Spenderade eftermiddagen på konstmuseet och såg ett par helt okej utställningar. Ett verk var extra intressant och kommer nog fastna i mitt huvud ett tag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lättnaden att bli av med heltäckningsmatta!Golvet är på plats! Här var det brun heltäckningsmatta igår.
Visa bifogad fil 182894
Ska upp lite lister och grejer men vi är nog klara för idag tror jag. Vill ut i det fina vädret istället!
Ja, för människor är den generellt helt ofarlig och det finns rätt hyfsat vetenskapligt belägg för att den verkar antibakteriellt och antimikrobiellt om man väljer rätt sort och hanterar den rätt (jag rör till exempel inte ner den i kokande varmt te eftersom det riskerar att ta död på en del av de verksamma ämnena). Det här är en hyfsad litteraturöversikt, till exempel. Sedan kan man ju aldrig veta exakt vad som händer när man äter/dricker den och huruvida den faktiskt gör någon skillnad på individnivå. Det är inget jag skulle köpa själv som så, men nu råkade jag få en burk av en vän från Nya Zeeland vilket ju är ursprungslandet och tänkte att det här var ett tillfälle så gott som något att testaManukahonung - är det bra? Grannen ville ge det till sin hund Googlade mig fram till att det inte var så hälsosamt för hund invärtes men bra för t,ex sår.
Är det annorlunda för människor?
Eller hur! Den var verkligen inte mysig, legat sen typ 70-80 talet förmodligenLättnaden att bli av med heltäckningsmatta!![]()
Fint! Jag är också sugen på att riva ut heltäckningsmattan jag har i vardagsrummet och lägga in ett trägolv istället.
Lättnaden att bli av med heltäckningsmatta!![]()
Jag trodde inte de knappt existerade längreEller hur! Den var verkligen inte mysig, legat sen typ 70-80 talet förmodligen
Tänker samma. Fast det känns inte som om många tvättar sina vanliga mattor ofta heller?Jag trodde inte de knappt existerade längre
Iofs Sel bor i helmatteland.
Hur gör man rent dem? Har alla egna mattvättar hemma??
Jag trodde inte de knappt existerade längre
Iofs Sel bor i helmatteland.
Hur gör man rent dem? Har alla egna mattvättar hemma??
Fast det börjar faktiskt bli bättre! Nästan inga nybyggen eller renoverade lägenheter lägger in mattor längre upplever jag, utöver eventueeeellt i sovrummet.Jag bor också i helmatteland och här frodas deMan kan antingen hyra en mattvätt eller anlita någon som tvättar dem åt en.
När jag var på språkresa för 100 år sedan var det heltäckningsmatta i badrummet hos värdfamiljen. Kul med toalett, småpojkar och ett badkar.Fast det börjar faktiskt bli bättre! Nästan inga nybyggen eller renoverade lägenheter lägger in mattor längre, utöver eventueeeellt i sovrummet.
Jag tycker inte det spelar någon roll hur ofta man tvättar dem (och för ofta kan man ju inte göra det utan att få fuktskador) det blir liksom lite sunkigt så småningom ändå. Jag kanske har sett hur vattnet efter en tvätt ser ut lite för många gånger.![]()
Det var det i min allra första lägenhet i Edinburgh också, för drygt tjugo år sedan. Jag delade lägenhet med två grabbar.När jag var på språkresa för 100 år sedan var det heltäckningsmatta i badrummet hos värdfamiljen.![]()