Vad gör vi? Del CCXXVIII

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grannkatten som flyttade in när grannarna vräktes, han förastårde tapet för tusenlappar, en Mio-soffa och två omklädda vintage-fåtöljer. Aldrg mer en katt innanför den här tröskeln.

Finns det över huvud taget katthem utan förstörd inredning? Eller nedkissade textilier.
Självklart finns det, mina katter går på lådan. Enda gången det händer en olycka är om jag råkat stänga in någon i ett rum, men det är ju inte katternas fel. Mina klöser inte på tapeterna utan de har både en stor älskad klöspelare som jag ska sätta nya rep på och ett klätterträd som jag funderar på att byta ut till ett större. Den senare har två pelare som måste bytas ut då den använts flitigt + jag klipper klorna på dem då de är innekatter och här finns inga möss inomhus heller, som det gör när vi är i huset.

Min "lyxstallkatt" har ett eget uppvärmt rum i stallbyggnaden som han kan avända fritt via kattlucka. I rummet finns bland annat en soffa och en fåtölj. Han har sin mat där inne, och sover där inne när det är kallt. Han har inte förstört en endaste sak i det rummet. Inte klöst på något. Inte bitit på något. Och inte kissat på något. Jag ser honom klösa på trästolpar i stallet, men det gör ju ingenting.
Mina stallkatter förstörde inget de heller. Men katten som fick gå¨ut och oin som han ville, var en förstörare.

Eh, ja?
Varför drar du alla katter över en kam? Låter mer som den du beskriver var extrem…
Jag har levt med ett gäng innekatter pga make och barn.
samtliga har förstört nåt.
Gosiga, trevliga. Men förstört har de. Trots klöträd och flera kattlådor placerade runt om i huset.

• Ledsen
Reactions: Sel
Bara två timmar kvar innan Tradera tar slut :nailbiting: Någon håller på och bjuder över mig, men än så länge har jag högsta bud med lite marginal. Är beredd att bjuda över priset för en ny.

Grannkatten som flyttade in när grannarna vräktes, han förastårde tapet för tusenlappar, en Mio-soffa och två omklädda vintage-fåtöljer. Aldrg mer en katt innanför den här tröskeln.

Finns det över huvud taget katthem utan förstörd inredning? Eller nedkissade textilier.
Min katt förstörde varken inredning, väggar eller kissade inne. Vem vill bo i ett hem som är nerpissat av kattpiss?

Min katt förstörde varken inredning, väggar eller kissade inne. Vem vill bo i ett hem som är nerpissat av kattpiss?

Att kissa utanför kan man ofta bota, däremot inte kloa/gnaga. Och det är extremt många fler katter som kloar/gnager än som kissar utanför.

Har läst ikapp och svarar på ditt förra inlägg här.
Om du verkligen tror att du skulle må bättre av att flytta så tror jag att sonen klarar det. Det är viktigt med en mamma som mår bra.
Men vad gör att du tror att det blir bättre att flytta? Kan ha missat historia.
Många orsaker, men en stor anledning är min hyresvärd som ger mig så mycket ångest hela tiden. Och det är i stort sett omöjligt att hitta annat boende här omkring (som jag har råd med).

Spenderar större delen av dagen utomhus. Gjort några kallsådder, satt ned mina dahliaknölar i jord för att väcka dem, krattat, planterat blommor i krukor, fixat påskris på trappen osv, allmänt vårfix i trädgården. Finns ju alltid mer att göra dock!
Skön känsla i kroppen när den får jobba med sånt. 😁

Nu ska jag laga kvällsmat och fixa lite påskris till köksbordet också. 😁

• Gilla
Reactions: Sel
Nja, alla katter klöser/äter/kissar inte men det är nästan omöjligt att få en katt att sluta om den bestämt sig för att göra det. Vi har just en tråd på Katt om att få en kattunge att sluta kloa. Katter är inte som andra djur som man kan lära att inte göra något olämpligt. Det finns mycket sanning i att hundar har ägare, katter har tjänare. Du bor i deras hus, inte tvärtom.

Kissande kan man ofta göra något mot, men kloa/äta är i princip omöjligt. Katter är de största ögontjänare som finns. Även om man säger till, sprutar vatten etc, så gör de det ändå när man inte är hemma. Ibland har de minne som en dement guldfisk ibland som en hjord elefanter. Megara står och skriker på mitt bröst, slickar och nafsar och gräver frenetiskt när hon vill ha frukost. Någon gång har jag givit upp och gått upp och gett henne mat och nu är hon hopplös. Det enda alternativet är att kåldolma mig. Eller gå upp och stänga dörren men då krafsar hon och är ganska högljud så jag ändå inte kan somna om.
Min Simba klöser på kudden till pallen jag har framför min fåtölj i vardagsrummet
Jämt

Att kissa utanför kan man ofta bota, däremot inte kloa/gnaga. Och det är extremt många fler katter som kloar/gnager än som kissar utanför.
Kissar de utanför, men i närheten av en låda så har de nog nån form av problem med kisseriet.
Men de som hittar en gosig textil i en garderob och användeer som toa, de fattar jag inte.

Galenpannan satte sig i min tröja som låg bredvid mig på golvet. Pga att jag inte hann öppna altandörren i tid. Nån annan har tråcklat sig in i en byrålåda och gjort toa av den.

Katter är smarta och trevliga men de gillar antagligen inte mig.

Kissar de utanför, men i närheten av en låda så har de nog nån form av problem med kisseriet.
Men de som hittar en gosig textil i en garderob och användeer som toa, de fattar jag inte.

Galenpannan satte sig i min tröja som låg bredvid mig på golvet. Pga att jag inte hann öppna altandörren i tid. Nån annan har tråcklat sig in i en byrålåda och gjort toa av den.

Katter är smarta och trevliga men de gillar antagligen inte mig.

Vissa katter kissar gärna på textilier så man får se till att inte ha några liggande framme särskilt på golvet. Det kan också vara ett tecken på UVI.

Sedan är många katter extremt petiga med sanden och hur ofta man rensar lådan. En del sätter lådan där katten kissar. Finns sprejer som gör att katter inte vill kissa där. Stoppa Felivel i ett uttag för att katten ska bli mer harmonisk.

Jag både håller med och inte.
Att kloa är ju naturligt för en katt.
Däremot går det ju faktiskt ofta att dirigera om kloandet till lämpligare saker än soffan t ex. Och även kloandet (på fel saker) kan ha bakomliggande orsaker, som går att göra något åt. Stress, oro, understimulans, att klösmöblerna behöver placeras annorlunda (lite som att kattlådornas placering kan spela roll)... Just att kloa fyller ju funktioner/behov för katten (sträcka ut kroppen, doftmarkera etc), som kan gå att möta på andra sätt men ibland kräver lite kreativitet (och tid, särskilt om det hunnit bli ordentligt invant som beteende). Det kan finnas saker som gör att katten känner ett större behov att sprida sin doft på saker etc etc.

(Jag pratar alltså allmänt.)

Edit;
Angående att kissa utanför lådan så menar jag att något oftast är fel när det görs (undantaget okastrerade hankatter som revirmarkerar..). Lådan/lådorna och/eller något relaterat till dem, smärta/obehag m, stress i någon form, problem med kisseriet etc etc etc. Katter är trots allt väldigt renliga djur.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXIX
  • Vad gör vi? Del CCXXVII
  • Vad gör vi? Del CCXIX
  • Vad gör vi? Del CCXXII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn