Vet inte varför du skriver en uppsats till mig om detta? Att ogilla att man har ord som Mommy och daddy har inget med att vara anti-woke.
Har jag skrivit något om att jag ogillar hur dom valt skådisar utifrån hudfärg, kön etc?
Nej, jag skrev om att jag ogillade språket och att kostymerna var helt värdelösa. Kan dom inte ha tagit en funderare och insett att man inte bar fleece filtar, 3D printade saker och motorcykeljackor i fakeläder?Kanske reflekterat över vad människor på den här tiden bar, hur dom gjorde kläder och rustningar, vad dom odlade, vad dom hade tillgång till?
Att jag skriver att lord of the rings såg mer historisk ut, är för att dom har en tanke bakom kostymerna, dom har förklaringar till varför vissa saker var praktiska och funderade för folket som använde och bar sakerna. I den här filmen fanns det inget sådant.
Om du läste en av länkarna så diskuterade Nolan just hur de valt kostymer med hjälp av de fragment av bronsåldern som har överlevt till idag. I LOTR var de helt fria att bestämma hur kostymerna skulle vara utformade eftersom det är ren fantasy. För att få någon slags tidsenliga kläder i Odyssen måste de använda de rester som vi har från tidsperioden.
Naturligtvis har jag inte anklagat dig öht för något ang etnicitet eller könsidentitet. Utan pekade på att språket i Musks virtuella skådespelare kommer att vara med engelskt uttal. Om den nu kommer bli av, vilket jag tvivlar på, så kommer allt annat att vara fruktansvärt. Jag tyckte tex att Nolans val av skådis för barden, som tydligen är rappare, vilket jag inte hade någon aning om, men som representerar hur Odyssen möjligtvis levde vidare i oral tradition, med ett poetiskt språk använt av dåtidens rappare. Tycker det är en fascinerande och intressant tanke.