Vad gör vi? CCXXX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vaknade med ett fint brännmärke efter fadäsen med plåten igår...🙃. Sov gott och somnade om som en stock efter att sambon gått upp, ända till strax före 9 då hankatten kom och väckte mig försiktigt med att peta mig med ena tassen och ett mjau ❤️. Älskade och gulliga katten ville tala om att han ville gå ut 😄.
Idag har jag hållt igång; fitnesspass med bla tuffa benövningar och fixat 3 av boxarna i stallet så sen fick det bli lite lösgalopp för min pålla innan en liten promenix med dem både henne och hagkompisen 😊.

Här är det hemlagad husmanskost 7 dar i veckan, jag köpte nån enstaka färdiglagad rätt för att testa, bläää :wtf: det duger ju inte ens som nödmat, hemlagat är bäst och med lite planering tar det ju inte heller timmar att laga.
Okej. 🤷‍♀️ Jag vet inte riktigt hur det har med något att göra eller vad motsatsen är här. Förutom popcornen då, de räknas kanske som en färdigrätt? Eller påsriset? :p
Annars finns det alldeles utmärkta färdigrätter också, enda anledningen till att jag inte köper fler är egentligen att de är dyra.

En bekant bjöd in mig till ett event som jag jättegärna vill gå på men inte vet om jag vågar. Det involverar att jag inte känner någon annan där (men det är förmodligen många jag vill känna) och dansande. :nailbiting:

Hen kommer jobba där så jag har inte så mycket faktiskt stöd heller.

Jag har hade aktiviteter innan jag flyttade även om jag inte kunde jobba, men nu efter flytten har det blivit för mycket tid hemma.
Inte alls bra ju! Är övertygad om att alla kan ”jobba” om man bara vill satsa tid och pengar på alla i samhället. Individuella planer/jobb/aktiviteter. För att alla mår bra av att bidra.
Hade jag orkat hade jag gärna dragit i något! Det här är ju hemskt.

Ja, det är verkligen viktigt att man hittar aktiviteter och sammanhang som känns meningsfulla när man inte har ett jobb att gå till. Jag är inte anställningsbar av flera anledningar så för mig läggs den ork jag har på sånt som för en arbetande människa är sånt man gör efter jobbet, inte istället för. Det kan låta soft att ha så mycket fritid men det är ett enormt utanförskap.
Jag tror alla är anställningsbara. Om samhället vill. Och vad är definitionen på anställningsbar…
Utanförskap är så tragiskt. Och hemskt.
Hoppas du hittar gemenskap här iallafall!

Inte alls bra ju! Är övertygad om att alla kan ”jobba” om man bara vill satsa tid och pengar på alla i samhället. Individuella planer/jobb/aktiviteter. För att alla mår bra av att bidra.
Hade jag orkat hade jag gärna dragit i något! Det här är ju hemskt.
Väntar på att komma igång med arbetsträning, men tar sån tid innan det blir min tur att få hjälp med det.
Har inga pengar heller, hade jag haft det hade jag kunnat göra lite aktiviteter iaf.

Jag tror alla är anställningsbara. Om samhället vill. Och vad är definitionen på anställningsbar…
Utanförskap är så tragiskt. Och hemskt.
Hoppas du hittar gemenskap här iallafall!
Jag vet inte jag. Har nog också tänkt så förr, och det stämmer för många. Men det finns ju folk som inte klarar skärm mer än en minut (dvs inte kan klara sina egna ärenden), inte klarar att sitta, äta själva, måste vändas i sängen. Folk ”i sin krafts dagar”. Med tillstånd där det i nuläget saknas behandling som ökar funktionsnivån. Jag har svårt att se vilken anställning som skulle gynna då? Visst finns många där samhällets bristande anpassningar (som ju uppstår av synen på funktionsnedsättning, av ableism) skapar utanförskapet, och för dem finns enormt utrymme för förbättring av skyddsnätet, men det finns också situationer där funktionsnedsättningen/sjukdomen i sig faktiskt tar all arbetsförmåga oavsett anpassningar (och där finns också enormt utrymme för förbättring av skyddsnätet, om än inte genom arbetslivsanpassningar).

Ledsen att det varit/är så tufft för dig att vara sjukskriven!

Jag vet inte jag. Har nog också tänkt så förr, och det stämmer för många. Men det finns ju folk som inte klarar skärm mer än en minut (dvs inte kan klara sina egna ärenden), inte klarar att sitta, äta själva, måste vändas i sängen. Folk ”i sin krafts dagar”. Med tillstånd där det i nuläget saknas behandling som ökar funktionsnivån. Jag har svårt att se vilken anställning som skulle gynna då? Visst finns många där samhällets bristande anpassningar (som ju uppstår av synen på funktionsnedsättning, av ableism) skapar utanförskapet, och för dem finns enormt utrymme för förbättring av skyddsnätet, men det finns också situationer där funktionsnedsättningen/sjukdomen i sig faktiskt tar all arbetsförmåga oavsett anpassningar (och där finns också enormt utrymme för förbättring av skyddsnätet, om än inte genom arbetslivsanpassningar).

Ledsen att det varit/är så tufft för dig att vara sjukskriven!
Håller med!
Jobbat som personlig assistent åt kunder som definitivt inte haft arbetskapacitet alls. Som haft för stor funktionsnedsättning för att kunna kommunicera alls.
Däremot tror jag ändå de mått bra av aktiviteter på deras nivå.

Jag kan inte somna. Vrickade till ena foten, som varit rejält stukad många gånger förr. Hade den inte varit skadad förr hade detta nog inte varit något alls. Nu kan jag knappt stödja på den. Som tur är funkar ena positioneringskudden jag brukar ha att avlasta armarna/nacken med, rätt bra till att avlasta den där foten också. Hoppas verkligen den kan tänka sig styra upp sig lite över natten.

Håller med!
Jobbat som personlig assistent åt kunder som definitivt inte haft arbetskapacitet alls. Som haft för stor funktionsnedsättning för att kunna kommunicera alls.
Däremot tror jag ändå de mått bra av aktiviteter på deras nivå.
Ja! Delaktighet, självständighet och mening är nog vad som alla behöver. Det måste inte ske genom arbete, även om det är ett självklart sätt för dem som har (eller kan närma sig) arbetsförmåga.

Har kapat till plywoodbitarna som ska bli skyddslåda till lasergravyrmaskinen och grundmålat dom, maskinen är köpt "naken" men måste ha skyddslåda, maskinen är definitivt ingen leksak och ett superkort blänk som råkar träffa ögat , tja då var det sluttittat på det ögat, då blir man blind, laser är definitivt ingen leksak och denna kan tom. gravera rostfri stålplåt.

Ville inte gå upp. Inte trött direkt men sliten och lite omotiverad. Vet att det blir bättre bara jag kommer igång.
Ska iväg och ta p-spruta. Velat fortfarande om hur jag ska göra framöver.
Jobb till 17:30.

Lite besök här
Fjällgässen tar en paus innan de flyger vidare
Pausen är ett par veckor så

Bifogade filer

• IMG_6233.webp
    IMG_6233.webp
    223,4 KB · Visningar: 29
Hemtjänstbesöket på morgonen blir tidigare och tidigare för varje dag . Igår kom de 9, idag 08.30. Planeringen är klockan 10. Men det är väl sånt man får räkna med antar jag. Men känns inte som jag har någon nytta av det när det blir så tidigt då jag äter frukost vid 8.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat