Den nya påven (Vad gör vi? Del CCXII)

Kommer känna mig kränkt om den nya inte tar namnet Franciskus II, även om jag inte är katolik. Både för att det skulle signalera ett vägval bort mot hans mer progressiva stil och för att jag gråtit ovärdigt mycket när han dog (och när han talat om barnen i Gaza).
Jag är riktigt nervös!
Orimligt med tanke på att jag inte ens är troende, men det är spännande!

Snaaaart ny påve!

Jag tror jag hejar på Zuppi mer, men han vore inte dålig!
496513756_1205978624529201_7149097791826747868_n.webp

Hardline vad gäller LBTQ och har kritiserat media i väst för deras stöd av 'alternativa' livsval. Får se vad hans åsikter är om kvinnor. Kunde vara bättre, kunde vara sämre. Har valt Leo XIV som namn. Däremot förespråkare för migranter. Har bott och arbetat i 20 år i Peru (medborgare) så förhoppningsvis är han inte allierad med cray, cray Amerikanska katolska kyrkan.

Edit: Intressant val av namn, i kontexten av den förra Leo

https://en.wikipedia.org/wiki/Pope_Leo_XIII

Hardline vad gäller LBTQ och har kritiserat media i väst för deras stöd av 'alternativa' livsval. Får se vad hans åsikter är om kvinnor. Kunde vara bättre, kunde vara sämre. Har valt Leo XIV som namn. Däremot förespråkare för migranter. Har bott och arbetat i 20 år i Peru (medborgare) så förhoppningsvis är han inte allierad med cray, cray Amerikanska katolska kyrkan.

Edit: Intressant val av namn, i kontexten av den förra Leo

https://en.wikipedia.org/wiki/Pope_Leo_XIII
Intressant val av namn, jag håller med. Med tanke på den förres synpunkter av arbetarens rättigheter.

Angående kvinnor så har jag dock lite sämre nyheter... Wikipedia arbetar hårt och deras författare har redan hunnit skriva på den nyas sida. Och där står det "Prevost has opposed the ordination of women to the diaconate,[35] stating not only that it "doesn’t necessarily solve a problem" but that "it might make a new problem".[36]"
Bådar inte särskilt gott med tanke på hans syn på homosexuella heller :(

Liknande trådar

Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 80 81 82
Svar
1 629
· Visningar
58 372
Senast: MJLee
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 008
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
5 598
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka