Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag såg det. Skönt.Han är hittad! Efter 14 timmar!
De ser det inte förrän det drabbar dom direkt.Var i en diskussion om klimatet igår. Detta att människor i allmänhet inte märker förändringarna själva. De ser på nyheterna atr det är stormar, torka, skyfall men inte drabbas själv. Något abstrakt på skärm.
Jag tycker jag ser det hela tiden. En granne som spillt lite utsäde och det ligger kvar, inga fåglar samlas för att äta. Ekar som växer överallt i skogarna där vi för 20 år sen inte såg en enda självsådd ek. Hur växtlighet ändras.
Deprimerande. Speciellt för en så förändringsobenägen person som jag.![]()
Det där är så typiskt, det är bara jag-jag-jag som gäller och så på med skygglapparna, Det var en stadsbo som tyckte att jag behövde gallra lite träd på tomten och få mera gräsmatta så jag kunde köpa en åkgräsklippare för dom är ju sååå bekväma. Vi behöver mer som växer som en urskog, inte mindre, han visste inte ens vad pollinatörer och mikroliv var och kunde inte fatta att jag kunde bo i "urskogen" och ville inte heller lyssna på ren fakta.De ser det inte förrän det drabbar dom direkt.
Till exempel en granne i trappuppgången bredvid min. Vi har 3 gamla men fullt friska björkar utanför huset. Hon vill att vi ska ta ner dom för dom skuggar hennes balkong. De har stått där längre än jag har levt (57 år). De stod där när hon köpte lägenheten.
Jag försökte förklara att vi behöver fler träd, inte färre med tanke på kommande värmeböljor och skyfall. De ger skugga och tar hand om stora mängder vatten.
Hon tittade på mig som om jag var helt dum i huvudet och avslutade raskt samtalet.