Vad gör vi? Del CCXIX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
För mig - som arbetar på förskola - är det mer än normalt att tomatsoppan innehåller något mer än bara vätska. Oftast pasta, och både barnen och jag tycker att det är jättegott :) . Mycket svårt att bli mätt på bara vätska, och kanske en och en annan krutong, tycker jag!
Ja, vi kan inte bara äta tomatsoppa med smörgås till, det känns som att något saknas, det behövs något i den, så riset funkar bra där. Sedan är det kanske mer tänkt att man ska äta som det står i matsedeln "Tomatsoppa och ris" där man tar en slev ris och tre slevar soppa kanske och inte som jag och mina barn äter "ris/tomatsoppa" där vi har mycket ris och mycket soppa, men man får ju helt själv välja hur man vill äta sin tomatsoppa och ris? Jag har aldrig under alla mina år i skolan blivit ifrågasatt av skolan över mitt val av mycket ris, inte barnen heller och jag som förälder har aldrig ifrågasatt mina barns egna val av mängd ris-vare sig när de tagit mer eller mindre. Det är en smaksak helt enkelt.

Här är ett recept med ris som tillbehör. OBS! Det är INTE jag som skrivit receptet. Googlade fram det nu i skrivande stund, dock.

https://www.kokaihop.se/recept/kramig-tomatsoppa-3

Det är nog kommunen som har ansvar för det, så kontakta dem om det är något du är intresserad av. Här verkar stora återvinningscentralen vara ett av ställena som kommunen sätter ut folk som av olika anledningar är svåra att få ut på "vanliga" jobb. Även olika returen-affärer är en del av det projektet, vilket verkar gå bra.
Här är det inhyrda folk.

Joggat, ätit bowl och halvligger i soffan och tittar på Kriterieuttagningar på datorn och White Collar på mobilen.
IMG_6903.webp

Personalfest igår så mådde väl inte direkt prima skinka imorse.. 😁 Mest pga sömnbristen då, gå och lägga sig efter midnatt fungerar inte i min ålder. 😂

Men varit ute och städat och fixat med hundgårdarna och tränat lite med lillskiten. Inoff på söndag så vi behöver verkligen träna. 😅

Nu är jag nyduschad och ska ligga på soffan och äta godis resten av dagen. 😍

Ja, vi kan inte bara äta tomatsoppa med smörgås till, det känns som att något saknas, det behövs något i den, så riset funkar bra där. Sedan är det kanske mer tänkt att man ska äta som det står i matsedeln "Tomatsoppa och ris" där man tar en slev ris och tre slevar soppa kanske och inte som jag och mina barn äter "ris/tomatsoppa" där vi har mycket ris och mycket soppa, men man får ju helt själv välja hur man vill äta sin tomatsoppa och ris? Jag har aldrig under alla mina år i skolan blivit ifrågasatt av skolan över mitt val av mycket ris, inte barnen heller och jag som förälder har aldrig ifrågasatt mina barns egna val av mängd ris-vare sig när de tagit mer eller mindre. Det är en smaksak helt enkelt.

Här är ett recept med ris som tillbehör. OBS! Det är INTE jag som skrivit receptet. Googlade fram det nu i skrivande stund, dock.

https://www.kokaihop.se/recept/kramig-tomatsoppa-3
Ingen ifrågasätter hur tomatsoppan äts i din del av landet :)
Min reaktion var helt enkelt förvåning eftersom jag aldrig stött på den kombinationen varken i text eller i verkliga livet. Fenomenet var helt nytt. Därav kommentaren om olika matkulturer!

Däremot har jag gjort den tjockare med röda linser, som ju kokar sönder rätt snabbt. Och serverat med en klick creme fraiche. Plus smörgåsen med ost då :up:

Min reaktion var helt enkelt förvåning eftersom jag aldrig stött på den kombinationen varken i text eller i verkliga livet. Fenomenet var helt nytt. Därav kommentaren om olika matkulturer!

Däremot har jag gjort den tjockare med röda linser, som ju kokar sönder rätt snabbt. Och serverat med en klick creme fraiche. Plus smörgåsen med ost då :up:

Jag har heller aldrig hört talas om tomatsoppa med ris och helt ärligt, det skulle inte ens falla mig in att prova. Jag ser inte poängen med ris som simmar i en soppa. Det känns som en sådan där skum skolbespisningsgrej i stil med lingonsylt utblandad med vitkål... :cautious:

Jag har heller aldrig hört talas om tomatsoppa med ris och helt ärligt, det skulle inte ens falla mig in att prova. Jag ser inte poängen med ris som simmar i en soppa. Det känns som en sådan där skum skolbespisningsgrej i stil med lingonsylt utblandad med vitkål... :cautious:
Dock var det rätt lättgooglat...och jag blev lite sugen på att testa denna faktiskt :D!
https://www.ica.se/recept/tomatsoppa-med-ris-feta-och-basilika-713456/

Nej, jag gillade inte heller lingon- och vitkålssalladen, trots att jag är en ytterst okräsen person 🤪!

Jo det var en del ifrågasättande. Tex att det inte är en tomatsoppa om man äter den med ris.

Ät du den hur du vill.

Definitivt inte frisk :( slumrade två timmar efter frukost och nu 1,5h efter lunch. Bra att få vila, men känner mig tjurig och vill pyssla med något men tror inte jag orkar. Kanske får ge det ett försök i syrummet och se om jag får till något. Bra att jag har goda rester från indisk hämtmat från igår hemma så jag inte behöver tänka på middag iaf 👍

Lingonsylt och vitkål är så gott till raggmunkar! 😍
Det är något jag försvarar med livet som insats. 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVI
  • Vad gör vi? Del CCXXVIII
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok