Vad gör vi? CCXXXI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bålgetingar är fredliga så det ska mycket till för att de ska sticka en. Vet inte ens om jag känner nån som blivit stucken?

Jag har dem här någonstans i omgivngen. De kommer in och hälsar på och flyger ut igen - med lite hjälp. Fick in dem i källaren en mörk kväll när jag var i pannrummet och hade ljuset tänt. En hel flock runt lysröret. Men jag släckte taklampan och då flög de ut till utebelysningen.
Enda sättet att bli stucken av en bålgeting är om den blir klämd och där stämmer det verkligen att är man stor måste man vara snäll.

@tanten @Spelberoende
Jag har stått i ett stall där vi hade aggressiva bålgetingar där både hästar och människor blev stuckna. Dom bodde i ett träd i en tom hage och var absolut inte trängda alls. Jag vet att dom ska vara fredliga men tro mig en aggressiv bålgeting är inte roligt någonstans. Eftersom dom ska vara fredliga ville stallägaren inte ta bort boet först men sen när flera hästar och människor, inte jag som tur är blev stuckna så blev han tvungen att ta bort det och blev själv illa stucken av flera och hamnade på akuten och överlevde med nöd och näpe. Så jag står fast vid min punkt oavsett. Dom är inte så fredliga som folk tror men håller sig oftast undan människor i normala fall.

Bålgetingar är fredliga så det ska mycket till för att de ska sticka en. Vet inte ens om jag känner nån som blivit stucken?

Jag har dem här någonstans i omgivngen. De kommer in och hälsar på och flyger ut igen - med lite hjälp. Fick in dem i källaren en mörk kväll när jag var i pannrummet och hade ljuset tänt. En hel flock runt lysröret. Men jag släckte taklampan och då flög de ut till utebelysningen.
Jag blev stucken av en bålgeting när jag var liten. Råkade klämma den med vaden mot en huggkubbe så den hade all rätt att försvara sig. Jag blev jättedålig iallafall och blir jag stucken av en vanlig geting idag får jag feber och blir illamående och jättesvullen.

Katten har fräst, morrat och sprungit så fort hon sett mig hela dagen. Jag har städat efter gårdagens kaos och är kanske på väg att blöda genom ännu ett bandage? Eller så är det något jag lagt armen i, för när jag kikar in innanför ser det inte så farligt ut.
Ska kolla det efter att jag har ätit.

Fick precis exakt nu när jag skriver en pytteförsiktig strykning mot bakbenet från katten😻

Kanske blir vi vänner ganska snabbt denna gången i alla fall!

Min blodtrycksmedicinering är nog inte optimal. Satte ut den i samråd med läkare när jag blev sjuk och undertrycket var nere på 52. Fick direktiv igen om att sätta in den om undertryck låg över 90. I veckan låg det på 106. Efter fyra dagars medicinering ligger det på 80 i snitt på tre mätningar på morgonen innan mediciner som läkaren sagt jag ska mäta på. Verkar helt orimligt att undertryck rasar med 26 på fyra dagars medicinering.

Katten har fräst, morrat och sprungit så fort hon sett mig hela dagen. Jag har städat efter gårdagens kaos och är kanske på väg att blöda genom ännu ett bandage? Eller så är det något jag lagt armen i, för när jag kikar in innanför ser det inte så farligt ut.
Ska kolla det efter att jag har ätit.

Fick precis exakt nu när jag skriver en pytteförsiktig strykning mot bakbenet från katten😻

Kanske blir vi vänner ganska snabbt denna gången i alla fall!

Men lilla Sparky, vad har hänt? 😿

Fick sovit helt ok i natt så känner mig lite piggare :) Jag och hunden har varit i stallet under förmiddagen och nu är planen att städa och tvätta under eftermiddagen.

Men lilla Sparky, vad har hänt? 😿
Jag var korkad och lekte med henne mellan dörrspringan. Hon fastnade med en tå i gångjärnet och fick fullständig panik.
Jag vet ju att det är dumt, jag har ju hört om katter som vridit av både det ena med det andra om katter som fastnar I gångjärn.

Det är bara tur att hon inte gjorde illa sig och kom undan med förmodligen lite muskulär smärta efter att ha suttit fast och virvlat runt I panik. Och sen slagits med matte. Jag känner mig urbota dum och jätteglad att det gick så bra.
Har lärt mig en läxa 😅 :o

Skrev mer om det i kattsnack.

@tanten @Spelberoende
Jag har stått i ett stall där vi hade aggressiva bålgetingar där både hästar och människor blev stuckna. Dom bodde i ett träd i en tom hage och var absolut inte trängda alls. Jag vet att dom ska vara fredliga men tro mig en aggressiv bålgeting är inte roligt någonstans. Eftersom dom ska vara fredliga ville stallägaren inte ta bort boet först men sen när flera hästar och människor, inte jag som tur är blev stuckna så blev han tvungen att ta bort det och blev själv illa stucken av flera och hamnade på akuten och överlevde med nöd och näpe. Så jag står fast vid min punkt oavsett. Dom är inte så fredliga som folk tror men håller sig oftast undan människor i normala fall.
Efter att ha levt 25 år med både getingar och bålgetingar i mängd så är min erfarenhet att det är som natt och dag. Varje år (nästan) har jag blivit stungen av vanliga getingar, och de förföljer i grupp. Aldrig har jag blivit stungen eller attackerad av bålgetingarna, och då bor de oftast uppe vid nocken på bostaden (ett riktigt bra ställe för dem att hålla undan andra getingar på). Kanske är östgötska bålgetingar extra trevliga, arbetsglada och fredliga.

Men är man allergisk förstår jag ändå att man förhåller sig på andra sätt eftersom om olyckan är framme så är det en större mängd gift vid varje stick. Jag skulle nog ändå tänka att risken för stick av en bålgeting är ofantligt mycket mindre, så de vanliga getingarna utgör en större total risk och eftersom bålgetingarna håller undan de vanliga så blir totalrisken lägre med dem som vaktpatrull på plats. Det är med mina fredliga östgötska bålgetingar då förstås.

Efter att ha levt 25 år med både getingar och bålgetingar i mängd så är min erfarenhet att det är som natt och dag. Varje år (nästan) har jag blivit stungen av vanliga getingar, och de förföljer i grupp. Aldrig har jag blivit stungen eller attackerad av bålgetingarna, och då bor de oftast uppe vid nocken på bostaden (ett riktigt bra ställe för dem att hålla undan andra getingar på). Kanske är östgötska bålgetingar extra trevliga, arbetsglada och fredliga.

Men är man allergisk förstår jag ändå att man förhåller sig på andra sätt eftersom om olyckan är framme så är det en större mängd gift vid varje stick. Jag skulle nog ändå tänka att risken för stick av en bålgeting är ofantligt mycket mindre, så de vanliga getingarna utgör en större total risk och eftersom bålgetingarna håller undan de vanliga så blir totalrisken lägre med dem som vaktpatrull på plats. Det är med mina fredliga östgötska bålgetingar då förstås.
Man får tycka olika så klart. Dom aggressiva bålgetingarna var också östgöttar så det är nog knappast länsburet.

Har tvättat, städat av hemma, diskat, handlat lite, varit på återvinningsstationen och slängt papp/plast-förpackningar + tidningar/trycksaker, ätit, druckit (firade en kompis som fyllde år igår, drack några cider och det känns lite i huvudet idag, så försökt att få lite mer mig vätska idag), gett liten kattfröken mat. Nu ska jag knata iväg och träna lite!

Sonen vaknade med ”en strålande idé mamma!” Som bestod i att åka och vandra naturreservat. Det var synnerligen en strålande idé och vi packade ryggsäckar och drog iväg!
Blåste satfläsk, men skogen luktade fantastiskt. Solvarm barrskog är verkligen en riktigt favoritdoft! 😍

IMG_0526.webp

Sen blev det en sväng förbi rusta där jag skulle köpa två hinkar färg, men råkade handla färg, tapeter och tillbehör för typ 6 papp. 😆 Hoppsan! 😬🤣

Nu har vi ätit glass och chillar inne i svalkan medan tvättmaskinen snurrar. Ska snart ta tag i ett packa en kartong eller två.

Gick promenad med vovve som idag tyckte att andra hundar skulle hålla sig ur vägen. Lille tuffing. Pratade med hans matte en stund och åt sen lunch med min familj.
När jag kom hem blev jag knuffad av en grannunge som inte tyckte att jag skulle få hälsa på en gemensam bekant.
Jag känner inte ungen och mamman skäller på dom jämt men nu var det inte så noga att säga till.
Nästa gång ungen kommer och vill prata (ursäkta men det är verkligen barn jag inte vill ha att göra med) så ska jag tala om att jag blev chockad av att bli knuffad av någon jag inte känner.
Nu sitter jag i soffan och tittar på trav och äter sura S.
IMG_0440.webp

Toppen. Jag och katten är typ vänner igen och städningen är nääästan klar. Bara ca 3 timmar kvar. Har varit igång sedan 6 i morse och suttit ner typ 1 timme. Har ont i fötterna men jag vill bli klar innan mamma kommer då ska vi fira mors dag i efterskott.

Gick promenad med vovve som idag tyckte att andra hundar skulle hålla sig ur vägen. Lille tuffing. Pratade med hans matte en stund och åt sen lunch med min familj.
När jag kom hem blev jag knuffad av en grannunge som inte tyckte att jag skulle få hälsa på en gemensam bekant.
Jag känner inte ungen och mamman skäller på dom jämt men nu var det inte så noga att säga till.
Nästa gång ungen kommer och vill prata (ursäkta men det är verkligen barn jag inte vill ha att göra med) så ska jag tala om att jag blev chockad av att bli knuffad av någon jag inte känner.
Nu sitter jag i soffan och tittar på trav och äter sura S.
Visa bifogad fil 186315
Sa du inte till ungen? Jag kan hade sagt ett par väl valda ord till en sån.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka