Vad gör vi? CCXXXI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ligger på sängen och ska äta frukost. Känner mig trött och seg. Jag sov nästan hela dagen igår, med undantag för när jag var på träning med hundarna och när jag sedan pratade i telefon i flera timmar med bästa vännen. Hade gärna varit ledig idag också för att kunna sitta ute och slappa lite, men nej, det blir jobb 10-19. Likadant imorgon, på onsdag och på fredag. Funderar på om jag ska åka och hälsa på morsan på torsdag. Det var länge sedan nu.

Vi ska försöka få iväg en av stutarna till slakteriet idag. Känns tråkigt och rätt vemodigt, han är ju ändå 5 år(!!!!) och även om tanken var att slakta dem som 2- åringar så känns det idag som alldeles för tidigt på något vis. 🥺

Jag vill ju äta "bra" kött, men just slaktdagarna är så himla jobbiga, och ju längre tid det går mellan vi slaktar desto hårdare är det och nu är det länge sedan...

Jag har haft en helt full helg. Varit på hajk med mina småscouter. Det är en go känsla att ge ett gäng 10-12åringar möjligheten att vakna upp vid en sjö och leka i skogen före frukost. Dessutom har jag hunnit göra båten helt klar. Sjösättning nu i veckan och då kan sommaren ta sin officella början.

Jag ser just nu på TV4 att de har en komplex årstidskarta som avgör vilken årstid det är. En sådan behöver inte jag. Båten i vattnet=sommar. Båten på land=vinter. Väldigt enkelt!

Var i en diskussion om klimatet igår. Detta att människor i allmänhet inte märker förändringarna själva. De ser på nyheterna atr det är stormar, torka, skyfall men inte drabbas själv. Något abstrakt på skärm.

Jag tycker jag ser det hela tiden. En granne som spillt lite utsäde och det ligger kvar, inga fåglar samlas för att äta. Ekar som växer överallt i skogarna där vi för 20 år sen inte såg en enda självsådd ek. Hur växtlighet ändras.
Deprimerande. Speciellt för en så förändringsobenägen person som jag.:meh:

Var i en diskussion om klimatet igår. Detta att människor i allmänhet inte märker förändringarna själva. De ser på nyheterna atr det är stormar, torka, skyfall men inte drabbas själv. Något abstrakt på skärm.

Jag tycker jag ser det hela tiden. En granne som spillt lite utsäde och det ligger kvar, inga fåglar samlas för att äta. Ekar som växer överallt i skogarna där vi för 20 år sen inte såg en enda självsådd ek. Hur växtlighet ändras.
Deprimerande. Speciellt för en så förändringsobenägen person som jag.:meh:
De ser det inte förrän det drabbar dom direkt.
Till exempel en granne i trappuppgången bredvid min. Vi har 3 gamla men fullt friska björkar utanför huset. Hon vill att vi ska ta ner dom för dom skuggar hennes balkong. De har stått där längre än jag har levt (57 år). De stod där när hon köpte lägenheten.
Jag försökte förklara att vi behöver fler träd, inte färre med tanke på kommande värmeböljor och skyfall. De ger skugga och tar hand om stora mängder vatten.
Hon tittade på mig som om jag var helt dum i huvudet och avslutade raskt samtalet.

Seg typ hela dagen i sommarvärmen igår 😄. Kom till stallet på förmiddagen där pållan var tlöööööött och avslappnad i sin box efter natt ute och lite hö 🥰. Blev en avkopplande och mysig barbackaritt I skritt och lite,lite galopp 😍 före kalas i stan några timmar och sen direkt vidare till jobbet för kvällspass 😊.

De ser det inte förrän det drabbar dom direkt.
Till exempel en granne i trappuppgången bredvid min. Vi har 3 gamla men fullt friska björkar utanför huset. Hon vill att vi ska ta ner dom för dom skuggar hennes balkong. De har stått där längre än jag har levt (57 år). De stod där när hon köpte lägenheten.
Jag försökte förklara att vi behöver fler träd, inte färre med tanke på kommande värmeböljor och skyfall. De ger skugga och tar hand om stora mängder vatten.
Hon tittade på mig som om jag var helt dum i huvudet och avslutade raskt samtalet.
Det där är så typiskt, det är bara jag-jag-jag som gäller och så på med skygglapparna, Det var en stadsbo som tyckte att jag behövde gallra lite träd på tomten och få mera gräsmatta så jag kunde köpa en åkgräsklippare för dom är ju sååå bekväma. Vi behöver mer som växer som en urskog, inte mindre, han visste inte ens vad pollinatörer och mikroliv var och kunde inte fatta att jag kunde bo i "urskogen" och ville inte heller lyssna på ren fakta.:banghead: Tack och lov försvann han tillbaks till betongdjungeln, det var dom som trodde jag blev jagad av den "livsfarliga" älgen jag hade i släptåg på joggingrundan. :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat