Skölja av blir inte samma sak som att låta dom ligga i vatten. Blir otroligt stor skillnad. Tycker jag.Jag sköljer alltid kantareller i vatten och märker ingen skillnad. De klarar ju av regn - och vatten kokar ju bort när smak tillagar dem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skölja av blir inte samma sak som att låta dom ligga i vatten. Blir otroligt stor skillnad. Tycker jag.Jag sköljer alltid kantareller i vatten och märker ingen skillnad. De klarar ju av regn - och vatten kokar ju bort när smak tillagar dem.
Jag kan helt ärligt inte känna den minsta smakskillnad mellan de som har fått ligga några minuter i vatten med potatismjöl och de som inte har gjort det. Mamma berättade att förr (min mormors generation) förvällde man kantareller för man trodde att det behövdes. DÅ kan jag tänka mig att man nog tappade en del smak!Skölja av blir inte samma sak som att låta dom ligga i vatten. Blir otroligt stor skillnad. Tycker jag.
Vi förväller nästan alltid kantarellerna.Jag kan helt ärligt inte känna den minsta smakskillnad mellan de som har fått ligga några minuter i vatten med potatismjöl och de som inte har gjort det. Mamma berättade att förr (min mormors generation) förvällde man kantareller för man trodde att det behövdes. DÅ kan jag tänka mig att man nog tappade en del smak!
Om de ska ätas direkt? Jag skulle göra det om de skulle frysas, men ska vi äta dem direkt låter vi bara vattnet steka ut och in igen (och när jag googlar ser det ut som om det kallas förvällning). När mormor förvällde svamp innebar det att man kokade i vatten som man sedan hällde bort.Vi förväller nästan alltid kantarellerna.