Vad gör vi? CCXXX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många blir nog hemmablinda. Det är lätt hänt. Min förra häst hade ju EMS så det här med hullbedömning är jag noga med men jag har trots att jag befunnit mig i EMS världen i många år aldrig sett så feta hästar tidigare. Det här inte feta ponnyerna i grannstallet kan jag lova, det här är extremt, dom kan inte riktigt röra sig normalt,lite stela och otymliga lixom men det är ju inte så konstigt med all den övervikten... snudd på djurplågeri men var gå gränsen? :(

Bra att du står emot dom andra i stallet! Han ser så fin ut eran ponny! Vilken toppenkille ni hittat :love:
Vi har flera andra med ens, så det finns ju i stallet. Men de är lata och vill inte fodra påsar ute 🤷

Tack! Han är verkligen bäst! Bara man inte säger det högt, han får lite väl stort ego ibland :D

Många blir nog hemmablinda. Det är lätt hänt. Min förra häst hade ju EMS så det här med hullbedömning är jag noga med men jag har trots att jag befunnit mig i EMS världen i många år aldrig sett så feta hästar tidigare. Det här inte feta ponnyerna i grannstallet kan jag lova, det här är extremt, dom kan inte riktigt röra sig normalt,lite stela och otymliga lixom men det är ju inte så konstigt med all den övervikten... snudd på djurplågeri men var gå gränsen? :(

Bra att du står emot dom andra i stallet! Han ser så fin ut eran ponny! Vilken toppenkille ni hittat :love:
Fast om du upplever att de rör sig stelt och otympligt så kan det ju mycket väl vara så att de har/har haft fång? Jag tycker inte att det låter som om det skulle vara fel att göra en anmälan.

Du har en poäng där... Själv sitter jag nu och lyssnar på fåren här utanför och kan konstatera att hundarnas mat till hösten blir riktigt bra. Det blev lite väl många bagglamm i år, och alla kan därför inte gå kvar. Så, de får leva lyxliv nu och sedan gå till slakt. En person kommer hit till gården för att ordna med det, köttet blir mat till fårens ägare och jag får alla rester att ge till hundarna. Lammen och fåren mår utmärkt, slaktas så lugnt som möjligt och allt förutom tarmar och gallblåsa kommer tas tillvara på sedan.

Trots att jag själv inte ätit kött på 20 år så har jag inga som helst problem med det här. Det är inte själva avlivningen eller slakten som per automatik känns fel, utan hur djuren levt innan. Lever de lyxliv (ur deras perspektiv, inte ur något förmänskligat perspektiv) och slaktas under så lugna omständigheter som möjligt så tja... Relativt få människor kan ju tänka sig att äta helt vegetariskt, det har ju blivit tydligt om inte annat nu med alla debatter kring kött i skolorna. Då får man ju göra det bästa möjliga av situationen tänker jag.
Alldeles för många människor har levt, och lever ett liv fjärmat från natur, kretslopp och djur och därför får vi dessa avarter som tror på allt negativt dom hör om lantbruk och djurhållning där deras kunskap är 0% och dom är helt faktaresistenta. Kan dom sen starta ett drev mot bönderna som gör det möjligt för dom att överleva är ju lyckan fullkomlig.:banghead:
Det har varit för lite svält, det är hela felet samt att vissa helt slutat tänka själva.

Var iväg till affären. Åker förbi två hästar på vägen dit som har bete och ny hösilagebal i hagen med fri tillgång. Dom står inne på nätterna, också med fri tillgång. Dom är av kallblodsras och jag mår faktiskt lite illa när jag ser dom. Dom är båda otroligt feta. Nu pratar vi inte lite utan verkligen groteskt feta och jag kan inte förstå hur dom inte fått fång än. Det är så mycket fett på hela hästarna och såna fettdepåer att jag inte trodde det var möjligt faktiskt :confused::( Jag skulle tro och vill tro att det är okunskap hos ägaren. Hon är dock ingen som tar lätt på något om man inte håller med om att hästarna är vackra. Jag tycker sån här hästhållning är så tragisk att se framförallt för hästarna:down:
Min pånni (ja det stavas så när dom är stora i kroppen men aldrig växer upp i knoppen):p hade fri tillgång till både hage och hö året runt men jag fordrade ju med torrhö så då blir ju läget ett annat, samt att hon var varmblod och rörde sig en hel del, fjordan jag hade innan hade rullat bort längs vägen om hon fått fri tillgång till hö.

Jahopp illamåendet är borta. Jag hinner fortfarande till bodypump. :D
Lösningen var tydligen att blöta ner tröjan så jag kyldes ner och gå runt runt i vardagsrummet medan jag körde med gua sha på magen i 40 minuter. Rimligt.
Jag är väldigt värmekänslig och börjar må illa och må allmänt kass om jag måste vistas i solen längre stunder och det beror på att min kroppstermostat är kass, det blev efter hästsparken i ansiktet.:mad:
Lösningen för mig blev att köra "kylbrallor" så blodet kyls ner för jag kommer annars till en viss gräns då jag slutar svettas och då ökar kroppstemperaturen snabbt och det kan sluta illa.

Äter choklad. En irriterande sort som förvisso är god, men på förpackningen står det massvis av varningar kring hur onyttigt det är, hur många bitar som är "en portion" (vilket är extremt få) osv. Jag äter inte choklad för att det ska vara nyttigt. Jag VET att det inte är någon hälsokost direkt. Jag äter det för att det är gott och för att jag ibland vill ha något gott utan att tänka på hur nyttigt/onyttigt det är. Troligen är jag långt ifrån ensam om det. Kommer inte köpa den igen. Nu var det ett dumt spontanköp eftersom det inledningsvis såg gott ut och det var extrapris.

Äter choklad. En irriterande sort som förvisso är god, men på förpackningen står det massvis av varningar kring hur onyttigt det är, hur många bitar som är "en portion" (vilket är extremt få) osv. Jag äter inte choklad för att det ska vara nyttigt. Jag VET att det inte är någon hälsokost direkt. Jag äter det för att det är gott och för att jag ibland vill ha något gott utan att tänka på hur nyttigt/onyttigt det är. Troligen är jag långt ifrån ensam om det. Kommer inte köpa den igen. Nu var det ett dumt spontanköp eftersom det inledningsvis såg gott ut och det var extrapris.
Va?! Brukar det stå sådant trams på choklad :cautious:? I sådana fall har jag missat det helt.

Va?! Brukar det stå sådant trams på choklad :cautious:? I sådana fall har jag missat det helt.

Portionsstorlekar och näringsinnehåll per portion brukar inte sällan stå med. Det gör det på chips etc också. Just portionsstorlekar, t ex innehåll per bit, upplever jag personligen som hjälpsamt. Men några nedrans varningstexter betackar jag mig för, det vill jag inte se på några livsmedel (med undantag för information om allergener, men det är verkligen inte samma sak).

Edit: Jag har som tur är inte sett några varningar på chokladen som jag köper!

Nu är vi klara med trädgårdsjobbet utomhus för stunden. Sambon började med att meka ihop ett nytt avgasrör med ljuddämpare till traktorn och jag tänkte städa huset en stund.

Portionsstorlekar och näringsinnehåll per portion brukar inte sällan stå med. Det gör det på chips etc också. Just portionsstorlekar, t ex innehåll per bit, upplever jag personligen som hjälpsamt. Men några nedrans varningstexter betackar jag mig för, det vill jag inte se på några livsmedel (med undantag för information om allergener, men det är verkligen inte samma sak).

Edit: Jag har som tur är inte sett några varningar på chokladen som jag köper!
Ja, information om innehåll osv ska ju naturligtvis stå med på förpackningen, men inte pekpinnar om hur mycket man "får" äta! Har jag aldrig någonsin sett tack och lov.

Jag är väldigt värmekänslig och börjar må illa och må allmänt kass om jag måste vistas i solen längre stunder och det beror på att min kroppstermostat är kass, det blev efter hästsparken i ansiktet.:mad:
Lösningen för mig blev att köra "kylbrallor" så blodet kyls ner för jag kommer annars till en viss gräns då jag slutar svettas och då ökar kroppstemperaturen snabbt och det kan sluta illa.
Så kan jag få när jag springer på sommaren. Huden blir illröd och svettas noll, störigt.
Den här gången vet jag inte riktigt vad kroppen sysslade med 🙄

Hackar och hackar för ratatouille. Har iaf satt upp duschstången som trillade ner. Insåg att jag satt duschdraperiet med fel sida utåt. Jaja, det får vara så orkar inte ta ner det och vända på det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka