Vad gör vi? Del CCXXXIV

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit hos hästen, blev väl ett sådär pass men så mysigt att vara där och pyssla :)

Sedan kapat en massa sly, KUL med en redig sekatör :D Och så ett dopp, trots all vind. Torkat i sjöboden, med en mellanöl - nu ska jag nog ta mig upp till huset och kolla på F1 innan middag.

Himla fin dag :love:

Lätt hänt - jag har ofta mina strumpor in-och-ut... :D På jobbet.
Till mitt försvar ser den likadan ut både bak och fram. Enda skillnaden är att det sitter en lapp i bak (eller fram nu då :rofl: )

IMG_20260724_135714628.webp

Lätt hänt - jag har ofta mina strumpor in-och-ut... :D På jobbet.
Kalsingar måste man ju titta 2-3 gånger på om dom tappat lappen annars riskerar det att bli klämskador :jawdrop: och numera när alla kalsingar är antingen svarta eller mörkblå kan man ju inte heller gå efter färgen, det var enklare förr att vända dom rätt, gult fram och brunt bak.🙈

Var och såg The Odyssey, fattar verkligen inte varför man ska använda språk som "mommy, daddy" och "this fucking beach".... Tog mig helt ur storyn. Sen var alla kostymer helt hemska, det såg ut som att dom klätt på sig en matt black tesla eller så hade dom konstiga polyesterkläder, fisknät och typ fejkläder på sig. Tänk typ motorcykelkläder. Och 3D printade saker. Jag fattar att det är fantasy, men man kan väl ändå göra välgjorda kostymer som reflekterar tiden då den skulle utspelat sig. Sagan om ringen kändes mer historisk. På slutet hade en kung på sig en mantel som såg ut som att man kunde köpa den för 39kr på Ikea (dvs en fleecefilt), Ingen av skådisarna fick mig att tro att dom inte hade en Iphone i fickan.

Det var ett medvetet val av Nolan. Många har framfört liknande åsikter, vilket jag till en del tror beror på att många av oss förknippar engelska accenter och formellt tal som fader och moder, med kostymfilmer och fantasy. Ett resultat av att Tolkien i princip skapade den moderna fantasyn som den ser ut i dag. Och den är baserad på anglosaxisk och europeisk historia.

https://news.northeastern.edu/2026/06/18/the-odyssey-christopher-nolan-tom-holland-dad/

Men frukta inte, snart kommer Elon Musks icke-woke version som har både engelskt uttal och formellt språk. Tillsammans med helvita cis gender normativa virtuella skådisar. Precis som Homer skrev det.

Nolan har hela tiden gjort medvetna val vad gäller både språk och kostymer. Jag hade också svårt först och tyckte det tog bort från upplevelsen med ett modernt, amerikanskt, språk. Men det är som Shakespeare, han har tolkats av många olika skådisar på många olika språk och uppsättningar. Homers Odyssey är ett över 3000 gammalt poem 121,0000 ord uppdelat i 24 kapitel. Vem vet om inte amerikanskt uttal och modernt språkbruk är mer autentiskt för Homer.

https://time.com/article/2026/05/12/christopher-nolan-odyssey-interview/

Jag gillade filmen och tyckte efter den första reaktionen att det inte tog bort från filmen alls.

Haft EPanfall i dag och inte jobbat. Är helt slut och har måsten att ta mig igenom men inte orkat. Försökt klura på hundvakt och kollade igår på hund på tåg och insåg att nu är helt fel tillfälle att åka tåg med hundreaktiv hund- jag är alldeles för lättstressad och risken för anfall är för hög.

Tog det jobbiga samtalet med sonen och förvarnade honom om att jag ev inte kommer på dopet. Världens sämsta farmor och människa. Livet suger just nu faktiskt.

Ska försöka ta tag i middagslagning också, har inte ätit något i dag.

I dag är det 21 år sedan min man dog. Jag vill gråta av många anledningar, det är en av dem, hur hade det varit om han hade givit fan i att dö och faktiskt varit kvar hos mig?! Då hade jag inte varit så ensam. Jag är ledsen, jag är besviken, jag är upprörd, jag är arg, jag är sorgsen och jag fullständigt jäkla utmattad just nu.

Bara att stå ut så kommer väl andra tider sedan. Inget varar för evigt.

Det var ett medvetet val av Nolan. Många har framfört liknande åsikter, vilket jag till en del tror beror på att många av oss förknippar engelska accenter och formellt tal som fader och moder, med kostymfilmer och fantasy. Ett resultat av att Tolkien i princip skapade den moderna fantasyn som den ser ut i dag. Och den är baserad på anglosaxisk och europeisk historia.

https://news.northeastern.edu/2026/06/18/the-odyssey-christopher-nolan-tom-holland-dad/

Men frukta inte, snart kommer Elon Musks icke-woke version som har både engelskt uttal och formellt språk. Tillsammans med helvita cis gender normativa virtuella skådisar. Precis som Homer skrev det.

Nolan har hela tiden gjort medvetna val vad gäller både språk och kostymer. Jag hade också svårt först och tyckte det tog bort från upplevelsen med ett modernt, amerikanskt, språk. Men det är som Shakespeare, han har tolkats av många olika skådisar på många olika språk och uppsättningar. Homers Odyssey är ett över 3000 gammalt poem 121,0000 ord uppdelat i 24 kapitel. Vem vet om inte amerikanskt uttal och modernt språkbruk är mer autentiskt för Homer.

https://time.com/article/2026/05/12/christopher-nolan-odyssey-interview/

Jag gillade filmen och tyckte efter den första reaktionen att det inte tog bort från filmen alls.
Vet inte varför du skriver en uppsats till mig om detta? Att ogilla att man har ord som Mommy och daddy har inget med att vara anti-woke.

Har jag skrivit något om att jag ogillar hur dom valt skådisar utifrån hudfärg, kön etc?

Nej, jag skrev om att jag ogillade språket och att kostymerna var helt värdelösa. Kan dom inte ha tagit en funderare och insett att man inte bar fleece filtar, 3D printade saker och motorcykeljackor i fakeläder? 🫠 Kanske reflekterat över vad människor på den här tiden bar, hur dom gjorde kläder och rustningar, vad dom odlade, vad dom hade tillgång till?

Att jag skriver att lord of the rings såg mer historisk ut, är för att dom har en tanke bakom kostymerna, dom har förklaringar till varför vissa saker var praktiska och funderade för folket som använde och bar sakerna. I den här filmen fanns det inget sådant.

Senast ändrad:
Gjort ett ryck med vårt vindskyddsbygge uppe i skogen. Borde kunna premiärsova där innan sommaren är slut iallafall :D Sen har jag och äldsta dottern varit ute på promenad med två hästar och hundarna och nu ska vi rida de andra två hästarna innan det blir dusch och myskväll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund