Vad gör vi? Del CCXXVIII

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Manukahonung - är det bra? Grannen ville ge det till sin hund Googlade mig fram till att det inte var så hälsosamt för hund invärtes men bra för t,ex sår.
Är det annorlunda för människor?
Ja, för människor är den generellt helt ofarlig och det finns rätt hyfsat vetenskapligt belägg för att den verkar antibakteriellt och antimikrobiellt om man väljer rätt sort och hanterar den rätt (jag rör till exempel inte ner den i kokande varmt te eftersom det riskerar att ta död på en del av de verksamma ämnena). Det här är en hyfsad litteraturöversikt, till exempel. Sedan kan man ju aldrig veta exakt vad som händer när man äter/dricker den och huruvida den faktiskt gör någon skillnad på individnivå. Det är inget jag skulle köpa själv som så, men nu råkade jag få en burk av en vän från Nya Zeeland vilket ju är ursprungslandet och tänkte att det här var ett tillfälle så gott som något att testa :)

Det blev till att stanna hemma för mig och det beslutet är jag nöjd med, även om det känns synd att inte få träffa svägerskans barn (fast ironiskt nog var de också en stor anledning till att jag stannade hemma eftersom det kan vara ganska krävande att umgås med en treåring och en femåring ens när man inte är förkyld :p). Jag har istället pysslat lite här hemma, sovit en stund, tittat på Carina Bergfeldts gripande dokumentär om dödsstraff, ätit ostbågar och fått lite administrativa surdegar ur vägen. Nu broccolisoppa och knäckemacka till middag!

Fint! Jag är också sugen på att riva ut heltäckningsmattan jag har i vardagsrummet och lägga in ett trägolv istället.

Lättnaden att bli av med heltäckningsmatta! <3

Eller hur! Den var verkligen inte mysig, legat sen typ 70-80 talet förmodligen
Jag trodde inte de knappt existerade längre 😅
Iofs Sel bor i helmatteland.
Hur gör man rent dem? Har alla egna mattvättar hemma??

Jag trodde inte de knappt existerade längre 😅
Iofs Sel bor i helmatteland.
Hur gör man rent dem? Har alla egna mattvättar hemma??
Tänker samma. Fast det känns inte som om många tvättar sina vanliga mattor ofta heller?
Vi köpte nyss ny matta och när vi kollade runt var det inte många som gick att tvätta i vanlig maskin, som vi ville ha. Vissa tvättråd löd "Tvätta inte". Mysigt värre!

‐----------

Allmänt vad jag gör så funderar jag över konstiga känslor.
Såg precis på Hemnet att ett hus vi var på visning på när vi letade hus för ca 3 år sen är till salu igen.
Jag fick olustkänslor på visningen och ville åka hem, det var absolut inte trivsamt tyckte jag, gamla medaljongtapeter på väggarna, knarrande o snett.
Nu är det totalrenoverat och såg fint ut.
Och så ska det säljas igen.
Jag förstår inte varför, men av någon anledning gör det mig ledsen?
Jag förstår ju att någon troligen köpte det för att renovera och sälja och det var ju ett lyft för huset (och det ligger inte ute för nåt överpris direkt, har dock glömt det tidigare priset)! Och jag gillade det inte ens innan. Så varför känner jag mig ledsen?

Hemma, bara 45 minuter sena men det fanns bara en fungerande toa på tåget, som var fullsatt. Så inte så fräscht. Köpte med mig en sushi hem och snart ska jag gå och duscha och känna mig fräsch.

Det har varit hektiska dagar. Jag och syster slet som bävrar, men nu är allt gjort. Vindsförråden är tömda - herregud vilket slit det var. Besiktningsman, mätman, mäklare, rörmokare kom. Efter att vi rensat igenom det sista (hittade en del) så hyrde vi en firma som forslar bort dödsbon, det vi hittade - silverbestick och ett litet guldarmband + en enorm rörstrandsservis (78 delar) så fick vi fick lite tillbaka och de tar allt och sanerar lägenheten. Ja, vi kunde antagligen kommit billigare undan om vi sålt allt och sedan hyrt ett flyttföretag och sedan en städ/saneringsfirma. Men då behövde vi sälja (Göteborgs auktionsverk var där och gjorde bedömningen att inget var så dyrbart) grejor och sedan hyra och överse flyttfirma och städfirma. Jag och syster kände att nej, vi orkar inte mer. Vi vill ha ut lägenheten på annons så snart som möjligt, så visst han som köpte gjorde nog en bra vinst, men, men. Dessutom var han ursprungligen från Gaza och hans familj är kvar där, så förhoppningsvis kan han använda vinsten till att hjälpa familjen.

Underbart väder idag! Njutit för fullt med djuren och sambo.
Också så himla glad över att barndomsvän (med terminal cancer) fått uppleva en sista födelsedag idag i solen med familjen! ❤️ 💔
Hon har önskat sig bidrag till bland annat Sjukhushästen. Nu har vi fixat så att sambo gratis kiropraktar hon som driver det och djuren. Och en kompis som är hästtandläkare fixar hästarnas tänder gratis. Fint av dem att ställa upp för min kompis och Sjukhushästen! ❤️

Jag bor också i helmatteland och här frodas de 😅 Man kan antingen hyra en mattvätt eller anlita någon som tvättar dem åt en.
Fast det börjar faktiskt bli bättre! Nästan inga nybyggen eller renoverade lägenheter lägger in mattor längre upplever jag, utöver eventueeeellt i sovrummet. :)
Jag tycker inte det spelar någon roll hur ofta man tvättar dem (och för ofta kan man ju inte göra det utan att få fuktskador) det blir liksom lite sunkigt så småningom ändå. Jag kanske har sett hur vattnet efter en tvätt ser ut lite för många gånger. :D

Fast det börjar faktiskt bli bättre! Nästan inga nybyggen eller renoverade lägenheter lägger in mattor längre, utöver eventueeeellt i sovrummet. :)
Jag tycker inte det spelar någon roll hur ofta man tvättar dem (och för ofta kan man ju inte göra det utan att få fuktskador) det blir liksom lite sunkigt så småningom ändå. Jag kanske har sett hur vattnet efter en tvätt ser ut lite för många gånger. :D
När jag var på språkresa för 100 år sedan var det heltäckningsmatta i badrummet hos värdfamiljen. Kul med toalett, småpojkar och ett badkar. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXIX
  • Vad gör vi? Del CCXXVII
  • Vad gör vi? Del CCXIX
  • Vad gör vi? Del CCXXII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund