tänkte jag riva det mesta av och ha en bit kvar av och gnaga i mig. Äter egentligen mjölkfri kost, men min nya medicin har en biverkan som inte är så kul så jag kan ju passa på att använda mejeriprodukter i några rätter så jag har matlådor att ta av för att få ordning på magen så utnyttjar jag ju osten också, har dessutom ädelost också sedan tidigare om jag inte minns fel....

Har köttbullar i frysen så rödbetssallad och köttbullmacka kan det bli när skinkan har gått åt tänker jag.

Det var gott med en jul utan särskilt mycket och snarare fräscht med grönsaker som tomat, sallad, gurka och paprika som vägde upp istället. Tidigare har pytt i panna och olika matlådor i frysen fått blir resultatet av julmatsrester.

Hos oss går julmaten generellt åt. Inte på julafton men den äts upp dagarna som följer. I år frös vi dock in en hel del köttbullar som vi gjorde. Men de kommer ju då att ätas vid annat tillfälle

Sen har vi blivit allt bättre på att estimera mängden mat som behövs. Men gällande tex julskinka så tror jag mina föräldrar förra året, eller året innan, gjorde en ny skinka i mellandagarna då skinkan tog slut för snabbt enligt dom.

När jag åt mer animalier brukade jag bunkra upp efter jul och fylla frysen. Riven ost och strimlad kokt skinka är sånt som är väldigt tidsbesparande att ha att ta fram.

Fast jag vill minnas att affärerna var betydligt bättre på att dra ned priserna på den tiden. (Här är vinn mot svinn max 50% nu)

När jag åt mer animalier brukade jag bunkra upp efter jul och fylla frysen. Riven ost och strimlad kokt skinka är sånt som är väldigt tidsbesparande att ha att ta fram.

Fast jag vill minnas att affärerna var betydligt bättre på att dra ned priserna på den tiden. (Här är vinn mot svinn max 50% nu)

Här är det oftast max 30% numera... dvs jag tycker sällan det är tillräckligt prisvärt att köpa kort datum.

Med en artonåring vars favoriträtt är mat så är rester inget problem 😉

Mannen och jag äter också av resterna fortfarande. I år var vi noga med att fundera på vad som har varit i princip orört tidigare år och inte köpa de sakerna. Min man har tidigare år alltid köpt massor av chokladkartonger ”för att det hör till”. I år blev det endast en ask wienernougat och en påse twist, mer lagom (fanns annat på gottebordet så det var inte allt). Vi drog även ner på antalet sillsorter, skippade brun- och rödkål samt köpte färdigskivad skinka. Gröt hade vi inte heller då det bara är jag som gillar det.

Vi gör/köper bara favoriterna när det gäller julmaten. Vi har ändå mat i några dagar efter jul, men räknar med att julmaten är slut till nyår. Mycket fika ligger i frysen, och annat håller ju - plus att det går åt :angel: .

Liknande trådar

• Höstkris-vad fasen gör jag nu?
  • Skulden av att ha det bra
  • Bränder.
  • Vad kan vi göra mot mäns våld?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat