Vad gör vi? CCXXXI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag frågade om jag fick gå och köpa något åt henne men fick inte. Här fick hon ligga och frysa på en brits i korridoren under två filtar tills vi gav upp. Det brukar inte hjälpa att komma in med öppna sår som blöder och måste sys om jag skjutas in henne, nästa gång ringer jag väl ambulansen istället så hon slipper vänta i timmar.
Då har jag nog hittat den enda vården i mitt hemmalän som är bra, bruten handled 45min från jag kom till jag gick färdigbehandlad och 23 min med en ca 10cm lång öppning i underarmen med 2 nerblodade kökshandukar omlindad.

Jag frågade om jag fick gå och köpa något åt henne men fick inte. Här fick hon ligga och frysa på en brits i korridoren under två filtar tills vi gav upp. Det brukar inte hjälpa att komma in med öppna sår som blöder och måste sys om jag skjutas in henne, nästa gång ringer jag väl ambulansen istället så hon slipper vänta i timmar.
Det spelar ingen roll om du åker in själv eller ringer ambulans. Är du prio ”grön”, eller hamnar högt på RLS-skalan så kommer du ändå hamna ”sist i kön”.
Ambulansen tar med dig på röd, orange eller grön (de kan också vägra ta med patient om de anser att man kan ta sig in till sjukvård själv).

Lagt ner vinterjackor/kappor i källaren och tagit upp sollcellslampor och dynan till balkongsoffan. Hängt upp en del kläder. Nu får det vara nog för idag - det kommer några på ÅVK på fredag så jag vill rensa upp lite i röran hemma innan dess.

Det spelar ingen roll om du åker in själv eller ringer ambulans. Är du prio ”grön”, eller hamnar högt på RLS-skalan så kommer du ändå hamna ”sist i kön”.
Ambulansen tar med dig på röd, orange eller grön (de kan också vägra ta med patient om de anser att man kan ta sig in till sjukvård själv).
Så 88 år med öppna, blödande sår hamnar sist i kön oavsett om hon kommer in och fryser så hon skakar? Då struntar jag väl i att skjutsa in henne öht nästa gång hon skadar sig och handdukarna inte räcker. Jag gör upp eld och bränner såret istället. Eller blåsvart, svullen fotså slipar jag yxan?

Fick hemodlad sallad av grannarna, blev gott till middagen 👌. Innan det stallet i lugn och ro och en skön promenad innan jag grejade i trädgården 😊. Planterade blommorna och tomat- och gurkplantorna i stilla sommarregn som inte störde mig ett dugg; bara sååå skönt med nästan vindstilla 😊.

Så 88 år med öppna, blödande sår hamnar sist i kön oavsett om hon kommer in och fryser så hon skakar? Då struntar jag väl i att skjutsa in henne öht nästa gång hon skadar sig och handdukarna inte räcker. Jag gör upp eld och bränner såret istället. Eller blåsvart, svullen fotså slipar jag yxan?
Jag skrev att de inte gör olika prio beroende på färdsätt till akuten. Det är ofta en missuppfattning att ambulans är ”räkmacka” in för att träffa läkare fortare och det lät som du också trodde det.
Du får göra vad du vill.

De ska kolla ventilerna i kök, badrum och garderoben. Visste inte heller vad det var. Tack vare snäll bukefalist vet jag nu att det även finns en ventil i garderoben så måste ta lyfta ut den tjocka bäddmadrassen jag har längst upp.
På mina lappar det läggs i min brevlåda när det är dags står det alltid OVK och inte ÅVK, så blir lite fundersam vilken stavning som är rätt?

Jag skrev att de inte gör olika prio beroende på färdsätt till akuten. Det är ofta en missuppfattning att ambulans är ”räkmacka” in för att träffa läkare fortare och det lät som du också trodde det.
Du får göra vad du vill.
Japp så är det, det är patientens status när den lastats ur som bestämmer fortsättningen. Jag har ju kompisar inom blåljusmyndigheterna så jag har rätt bra insikt i verksamheten och missuppfattningen att ambulans = snabbspår är vida spridd. När jag bröt benet satte jag mig i bilen och körde in själv och likadant när dom gipsat klart, ett benbrott är definitivt inte livshotande om benet gått rätt av och inte punkterat nåt, bara smärtsamt.

Mobila teamet var här på eftermiddagen och kollade av hur långt jag hunnit med veden så dom kan boka in avprogrammeringen, dom tyckte att jag blivit alldeles manisk och borde få vård (dom var kaffesugna).:D Dom lämnade kvar en massa piller i olika färger (godis) att ta vid behov så jag inte skulle spåra ur helt och börja gå på vägen naken om nätterna och skrika "ved, måste ha mera ved". :laugh:
Alltså dom där är helgalna båda två. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur