Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad kul med lite bakgrund. Jag har kallat henne för FeliciaEn del har namn, de flesta bara nummer.Eli har ingen ring så han fick ett namn istället. Hans fru har varit med ett bra tag dock!
"Spoiler bara pga lång text. Info om mamma fiskgjuse. "
Felicia är ju gulligt!Vad kul med lite bakgrund. Jag har kallat henne för Felicianär jag pratar om henne med min pappa.
Ja gör det! Hon är så himla fin. För några mornar sedan låg hon och sov med huvudet uppe och sen *dunk* föll huvudet ner och hon fortsatte sova så en stund. Jag dog sötdöden lite dåFelicia är ju gulligt!Jag ska framföra det nästa gång jag pratar med någon av volontärerna.
Eli och Felicia passar ihop tycker jag!
Kollade på ekonomen vad en service skulle kosta, mellan 38-45 tkr![]()
Ska ringa verkstad och kolla pris, för enligt vad jag kan googla till ska service inkl kamremsbyte kosta 10-15 tkr. Vist bilen krånglar ibland, men det är frihet med bil.Jag imorse, när solen sken och jag var rätt pigg/glad och dammsög under sadlarna som står inne på kontoret: "Åh vad jag längtar tills jag kan ha häst igen!" *ser framför mig långa galopper i solen*
Jag läser detta (eller typ alla inlägg om strul med bil), medveten om att häst = dragbil, och bara: "Hell. To. The. NO!Katter, tatueringar, gymmet och bubbel it is!" *ser framför mig att alla pengar går till bilmekaniker och veterinären*
Ska ringa verkstad och kolla pris, för enligt vad jag kan googla till ska service inkl kamremsbyte kosta 10-15 tkr. Vist bilen krånglar ibland, men det är frihet med bil.
Konstigt att det inte också stod nåt om "och läses en text ur bibeln" för det var ju på modet att det religiösa skulle genomsyra precis allting, det gick ju inte an att bara ha trevligt.Om ni ska fira mor på söndag eller har barn som ska fira er kan det vara bra att ha tagit del av anvisningarna från 1920. Så att ni inte missar något stegFascinerande att fadern inte förväntas medverka förrän till eftermiddagen.
Jag måste ju förresten skriva kort om vad som hände med fåglarna ifjol, då en ung hane, en äldre hona och en ung hona bildade trekant i samma bo. Båda honorna la ägg och båda honorna ruvade. I vanliga fall tar hanen hem majoriteten av mat till hona och ungar, men i det här fallet övergav hanen båda honorna när ungarna kläckts och eftersom ingen av honorna riktigt hade koll på hanens roll och/eller skicklighet nog att fånga tillräckligt med mat svalt alla fyra ungarna ihjäl väldigt tidigt.En del har namn, de flesta bara nummer.Eli har ingen ring så han fick ett namn istället. Hans fru har varit med ett bra tag dock!
"Spoiler bara pga lång text. Info om mamma fiskgjuse. "
Nest 2 background info about female FS2.
Female FS2 is not a new bird to us; we have been aware of this female and following her fortunes since 2016 when she first arrived in Tweed Valley as a young two-year-old, making what was probably her first return from migration since fledging from Loch Arkaig in 2014. At the time of her arrival, the main nest 1 was occupied by male, white leg SS and his then partner AS6. They had a bad year with no chicks. At the end of the summer FS2 arrived and was using the nest as a practice nest for herself, often mock incubating the dud egg which was there. The next summer, (2017) saw the arrival of Mrs O at nest 1 with SS, and then FS2 made an unwelcome three. Sounds familiar? (Last year Mrs O was in a disastrous three osprey partnership which ended with 4 dead chicks).
Both FS2 and Mrs O were late arrivals and neither produced eggs even though both were mating with SS and they were not tolerant of each other. Eventually Mrs O proved to be the dominant female and claimed the territory and SS for herself and FS2 was gone.
A couple of years later we discovered that FS2 had moved on to find a territory of her own and a BTO ringed partner, affectionately known as Oscar. Her rivalry with Mrs O was always there in the background, as we know that Mrs O visited the other nest sites at the start of each season and eventually caused upset of her own making by usurping female osprey Camila, after many wing slap battles, from her territory in 2024.
FS2 went on to be one of the most successful known breeding females in Tweed Valley Osprey Project at her nest with Oscar. Raising a total of 16 offspring between 2019 and 2024. Since fledging, 9 out of her 16 young have been spotted after migration. Her first-born daughter 330, now breeds in Kielder with her male Borders raised partner PY0 and they have successfully raised young at their nest for the past three years and are back again this year with eggs so far.
FS2’s young have been photographed in Brittany, Dublin, Senegal, Portugal and Gambia. Her most successful three sons from her 2022 brood all survived and each have returned. Two of these brothers favour visiting Welsh nests as they migrate through UK and both brothers visited the Cors Dyfi nest 11 hours apart last year, which given the scale of their individual migration journeys, is quite a remarkable record.
Last year FS2 and her partner failed to raise young and there was a lot of territory dispute at the nest site with aerial osprey battles.
Now she has joined Eli at nest 2 and has been there since 29th April. The window for breeding opportunity is closing soon but we are hopeful.
Mina fönster är helt gula…Det måste vara extremmycket pollen just nu?! Trots antihistamintablett så kliar ögonen och jag nyser och snorar....![]()
Det är jättemycket pollen ute nu, känns som att allt ligger i ett gult damm....Det måste vara extremmycket pollen just nu?! Trots antihistamintablett så kliar ögonen och jag nyser och snorar....![]()
Kangaroo Jack heter den visst, en komedi. Två personer kör på en känguru och tror den är död och tar på den jacka och solglasögon och tar foto och då vaknar den och skuttar i väg med godis och pengar på fickan.Jag måste få fråga vad det är för film?![]()