Vad gör vi? Del CCV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på en stora lysdjurstråden del 2..
Men det kanske kan ses som tjatigt eller skrytsamt att ha en i år med? :confused:
Jag vill ju se andras lysdjur och gärna visa upp en del av (eller alla?) mina egna.

Mvh Samlar på lysdjur.
Jaaa, det tycker jag! Jag har ju två som jag fått av en snäll bukefalist :heart, de lyser varje kväll. Det är en mörk tid nu men underbart med all ljus sådant kan ge! Vackert! Så jo , en sådan tråd!

Jag har en trekammarbrunn och en pumpbrunn precis bredvid huset. Längre bort ligger infiltrationen med en fördelningsbrunn ovanpå.

När mitt badrum byggdes glömde/valde man bort en luftning på avloppet. Nu försöker jag reda ut om det behövs. Vissa säger att det absolut behövs annars slammar infiltrationen igen i förtid. Andra säger att det inte är nödvändigt. Och jag håller på att bli precis galen på att experterna säger olika... Och jag hade verkligen hoppats på att inte behöva lägga mer än de ca 130 000 kr jag redan har betalat till grävare, elektriker, rörmokare och kommunen (för tillståndet).
Trekammarbrunn med luftning intill. Ingen pump, allt ligger i sluttning. Fördelningsbrunn intill bra lutning. De är därifrån som infiltrationen är oklar.

Fick rådet att fixa lite med luftningen (borra hål i röret ovan mark)och det ska fixas bara det blir varmt, till våren.

Jag har en trekammarbrunn och en pumpbrunn precis bredvid huset. Längre bort ligger infiltrationen med en fördelningsbrunn ovanpå.

När mitt badrum byggdes glömde/valde man bort en luftning på avloppet. Nu försöker jag reda ut om det behövs. Vissa säger att det absolut behövs annars slammar infiltrationen igen i förtid. Andra säger att det inte är nödvändigt. Och jag håller på att bli precis galen på att experterna säger olika... Och jag hade verkligen hoppats på att inte behöva lägga mer än de ca 130 000 kr jag redan har betalat till grävare, elektriker, rörmokare och kommunen (för tillståndet).
Du kan inte få avluftning genom hela anläggningen om du har pumpbrunn mellan infiltration och slamavskiljare skulle jag säga, så hade inte gjort mer. Att bara avlufta slamavskiljaren fyller inte det egentliga syftet med att få bra avluftning på infiltrationen.

(Det är så jag förstått det iaf. Luftning är väldigt viktigt, men svårt när det är pumpar involverat)

Du kan inte få avluftning genom hela anläggningen om du har pumpbrunn mellan infiltration och slamavskiljare skulle jag säga, så hade inte gjort mer. Att bara avlufta slamavskiljaren fyller inte det egentliga syftet med att få bra avluftning på infiltrationen.

(Det är så jag förstått det iaf. Luftning är väldigt viktigt, men svårt när det är pumpar involverat)
Med förbehåll för att du måste följa det tillstånd du fått från kommunen. Villkorsbrott kan i teorin åtalsanmälas, även om otroligt få kommuner gör det idag.

Stort grattis i efterskott @Avalbane!

winter-cake-11.jpg

Edit: Hittade en till som var så söt så det blir två tårtor :D

Untitled-1-7.jpg

Blandat mer dry rub för kyckling och gnuggat in kycklingbenen. Nu ligger disken i blöt och jag ska försöka städa lite i köket. Tar en paus med en kopp te och tittar på Handmade: Britain's best wood workers.

Såååå härlig fredag 🥰. Efter två vilodagar för pållan då jag skrivit examination så blev det idag en härlig vagnstur med pigg häst; inte minst på skogsvägen bakom stallet med lite galopp som var luftig 😍. Pållan och kaninerna nattade tidigare, katterna myser i kattmöbeln och brasan sprakar och vi åt nachotallrik med bla guacamole och såg den norska julfilmen Snösyster- så fin, mysig julfilm som skildrar livet och döden så det griper tag i en ❤️ klart sevärd!

Diskat. Förnyat koppen med te och läser lite på buke i väntan på sängen. Katten snarkar bredvid mig och allt är frid och fröjd. Imorgon ska det städas! Ser ut som en hazmat zone härhemma.

Skönt med sovmorgon. Varmt ute luftvärmepumpen står lite väl högt vaknade med 20 grader i sovrummet så stängde av pumpen ett tag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 396
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
76 956
Svar
570
· Visningar
16 880
Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka