Vad gör vi? Del CCXXXIII

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom jag nu flyttat norrut igen där det är riktiga vintrar har jag beställt en lång vinterparkas på rea. Känns konstigt att köpa det när det är så varmt ute, men den var på halva priset och såg perfekt ut. Hoppas verkligen att den är lika bra som den verkar. 😊

Ja precis som att jag och flera med mig måste få gnälla när det är kallt. Men då får man höra att det minsann är normalt, att Sverige har fyra årstider och att jag kanske borde fundera på att flytta.
Och nu är det extremt mkt gnäll på värmen. Av många som inte anser att jag ska gnälla på vintern.
Då får du väl slå dövörat till helt enkelt, eller umgås med andra... :D

Nåde om man gnäller över kyla på vintern.
Men på sommaren ska det gnällas och varnas måste det också.
Konstigt det där.
Jag njuter i alla fall av varenda grad och det gjorde jag på somrarna förr också!

Varningarna är ytterst relevanta. Dels pga risk för skogsbrand och dels pga att antalet människor som dör av värmerelaterade orsaker har stigit oerhört, trots våra breddgrader. Lägg sedan till att våra hus är byggda för att hålla värme pga hur vintrarna sett ut historiskt så blir det snabbt farligt för de som redan har nedsatt hälsa. Det är inte bara fråga om att "gnälla".

Det är ytterst sällan SMHI varnar för låga temperaturer, varningarna på vintern är i allmänhet för stora snömängder/snöstorm.

Varningarna är ytterst relevanta. Dels pga risk för skogsbrand och dels pga att antalet människor som dör av värmerelaterade orsaker har stigit oerhört, trots våra breddgrader. Lägg sedan till att våra hus är byggda för att hålla värme pga hur vintrarna sett ut historiskt så blir det snabbt farligt för de som redan har nedsatt hälsa. Det är inte bara fråga om att "gnälla".

Det är ytterst sällan SMHI varnar för låga temperaturer, varningarna på vintern är i allmänhet för stora snömängder/snöstorm.

Det blir ju varmt varje sommar och kallt varje vinter. Hur kan folk bli chockade?
Det är ju lite samma sak när det varnas på vintern. Jag behöver inte höra av SMHI att jag inte ska ge mig ut och köra när det är snöstorm eller att jag ska sätta på vinterdäck.
Och nu vet jag att det är bra att dricka lite extra och akta mig för att bränna mig.
Men visst gå ut med varningar.
Och gnäll på men säg inte till mig med flera på vintern när vi gnäller.

Ja, speciellt för äldre är det verkligen både jobbigt och farligt. Mamma (81) hade aldrig klarat sig utan sin AC... Det var ju flera tusen människor som dog av värmen i Frankrike förra månaden.

Och, ja, VÄLDIGT farligt när det är så här varmt och torrt i skog och mark!

Det blir ju varmt varje sommar och kallt varje vinter. Hur kan folk bli chockade?
Det är ju lite samma sak när det varnas på vintern. Jag behöver inte höra av SMHI att jag inte ska ge mig ut och köra när det är snöstorm eller att jag ska sätta på vinterdäck.
Och nu vet jag att det är bra att dricka lite extra och akta mig för att bränna mig.
Men visst gå ut med varningar.
Och gnäll på men säg inte till mig med flera på vintern när vi gnäller.

Eh... du har hört talas om klimatförändringar antar jag? Det är inte något hittepå att somrarna blivit varmare och vintrarna förskjutna (med, paradoxalt nog, mer frekventa snöstormar och stora mängder snö vid enstaka tillfällen).

Det är säkerställt att sommarvärmen ändrat karaktär och att det medför större hälsorisker. Eftersom SMHI är den del av statsapparaten som hanterar sådant här är det deras skyldighet att utfärda varningar när det är befogat.

Lyft ögonen och se skillnad på individ- resp populationsnivå. Bara för att du inser vissa saker betyder det inte att alla gör det.

Eh... du har hört talas om klimatförändringar antar jag? Det är inte något hittepå att somrarna blivit varmare och vintrarna förskjutna (med, paradoxalt nog, mer frekventa snöstormar och stora mängder snö vid enstaka tillfällen).

Det är säkerställt att sommarvärmen ändrat karaktär och att det medför större hälsorisker. Eftersom SMHI är den del av statsapparaten som hanterar sådant här är det deras skyldighet att utfärda varningar när det är befogat.

Lyft ögonen och se skillnad på individ- resp populationsnivå. Bara för att du inser vissa saker betyder det inte att alla gör det.
Jag vet att det är klimatförändringar men jag vet också att det var varmt på sommaren förr också.
Jag tycker bara att det är trist att man blir klankad på när man klagar på vintern men det ska gnällas som tusan på sommaren. Det hjälper inte att klaga på vintern men det gör det inte på sommaren heller.

Jag vet att det är klimatförändringar men jag vet också att det var varmt på sommaren förr också.
Jag tycker bara att det är trist att man blir klankad på när man klagar på vintern men det ska gnällas som tusan på sommaren. Det hjälper inte att klaga på vintern men det gör det inte på sommaren heller.

Inte värme på det sätt som det är nu. Du behöver inte tro på det men de som har som sitt jobb att utfärda varningar (och därmed relevant utbildning) håller inte med dig. Lägg som sagt sedan till att våra byggnader är inte konstruerade för att hantera sådan här värme så ökar det risken för hälsan under värmeböljor.

Det är en ökad dödlighet pga värmen, att vara orolig och "klaga" är faktiskt helt förståeligt.

Blir lite tokig då jag verkar vara överkänslig mot insektsbett/nässlor/etc. En liten broms biter mig en måndag och så har jag en stor bula på min underarm några dagar. Hade varit coolare om de bet på typ biceps. Samma med nässlor fast då blir det bubblor på huden och stickningar i någon dag minst. Eller räknas det som allergi? 😅

Fast jag vet inte riktigt hur du ser just varningar som onödiga? Jag tycker snarare att folk som "hö-hö-ar" varningar (vare sig det är hög värme, brandrisk, stor snömängd eller blåst) är tramsiga. Det är jättesvårt att veta exakt vad som ska hända, men varför skulle man inte vilja bli förvarnad och förberedd på att något KAN hända :confused: ?

Blir lite tokig då jag verkar vara överkänslig mot insektsbett/nässlor/etc. En liten broms biter mig en måndag och så har jag en stor bula på min underarm några dagar. Hade varit coolare om de bet på typ biceps. Samma med nässlor fast då blir det bubblor på huden och stickningar i någon dag minst. Eller räknas det som allergi? 😅

Du kan prova att ta antihistamin och se om det blir bättre. Det finns ju massor av olika som är receptfria (en kan behöva prova sig fram till vilket aktivt ämne som fungerar för en).

Edit: Sedan kan du prova med kortisonkräm på befintliga bett (obs! inte vara i solen om en använt kortison).

Så blir jag av bromsbett också. Jag reagerar knappt alls på myggbett, men om jag blir biten av broms brukar det svälla upp till ett stort rött varmt område... :wtf:

Ja, speciellt för äldre är det verkligen både jobbigt och farligt. Mamma (81) hade aldrig klarat sig utan sin AC... Det var ju flera tusen människor som dog av värmen i Frankrike förra månaden.

Och, ja, VÄLDIGT farligt när det är så här varmt och torrt i skog och mark!
Just den är ganska otäck, när jag red häromdagen och korsade en väg kom en bil och föraren kastade ut en rykande fortfarande tänd ciggarett ur bilen som landade i diket. Jag hoppade av och släckte den.
Förra året hade vi tre bränder i närheten där folk grillat i skogen och sen inte släckt ordentligt. Så mer info och varningar om torr mark och vad som kan hända är ett måste.

Japp välkommen i klubben ;)

Om du har klåda tipsar jag om hästarnas NO Rub, outstanding på insektsbett :up:

Du kan prova att ta antihistamin och se om det blir bättre. Det finns ju massor av olika som är receptfria (en kan behöva prova sig fram till vilket aktivt ämne som fungerar för en).

Edit: Sedan kan du prova med kortisonkräm på befintliga bett (obs! inte vara i solen om en använt kortison).
Jag är van antihistamin-tagare/lagrare då jag generellt har hud som lätt blir upprörd, dermografism etc.
Så ska försöka tänka på det med betten också. Sprayar flugspray på mig själv också när hästarna får sitt 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXIX

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund