Vad gör vi? CCXXXI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tittar på en film om känguru i Australien som äter starkt godis och har en röd jacka på sig med 50 000 dollar i. Känner mig inte motiverad nog att se fortsättningen, är trött och slö och ska krypa ner i bingen tänker jag. Tror det är fredag i morgon. Skönt med fredag. Skönt med helg sedan.
Jag måste få fråga vad det är för film? 😅

Fick äntligen rätt programvara och kan starta ett eget "migrationsverk", jag migrerar nu hela datasystemet från Windows till Linux och jag fick vänta ett tag på en programvara som inte gick att köras på Wine utan bara på Windows tidigare men det är löst nu så nu slipper jag fucking Windows med all bloatware som bara slöar ner systemet. Jag vägrar köpa nya datorer bara för att Windows bestämt sig för att alla ska byta datorer och köra senaste programvaran som faktiskt är mycket sämre än den tidigare och framförallt mycket slöare om man inte har senaste maskinerna.

Fredag it is!😊
Intensiv fm på jobbet väntar men kanske kan andas lite i eftermiddag.
Sen är det tre veckor kvar till semester.
IMG_9962.webp

Verkar som hon brukar göra det på morgonen av någon anledning?
Urgulligt för hon plockar ibland upp så pyttesmå bitar och flyttar på :love:
Liksom vad ska den lilla biten göra för skillnad? Men det är 100% jag som är korkad och hon som är smart :D
Hon verkar vilja lägga dem ovanpå sig själv idag, men det är ju blåsigt däruppe så jag oroar mig lite för att de kommer att blåsa bort. Men ja, självklart finns det en metod här som vi inte förstår oss på! :D

Har du lyckats se när Eli kommer med fisk åt henne? Jag läser om det i uppdateringarna men har aldrig lyckats se det själv.

Samma morgon som igår med kaffe i sängen, mata alla djur, flytta en häst till betet, tempa en (hans ka tävla under helgen) och ge en medicin (fått en muskelbristning så äter metacam), träna, god frukost och nu jobb :)

Har jobbat ikapp bra denna veckan så kan nog ta helg vid 15 idag med gott samvete. Har massa packande och fix framför ikväll då det blir tidig avfärd mot tävling i morgon. Jag ska vara ponnymamma, coach och fotograf :D

Hon verkar vilja lägga dem ovanpå sig själv idag, men det är ju blåsigt däruppe så jag oroar mig lite för att de kommer att blåsa bort. Men ja, självklart finns det en metod här som vi inte förstår oss på! :D

Har du lyckats se när Eli kommer med fisk åt henne? Jag läser om det i uppdateringarna men har aldrig lyckats se det själv.
Nej det har jag inte sett än. Har de namn alltså? :eek:
Såg när han kom med någon mindre grej. Typ halväten fisk kanske?

• Gilla
Reactions: Sel
Verkar som hon brukar göra det på morgonen av någon anledning?
Urgulligt för hon plockar ibland upp så pyttesmå bitar och flyttar på :love:
Liksom vad ska den lilla biten göra för skillnad? Men det är 100% jag som är korkad och hon som är smart :D
Hade ett sto som bäddade om varje kväll när hon kom in.
Man riktigt såg på henne hur trött hon blev på oss -nu har de lagt bädden upp och ner IGEN! :heart

Intar kaffe klurar på om jag ska sko stoet eller om hon ska ha boots framöver vid ridning.
Har massor att göra i dag men hittar inte riktigt motivationen.

Nej det har jag inte sett än. Har de namn alltså? :eek:
Såg när han kom med någon mindre grej. Typ halväten fisk kanske?
En del har namn, de flesta bara nummer. :) Eli har ingen ring så han fick ett namn istället. Hans fru har varit med ett bra tag dock!
"Spoiler bara pga lång text. Info om mamma fiskgjuse. "
Nest 2 background info about female FS2.
Female FS2 is not a new bird to us; we have been aware of this female and following her fortunes since 2016 when she first arrived in Tweed Valley as a young two-year-old, making what was probably her first return from migration since fledging from Loch Arkaig in 2014. At the time of her arrival, the main nest 1 was occupied by male, white leg SS and his then partner AS6. They had a bad year with no chicks. At the end of the summer FS2 arrived and was using the nest as a practice nest for herself, often mock incubating the dud egg which was there. The next summer, (2017) saw the arrival of Mrs O at nest 1 with SS, and then FS2 made an unwelcome three. Sounds familiar? (Last year Mrs O was in a disastrous three osprey partnership which ended with 4 dead chicks).
Both FS2 and Mrs O were late arrivals and neither produced eggs even though both were mating with SS and they were not tolerant of each other. Eventually Mrs O proved to be the dominant female and claimed the territory and SS for herself and FS2 was gone.
A couple of years later we discovered that FS2 had moved on to find a territory of her own and a BTO ringed partner, affectionately known as Oscar. Her rivalry with Mrs O was always there in the background, as we know that Mrs O visited the other nest sites at the start of each season and eventually caused upset of her own making by usurping female osprey Camila, after many wing slap battles, from her territory in 2024.
FS2 went on to be one of the most successful known breeding females in Tweed Valley Osprey Project at her nest with Oscar. Raising a total of 16 offspring between 2019 and 2024. Since fledging, 9 out of her 16 young have been spotted after migration. Her first-born daughter 330, now breeds in Kielder with her male Borders raised partner PY0 and they have successfully raised young at their nest for the past three years and are back again this year with eggs so far.
FS2’s young have been photographed in Brittany, Dublin, Senegal, Portugal and Gambia. Her most successful three sons from her 2022 brood all survived and each have returned. Two of these brothers favour visiting Welsh nests as they migrate through UK and both brothers visited the Cors Dyfi nest 11 hours apart last year, which given the scale of their individual migration journeys, is quite a remarkable record.
Last year FS2 and her partner failed to raise young and there was a lot of territory dispute at the nest site with aerial osprey battles.
Now she has joined Eli at nest 2 and has been there since 29th April. The window for breeding opportunity is closing soon but we are hopeful.

På jobb. Magen har inte lugnat sig sen gårdagens gokart. Nog för att jag skvde ner mina tider rejält tack vare åksjuketuggummin men skulle gett mig tidigare.

Fick åka direkt hem och resten av kvällen låg jag i sängen och ville att rummet skulle vara still :rofl:

Inte helt på banan än men satans vad roligt det är med gokar! (I detta fall speedkart 9min x4 med tävlingsmoment :) )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat