Vad gör vi? Del CCXIX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter enkelt och gott! Bra att dumpa i ugnen liksom! :D Ska spara och testa! Tack så mycket! :bow:

Jag och barnen är alla fyra uppvuxna från skolan i Skåne med att det serverades med ris, sedan flyttade vi till Oxelösund där man serverade med makaroner och barnen fick spader och kom hem och förfärat berättade för mig vad de upplevt!:eek::rofl: I vår värld serverar man bara med ris och aldrig makaroner så vi slöt en hemlig pakt när de var små att ALDRIG servera med makaroner, det är ett brott, makaroner behöver inte stövla in i alla maträtter som finns sa vi :D

Ja det var lite dramatiskt och traumatiskt där ett tag för den skånska familjen vid upptäckten av hur man hanterar tomatsoppa i den här delen av landet :D
Jag behöver en förklaring känner jag.

Soppa är vätska som äts med sked i djup tallrik. Gärna med smörgås till.
Ris serveras på tallrik tillsammans med annan "fast" mat och äts med kniv och gaffel.

Vad har jag missat??

Jag har aldrig hört talas om att man kan ha tomatsoppa med ris, men det kanske passar? Har bara erfarenhet av mellan-och högstadiets tomatsoppa, med makaroner och snittad kokt (?) korv. Maten var ändå ganska bra, eller iaf okej, överlag men det där var ganska oätligt. Kanske borde ge tomatsoppa ett försök till, fast hemgjord då :)
Tomatsoppa med makaroner å snittade korvar??? 😱 va 17 hade ni för skolmat.
Får man va fräck å fråga ålder på dig? Tänkte när dom liksom tyckte dånt va ok mat 🤣

Jag har aldrig hört talas om att man kan ha tomatsoppa med ris, men det kanske passar? Har bara erfarenhet av mellan-och högstadiets tomatsoppa, med makaroner och snittad kokt (?) korv. Maten var ändå ganska bra, eller iaf okej, överlag men det där var ganska oätligt. Kanske borde ge tomatsoppa ett försök till, fast hemgjord då :)
Eller Keldas milda på tetra är värd ett försök också tänker jag? Jättegod. Och ris till, man behöver inte korv, lite knaperstekt bacon har jag bara ibland, men i skolan var det bara ris och tomatsoppa. :) Otroligt gott! :D

Tomatsoppa med makaroner å snittade korvar??? 😱 va 17 hade ni för skolmat.
Får man va fräck å fråga ålder på dig? Tänkte när dom liksom tyckte dånt va ok mat 🤣
Det undrade jag också vid de tillfällena :cautious:

Jag är nitton, så detta var ca 2016-2022. Tror inte att vi hade tomatsoppa i gymnasiet i Skåne, och nu äter jag inte i skolan så har de märklig mat här nu är inte det mitt problem iaf :p

Ligger i sängen för att kunna mysa lite extra med hundarna. Har haft en väldigt bra dag på jobbet idag, och chefen var på plats, noterade allt och gav mig enormt med beröm även för några av mina improviserade lösningar på "problem". Har dessutom hunnit med två promenader i nya områden, en promenad före jobbet och en efter. Den före jobbet var verkligen trevlig, i det området går jag gärna igen!

Nu ska jag dricka kvällens andra kopp te och fundera lite på lämpliga promenadområden för imorgon.

Jag behöver en förklaring känner jag.

Soppa är vätska som äts med sked i djup tallrik. Gärna med smörgås till.
Ris serveras på tallrik tillsammans med annan "fast" mat och äts med kniv och gaffel.

Vad har jag missat??
Man slevar upp ris i tallrik, djup förslagsvis, sedan häller man över tomatsoppa och äter med sked.

Jag känner att jag har lite svårt att förstå just denna undran, äter du inte soppa med kött och grönsaker i alls? Som även alltså kan serveras med kniv och gaffel på annat sätt än i soppa?

Eller Keldas milda på tetra är värd ett försök också tänker jag? Jättegod. Och ris till, man behöver inte korv, lite knaperstekt bacon har jag bara ibland, men i skolan var det bara ris och tomatsoppa. :) Otroligt gott! :D
Kanske tittar på den, men föredrar att laga maten själv. Tack för tipsen :)

Jag har nog aldrig varit med om att äta soppa med andra tillbehör än bröd (ibland ost som pålägg) och en klick typ creme fraiche, krutonger eller liknande.
En del soppr har man förstås ris eller pasta I, men inte till liksom. :)
Vad är det för soppor man brukar ha pasta eller ris i, bortsett från tomatsoppa? Jag har nog aldrig varit med om det, förutom denna upplevelsen i skolan. Dock ofta grönsaker, typ bitar broccoli och morot i broccolisoppa :)

Vad är det för soppor man brukar ha pasta eller ris i, bortsett från tomatsoppa? Jag har nog aldrig varit med om det, förutom denna upplevelsen i skolan. Dock ofta grönsaker, typ bitar broccoli och morot i broccolisoppa :)

Minestrone! Och soppa med risoni (minipasta). Men nej, ris i tomatsoppa har jag aldrig tänkt som en kombo.

Jag har ibland ris till Tom Kha gai, om det är lite rester, då känner jag mig lagom tokig.

Minestrone är väl vår vanligaste pastasoppa i Sverige kanske? :) Ris kan man stoppa i både kyckling och grönsakssoppa... eller vilken soppa som helst! Allt går i soppa. Skillnaden är väl helt enkelt att riset eller pastan är I soppan (som fortfarande är flytande) och inte serveras till.
Jag har aldrig varit med om pasta, ris eller potatis som extra tillbehör på sidan av en soppa... men det funkar säkert!

Minestronesoppa!
Minestrone! Och soppa med risoni (minipasta). Men nej, ris i tomatsoppa har jag aldrig tänkt som en kombo.

Jag har ibland ris till Tom Kha gai, om det är lite rester, då känner jag mig lagom tokig.
Minestrone är väl vår vanligaste pastasoppa i Sverige kanske? :) Ris kan man stoppa i både kyckling och grönsakssoppa... eller vilken soppa som helst! Allt går i soppa. Skillnaden är väl helt enkelt att riset eller pastan är I soppan (som fortfarande är flytande) och inte serveras till.
Jag har aldrig varit med om pasta, ris eller potatis som extra tillbehör på sidan av en soppa... men det funkar säkert!
Har aldrig träffat på minestrone, men faktiskt hört talas om det. Ser ut som en intressant upplevelse, framförallt utan pastan, bröd och ost :p

Men det är säkert trevligt. Kanske gör något sådant någongång, eller med tydlig inspiration av orginalet :)

Åååh, scotch broth är för övrigt en helt Underbar och matig soppa som går att variera i oändlighet men som har lite ovanliga ingredienser (tycker jag i alla fall) som någon typ av gryn (typ korngryn) ofta ärtor, rotsaker, och gärna lamm eller mutton.
Nu blev jag sugen på soppa istället för risotto! Något bättre - tack! :D :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVI
  • Vad gör vi? Del CCXXVIII
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn