Vad gör vi? Del CCXXI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag tänker är att ett automatkort kan ställa till det lite i att det begränsar val av bil, samt blir ev krångligare om du behöver låna bil vid något tillfälle. Men gör det som du känner dig bekväm med :) !

Jag fick höra detsamma när jag skulle ta körkort. 16 år nu med automatkort och än har det inte skett att jag varit mer begränsad än nån annan i bilval eller att det endast funnits manuell bil att låna. I värsta fall får man väl fixa hyrbil om det är så. Jag tycker att oron för att man ska bli så väldigt begränsad är överdriven.

@Masqueradee Jag tycker - som du säkert förstår :D- att du absolut kan ta kort för automat om det är det du känner dig mest bekväm med. Bättre att ha ett något begränsat körkort än inget alls. Folk som hånar dig för det eller att du börjat köra senare i livet kan fara och flyga, ärligt talat.

Jag fick höra detsamma när jag skulle ta körkort. 16 år nu med automatkort och än har det inte skett att jag varit mer begränsad än nån annan i bilval eller att det endast funnits manuell bil att låna. I värsta fall får man väl fixa hyrbil om det är så. Jag tycker att oron för att man ska bli så väldigt begränsad är överdriven.

@Masqueradee Jag tycker - som du säkert förstår :D- att du absolut kan ta kort för automat om det är det du känner dig mest bekväm med. Bättre att ha ett något begränsat körkort än inget alls. Folk som hånar dig för det eller att du börjat köra senare i livet kan fara och flyga, ärligt talat.
Tiden talar för automater, inga elbilar kommer med manuell växellåda och fossilbilar är snart förbjudna att sälja nya.

Jag säger också att så länge man är den som väljer vilken bil man ska köra så är det knappast särskilt begränsande.
Enda passusen (som jag bara tror gäller sådär max 5-10 år till) är att om man skaffar körkort för att använda i tjänsten, som del i att få en ny tjänst, så är det många arbetsgivare som kräver att man kan köra både manuell och automat. Men å andra sidan är kompletteringen inte heller alls särskilt omöjlig om det skulle uppstå ett absolut behov.

Om jag inte kunde köra manuell bil hade jag inte kunnat låna bil av min mekaniker. Men, visst, jag föredrar också automat om jag får välja fritt. Dock är det lite svårt att få alla variabler att klaffa, speciellt om man också har en viss dragvikt att förhålla sig till... Jag ser inga fel med automare - snarare tvärtom - utan jag bara berättar vad min erfarenhet hittills i livet har varit :) .

Känner mig pinsamt gammal som ska försöka fixa vid 33 års ålder (det är bara att skratta, borde verkligen ha fixat det tidigare), borde egentligen bara skita i det. Men har skrivit in mig på körskola, men inte vågat ta första lektionen pga sämst och ska snart fixa mitt tredje (dör skämsdöden) körkortstillstånd då mitt andra går ut om två dagar. Har redan blivit utskrattad av folk i min närhet, vilka också säger att jag kommer bli en sjukt dålig förare då jag börjar med automatkörkort bara för att ha något. Får försöka ta manuellt senare... Om det inte visar sig att jag blir sjukt dålig:(
Min fästman är snart 38 och har inte körkort, han har aldrig behövt ett. Vi har köpt en ny bil, automat och han kommer ta det körkortet, det räcker gott och väl, om han ens vill ta det. Finns inget att skämmas för!

Om jag inte kunde köra manuell bil hade jag inte kunnat låna bil av min mekaniker. Men, visst, jag föredrar också automat om jag får välja fritt. Dock är det lite svårt att få alla variabler att klaffa, speciellt om man också har en viss dragvikt att förhålla sig till... Jag ser inga fel med automare - snarare tvärtom - utan jag bara berättar vad min erfarenhet hittills i livet har varit :) .
Har aldrig fått en lånebil som är manuell dom senaste 6-8 åren. 😄 Har dock kört manuellt hela livet, men nu bytt till automa.

Riktigt skitväder ute med regn och blåst 😅 Blev en dryg halvtimmes promenad i skogen med hundarna. Går man i skogen höjs motivationen rejält jämfört med grusvägen för både mig och hundarna även fast det är skitväder.

Jobbar igen nu och ska snart åka på utvecklingssamtal för yngsta dottern.

Men kan vården sluta att boka in mig på besök. Nu fick jag ett meddelande att jag blivit kallad till VC läkare den 2 december. Imorgon ska jag till ortopeden, nästa vecka till diabetes och magnetröntgen och om den inte visar något så vidare till yrsel och balanskliniken. Plus stockholms syncentral. Grump.

Men kan vården sluta att boka in mig på besök. Nu fick jag ett meddelande att jag blivit kallad till VC läkare den 2 december. Imorgon ska jag till ortopeden, nästa vecka till diabetes och magnetröntgen och om den inte visar något så vidare till yrsel och balanskliniken. Plus stockholms syncentral. Grump.
Förstår att det är kämpigt med en massa besök, men det är bra att de tar hand om dig ordentligt.

Blev elljusspår och sedan simning. Tänkte gymma men av oklar anledning kom jag inte in, dessutom hade gubbklubben något slags årsmöte där inne så jag tappade sugen.

Handlade på vägen hem, tog en sväng på loppis och hittade några nya böcker ❤️.
Hämtat sonen och nu blir det soffläge en stund faktiskt.

Kollar på en dokumentär, två saker slog mig. Berättaren pratar om det största kungadömet i den 'kända' världen. Vilket får mig att stillsamt undra varför vissa delar av världen, eg Afrika inte räknas in som känd. Det levde liksom människor där som absolut inte var okända för varandra. Det är också lite som att säga att Djingis Khan upptäckte det okända Europa, vilket han gjorde. Får mig alltid att tänka på följande citat från Terry Pratchett.

"When the first explorers from the warm lands around the Circle Sea travelled into the chilly hinterland they filled in the blank spaces on their maps by grabbing the nearest native, pointing at some distant landmark, speaking very clearly in a loud voice, and writing down whatever the bemused man told them. Thus were immortalised in generations of atlases such geographical oddities as Just A Mountain, I Don't Know, What? and, of course, Your Finger You Fool."

The Light Fantastic

Det andra är att det här med harmoniska häst-ryttare inte riktigt hade slagit genom. Små mongoliska ponnyer och fullvuxna män. Men det verkat ha klarat det ok. Iaf erövrade de stora delar av det mongoliska väldet på sina små häster. Bla besegrade de ju vad som kallats världen största riddararmé i slaget vid Legnica (1241) trots att de var underlägsna i soldater och det inte ens var en riktig mongolarmé utan bara en första militär undersökande armé för att se hur svårt motståndet var. Vem vet, om inte Djingis Khan dött och alla måste återvända för att dela upp hans välde så kanske vi alla pratit mongoliska ;)

1762952934792.webp

Känner mig pinsamt gammal som ska försöka fixa vid 33 års ålder (det är bara att skratta, borde verkligen ha fixat det tidigare), borde egentligen bara skita i det. Men har skrivit in mig på körskola, men inte vågat ta första lektionen pga sämst och ska snart fixa mitt tredje (dör skämsdöden) körkortstillstånd då mitt andra går ut om två dagar. Har redan blivit utskrattad av folk i min närhet, vilka också säger att jag kommer bli en sjukt dålig förare då jag börjar med automatkörkort bara för att ha något. Får försöka ta manuellt senare... Om det inte visar sig att jag blir sjukt dålig:(

Nej men vad är det här! Vilken jättetråkig inställning från folk :mad:

Jag tog körkort i april i år, 35år gammal.
Blev manuellt, för sambon har manuell bil jag kunde övningsköra. Det gick bra det med!
Men tror absolut inte man kommer att sakna manuell kort något särskilt framöver, om man skaffar automat.
Man blir inte automatiskt dålig förare av automatkort??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXIX
  • Vad gör vi? Del CCXXIX
  • Vad gör vi? Del CCXVI
  • Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka