Vad gör vi? Del CCXIX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läser i DN att småhusbyggandet och -boendet i Sverige är historiskt lågt, vilket bland andra "egnahemskommissionären" och tidigare bostadsministern Stefan Attefall resonerar och problematiserar kring. "När du arbetar ska du också få chans att bo i ett eget hus" säger han bland annat. Och jag är kluven. Ja, jag själv och många andra vill gärna bo så. Men långt ifrån alla har det som en självklar målbild - vilket väl strängt taget är väldigt lyckosamt. För jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara praktiskt möjligt, om man för ett ögonblick bortser från de ekonomiska faktorerna, att skapa fristående småhus för de 60% av befolkningen som idag inte bor så. Det skulle oundvikligen dra med sig stora utmaningar kring markutnyttjande, person- och godstransporter, övrig infrastruktur, energikonsumtion, miljöbelastning m m. Skall man överhuvudtaget lägga miljöaspekter på boendeformer så torde väl ändå aggregerade flerfamiljshus vara svårslagna... tänker jag.

Hade penna och papper redo :)

Fick faktiskt diskutera det lite och googla snabbt, men det var ändå som jag trodde (fast svaret borde väl vara ⅓ mer precist). Ska förmodligen syssla med fysik 2 snart så får väl hoppas att jag kan högstadienivån hyfsat...
Jag minns inte att jag någonsin läst sånt här. Men det jag minns mest från fysiken är att läraren var läskig så det har säkert med saken att göra 🤷‍♀️

Nyvaken. Åter igen med huvudvärk. Börjar kännas som att det är huset som på något vis ger mig huvudvärk eftersom jag haft det varje dag sen jag kom hit, dock inte igår på jobbet (fast å andra sidan tog jag en Alvedon innan jobbet). Mer troligt är väl egentligen att jag bara sover för lite eller omedvetet spänner mig pga allt det nya...

Får bli en till Alvedon. Har iaf hittat en potentiellt trevlig promenadslinga att gå innan jobbet, så nu ska jag ta mig upp, laga mat till ikväll och sedan göra mig i ordning för att åka iväg.
Huset råkar inte ha diverse diskret högljudda elgrejer? Sådana kan påverka mig.

Läser i DN att småhusbyggandet och -boendet i Sverige är historiskt lågt, vilket bland andra "egnahemskommissionären" och tidigare bostadsministern Stefan Attefall resonerar och problematiserar kring. "När du arbetar ska du också få chans att bo i ett eget hus" säger han bland annat. Och jag är kluven. Ja, jag själv och många andra vill gärna bo så. Men långt ifrån alla har det som en självklar målbild - vilket väl strängt taget är väldigt lyckosamt. För jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara praktiskt möjligt, om man för ett ögonblick bortser från de ekonomiska faktorerna, att skapa fristående småhus för de 60% av befolkningen som idag inte bor så. Det skulle oundvikligen dra med sig stora utmaningar kring markutnyttjande, person- och godstransporter, övrig infrastruktur, energikonsumtion, miljöbelastning m m. Skall man överhuvudtaget lägga miljöaspekter på boendeformer så torde väl ändå aggregerade flerfamiljshus vara svårslagna... tänker jag.
Med tanke på hans efternamn är det väl inte helt oväntat att han är väldigt positivt inställd till små hus 😁

Tänkte ta in sista hibiscusen från altanen. Ångrade mig.
20250916_100149.webp

Skjutsade upp mor till akuten nu.

Haft de på känn att hon inte mår bra. Därav alla valp-planer är avbrutna helt.
Hon har Knut 2 gånger i veckan och det funkar men får inse att hon döljer endel av sina sjukdommar och är sämre än jag "trott". Men magkänslan sa precis detta.

Katastroftankarna är än en gång infriade

Viktigaste är att hon mår bra :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVI
  • Vad gör vi? Del CCXXVIII
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok