Ja, vi kan inte bara äta tomatsoppa med smörgås till, det känns som att något saknas, det behövs något i den, så riset funkar bra där. Sedan är det kanske mer tänkt att man ska äta som det står i matsedeln "Tomatsoppa och ris" där man tar en slev ris och tre slevar soppa kanske och inte som jag och mina barn äter "ris/tomatsoppa" där vi har mycket ris och mycket soppa, men man får ju helt själv välja hur man vill äta sin tomatsoppa och ris? Jag har aldrig under alla mina år i skolan blivit ifrågasatt av skolan över mitt val av mycket ris, inte barnen heller och jag som förälder har aldrig ifrågasatt mina barns egna val av mängd ris-vare sig när de tagit mer eller mindre. Det är en smaksak helt enkelt.För mig - som arbetar på förskola - är det mer än normalt att tomatsoppan innehåller något mer än bara vätska. Oftast pasta, och både barnen och jag tycker att det är jättegott. Mycket svårt att bli mätt på bara vätska, och kanske en och en annan krutong, tycker jag!
Här är ett recept med ris som tillbehör. OBS! Det är INTE jag som skrivit receptet. Googlade fram det nu i skrivande stund, dock.
https://www.kokaihop.se/recept/kramig-tomatsoppa-3