Vad gör vi? Del CCXXXII

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sopat och moppat balkonggolvet. Tyvärr verkar det vara jord kvar i fogarna, får se hur det ser ut när det torkat. Känner inte sådär mycket för att ligga på knä och skrubba fogar. Ska tvätta soffan så jag kan lägga ut dynorna och kuddarna. Sedan bara hitta lite grönt att ha i lådorna. Komer inte spendera mycket tid eller pengar på det.
Varför inte dammsuga istället?

Sambon gick upp i ottan för att åka iväg och köra moppe med några andra och jag passade på att ta en kravlös skrittur direkt ner till sjön för att svalka av pållan lite i den då 27 graders värmen i skuggan 🥰. På vägen ner lyckades vi skrämma ett par hjortar som vilade bakom sly men nu hann häst reagera utan att att kasta sig runt 😄. Nere i sjön ledde jag henne i och skvätte på henne lite vilket hon tyckte sådär om, sen skrittade vi tillbaka till stallet; nyttigt att inte bara galopprejsa varje gång uppför backen 😉. Hemma kom det en hel karavan fina bilar som körde lugnt förbi, kul att se som sambo. missade ☺️.

Operation kyla ner sovrummet är inledd :D.
Det är fortfarande över 30 grader ute så det behövs verkligen.

1000029520.webp

Tacksam över att min lägenhet faktiskt inte känns så väldigt varm idag. Visst, svalt är det väl inte, men det känns behagligt - har varit varmare andra somrar. Det var riktigt varmt i solen l eftermiddag så jag trodde att det skulle bli varmare inne.

Jag har köpt en chipsskål från Bruka design, som jag letat efter ett tag, på Tradera. Priset sprang inte iväg heller, vilket det lite tenderar att göra på dessa när skicket är bra, så jag är jättenöjd. Woop woop! :D

Hund blev väldigt upprörd. Tittat ut (han sitter på altanen) och räven joggar över åkern med något rejält i munnen. Upp ur bäckslänten kommer en mindre räv som får bytet och springer iväg. :love:

Bra, de får ta precis alla sorkar de vill. Jag vill inte ha dem.

Sambon gick upp i ottan för att åka iväg och köra moppe med några andra och jag passade på att ta en kravlös skrittur direkt ner till sjön för att svalka av pållan lite i den då 27 graders värmen i skuggan 🥰. På vägen ner lyckades vi skrämma ett par hjortar som vilade bakom sly men nu hann häst reagera utan att att kasta sig runt 😄. Nere i sjön ledde jag henne i och skvätte på henne lite vilket hon tyckte sådär om, sen skrittade vi tillbaka till stallet; nyttigt att inte bara galopprejsa varje gång uppför backen 😉. Hemma kom det en hel karavan fina bilar som körde lugnt förbi, kul att se som sambo. missade ☺️.
Badat med häst har jag aldrig gjort men med kor, badstället på förra stället ingick i en bit av hagen och när avelstjuren fick se mig skulle han också bada och busa ute i vattnet.:laugh: Den tjuren hade jag totalt noll respekt för, han var inte säker utan kunde få för sig att jaga folk men när det gällde mig turades vi om att jaga varann, vi busade jämt.:D

Mina brukar få stå inne dagtid när det är varmt, när jag sköter dem själv. Färre jobbiga insekter och svalare för dem att gå ute nattetid.
Madam fick välja själv, på morgonen öppnade jag stalldörren och när det var läggdags stängde jag den, hon ville sova inomhus med stängd dörr. Sommartid täckte jag för fönster så inte flygfäna skulle se dagsljuset i fönstret utan hålla sig ute från stallet och det funkade kalasbra. Sådana här dagar gick hon inte ut öht. mitt på dagen utan på kvällen och när klockan var midnatt hade hon gått in och ville sova ostört med dörren stängd.

Madam fick välja själv, på morgonen öppnade jag stalldörren och när det var läggdags stängde jag den, hon ville sova inomhus med stängd dörr. Sommartid täckte jag för fönster så inte flygfäna skulle se dagsljuset i fönstret utan hålla sig ute från stallet och det funkade kalasbra. Sådana här dagar gick hon inte ut öht. mitt på dagen utan på kvällen och när klockan var midnatt hade hon gått in och ville sova ostört med dörren stängd.
Jag har dörren bara lite på glänt dagtid för att hålla ute värmen. De vill in på morgnarna, jag har en söndertrampad fotled sedan det inte gick fort nog i värmen för att komma undan bromsarna.

Mina brukar få stå inne dagtid när det är varmt, när jag sköter dem själv. Färre jobbiga insekter och svalare för dem att gå ute nattetid.
Jo. Tyvärr så kan man inte bestämma det som inhyrd. Det är ute dygnet runt på bete eller ute dagtid som gäller. Även om vi hade velat ha bete så är närmaste hagen 1,5 km från stallet så svårt att hålla igång hästen. Men vi har iaf tillgång till en gräshage som ingen annan vill ha där det finns möjlighet till skugga.

Jag har dörren bara lite på glänt dagtid för att hålla ute värmen. De vill in på morgnarna, jag har en söndertrampad fotled sedan det inte gick fort nog i värmen för att komma undan bromsarna.
Jag hade luckan till skullen öppen så det blev tvärdrag, mina hästar har alltid kollat först var dom satte fötterna men jag kan tänka mig paniken när ett gäng bromsar sliter köttstycken ur häststackarna, bromsarna är vidriga.

Fixat stall och mockat ligghall och duschat alla hästarna. Hingsten kom fram för dusch nr 2 när valacken var klar. Det slutade med att båda stod och blev duschade en extra lång stund i hagen och bara njöt. Ponnysarna fick beta lite men nu är dom inne igen. Dom ville inte vara ute länge, dom stora bromsarna har hittat hit och dom är förjävliga rent ut sagt.

Gammelkissen tål inte den här medicinen heller för sin artros har jag insett i kväll, nu har hon sår i ansiktet igen men utan klåda denna gången så det är ju alltid något. Vi får väl se vad vi hittar på härnäst. Känns som att allt kommer på en gång nu. Men men i morgon är en ny dag...

23 grader ute och 21 grader inne, jag förstår inte hur jag klarat mig utan en AC tidigare :love:

Badat med häst har jag aldrig gjort men med kor, badstället på förra stället ingick i en bit av hagen och när avelstjuren fick se mig skulle han också bada och busa ute i vattnet.:laugh: Den tjuren hade jag totalt noll respekt för, han var inte säker utan kunde få för sig att jaga folk men när det gällde mig turades vi om att jaga varann, vi busade jämt.:D

Hihi 😃. Det är ju lite läskigt om det plötsligt slår slint i tjurarna men mamma hade unga tjurar hon födde upp till produktion och de var faktiskt himla trevliga 🥰. En av dem var noga med att vika undan huvudet med horna för att inte skada henne när hon ryktade dem rena ❤️.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXVII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund