Vad gör vi? CCXXX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen hemma. Extremt många timmar för att sedan bli klistrad, vilket tog tre minuter. Tydligen en hel del äldre + röd och orangea idag. Kändes lite onödigt nu i efterhand men antagligen bra att jag åkte in.

Passade på att köpa aubergine på vägen hem så nu ska det göras ratatouille till veckans matlådor.

Det är hemskt att vara sjukskriven och gå hemma, verkligen fruktansvärt. Fick reda på idag att jag kommer få vänta ytterligare flera månader innan jag kan komma igång med arbetsträning. Sjukt jobbigt.
Förstår det. Detta är första gången i mitt liv jag är sjukskriven. Förstår verkligen vilken nedåtgående spiral det kan vara. Ingen borde gå hemma på heltid oavsett skada/sjukdom är min fullaste övertygelse nu.

Ska testa börja jobba halvtid imorgon tänkte jag. Fått tid på onsdag hos sjukgymnasten som ska vara bra!
I förmiddags hade jag så tråkigt så det var hemskt. Tänker på folk som går hemma hela dagarna, fy fan vad psyket åker neråt. Nu har jag handlat och hjärnan är slut. Så så mycket pallar den.
Men halvtid är väl 4 timmar om dagen, det bör jag lösa. Vi får väl se.
Jag har gått hemma sen hästolyckan gjorde mig arbetsoförmögen och ointressant för arbetsmarknaden för en himla massa år sen, det kan gå en månad och ibland två utan att jag träffar mer än kassörskan i affären men jag har skapat så många projekt så jag skulle behöva anställa nån och jag saknar inte den sociala kontakten det minsta. Idag tex. håller jag på att såga upp gammalt rivningsvirke sen förra sommarens renovering till ved, sen ska jag få upp skuggnätet i växthuset och kanske hinna köra fram mer jord dit. Jag har inte tid med sociala kontakter för då får jag ju ingenting gjort istället.:p

Förstår det. Detta är första gången i mitt liv jag är sjukskriven. Förstår verkligen vilken nedåtgående spiral det kan vara. Ingen borde gå hemma på heltid oavsett skada/sjukdom är min fullaste övertygelse nu.
Jag har hade aktiviteter innan jag flyttade även om jag inte kunde jobba, men nu efter flytten har det blivit för mycket tid hemma.

Typiskt oss hästfolk, bönder och hillbillys, och blöder det igenom plåstret finns det ju silvertejp och funkar inte det drar man på en plasthandske så man inte blodar ner omgivningen. :D
Ja, det gjorde inte ens ont från början heller liksom, det var bara störigt att det var en massa blod när jag gick så fick gå in och dra handduk om, den blev genomdränkt fort och min syster frågade då om jag verkligen var så dum att jag trodde plåster kunde hjälpa.... nja, men hoppet liksom :D

Jag har hade aktiviteter innan jag flyttade även om jag inte kunde jobba, men nu efter flytten har det blivit för mycket tid hemma.
Tänk ändå vad olika vi människor är vad det gäller sociala kontakter och annat, jag har hela livet varit en ensamvarg som trivts allra bäst i mitt eget sällskap men jag är inte heller osocial när jag är bland folk, jag brukar beteckna mig som en "social kameleont" för jag har lätt för att smälta in i dom mest skilda sammanhang.

Tänk ändå vad olika vi människor är vad det gäller sociala kontakter och annat, jag har hela livet varit en ensamvarg som trivts allra bäst i mitt eget sällskap men jag är inte heller osocial när jag är bland folk, jag brukar beteckna mig som en "social kameleont" för jag har lätt för att smälta in i dom mest skilda sammanhang.
Jag är sjuk i en svår depression och har mycket social ångest, men skönt för dig att livet fungerar så bra trots att du, vad jag förmodar är, sjukskriven. Vi har helt olika förutsättningar.

Igår efter regn kom ett alldeles underbart solljus som var så härligt så kunde inte låta bli att njuta av att bara vara I lugn och ro (tog en semesterdag, jobbar ju annars alltid varje söndag) där på hästryggen och bara vara en stund barbacka I avkopplande skritt och en liten,liten galopp 😍. Det är SÅ viktigt för välmåendet att bara vara I stunden och inte skena långt i förväg som jag tenderar att göra. Den stunden på hästryggen var verkligen som balsam för hjärta och själ 😍.

Jag är sjuk i en svår depression och har mycket social ångest, men skönt för dig att livet fungerar så bra trots att du, vad jag förmodar är, sjukskriven. Vi har helt olika förutsättningar.
Ja vi har verkligen helt olika förutsättningar, jag har varit först sjukpensionär och är nu "riktig" pensionär, depression vet jag inte ens vad det är om du förstår hur jag menar, det är inget jag någonsin drabbats av tack och lov, inte heller nån fobi eller ångest har jag någonsin drabbats av, livet har tuffat på fast i slowmotion sen olyckan och orken har berott på dagsformen, det hade kunnat varit mycket värre för en hästspark i ansiktet är det inte många som överlever.

Jag skulle försöka mig på att baka med surdeg och blandade enligt konstens alla regler, det var bara att glömma för dinkelvete och surdeg är totalt inkompatibla. Eftersom jag har lite dinkelvete (600 kg) att göra av med och egen kvarn blåvägrar jag att köpa annat mjöl så nu blir det på traditionellt vis med jästbolaget som jästleverantör.

En bekant jag har gav sig f*n på att jag gjorde fel, han fick ett par kilo dinkelvetemjöl och gjorde samma upptäckt, jäskraften blir det inte mycket med alls hur han än försökte.

Dinkel och surdeg är ju en vanlig kombination. Man använder helt enkelt något mer mjöl än dinkel, råg och vanligt vetemjöl är väl det vanligaste.

Ja, det är verkligen viktigt att man hittar aktiviteter och sammanhang som känns meningsfulla när man inte har ett jobb att gå till. Jag är inte anställningsbar av flera anledningar så för mig läggs den ork jag har på sånt som för en arbetande människa är sånt man gör efter jobbet, inte istället för. Det kan låta soft att ha så mycket fritid men det är ett enormt utanförskap.

Sitter på närakuten. Det eländiga fingret hade inte slutat blöda i morse. Ringde vc men de hade inga rider och tyckte pga diabetesen att jag borde åka till närakuten.

Där de konstaterade att det borde sytts men nu är försent så förhoppningsvis kan de limma. Nästa gång ska jag åka in direkt sa ssk torrt när jag sa ingen åker in en söndagskväll för ett finger. Iaf känner jag mig inte så sjåpig och som en hypokondriker nu.
Vad gör det för skillnad om det är söndag kväll eller onsdag morgon :confused: ? Om du har ett sår som är djupt och blöder ymnigt så spelar väl dagen och tiden ingen roll?! Hoppas att du lyssnar på sköterskans råd om det händer igen!

Vi ska eventuellt flytta in i nya, helt nybyggda, lokaler till hösten. Hoppas det! Inte för att jag inte trivs, men ventilationen är under all kritik där jag sitter nu. Trots en miljard utredningar har det inte hänt nånting.
De nya lokalerna är så nya att det inte finns någon planlösning än. Vi får själva komma med förslag om vi vill. Kul!

Igår kväll virkade jag en liten kompis som jag skulle kunna pilla på under dagens utbildning. Efter att ha utfört sitt jobb med bravur så fick hen sitta på första parkett på vägen hem. 😁

IMG_20260518_162737.webp

Nu ska jag virka ett storasyskon!

Leker med SVERAKs nya rasväljarverktyg. Hela tre raser kunde den presentera som matchar mina övriga preferenser och kan trivas med hund. 🤣 Och bara en av dom kanske jag kan tänka mig att äga.

Nämen då så, då skippar jag att köpa nån ny katt. 💔 Jag har provat att ta katthemskatt och det blev inte bra, faktiskt så illa att jag aldrig mer vågar prova en omplacering. Då är det bara bondkattsunge kvar som alternativ och tja... det behöver vi inte diskutera hur dålig den aveln ser ut i dom allra flesta fall.

Min ras är så fruktansvärt felbeskriven där så att det är katastrofalt faktiskt. Den står som lugn, självständig och tystlåten. :rofl: Faktiskt tur att de är så ovanliga att man inte bara "råkar" köpa en.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka