Vad gör vi? Del CCXXXIV

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte varför du skriver en uppsats till mig om detta? Att ogilla att man har ord som Mommy och daddy har inget med att vara anti-woke.

Har jag skrivit något om att jag ogillar hur dom valt skådisar utifrån hudfärg, kön etc?

Nej, jag skrev om att jag ogillade språket och att kostymerna var helt värdelösa. Kan dom inte ha tagit en funderare och insett att man inte bar fleece filtar, 3D printade saker och motorcykeljackor i fakeläder? 🫠 Kanske reflekterat över vad människor på den här tiden bar, hur dom gjorde kläder och rustningar, vad dom odlade, vad dom hade tillgång till?

Att jag skriver att lord of the rings såg mer historisk ut, är för att dom har en tanke bakom kostymerna, dom har förklaringar till varför vissa saker var praktiska och funderade för folket som använde och bar sakerna. I den här filmen fanns det inget sådant.

Om du läste en av länkarna så diskuterade Nolan just hur de valt kostymer med hjälp av de fragment av bronsåldern som har överlevt till idag. I LOTR var de helt fria att bestämma hur kostymerna skulle vara utformade eftersom det är ren fantasy. För att få någon slags tidsenliga kläder i Odyssen måste de använda de rester som vi har från tidsperioden.

Naturligtvis har jag inte anklagat dig öht för något ang etnicitet eller könsidentitet. Utan pekade på att språket i Musks virtuella skådespelare kommer att vara med engelskt uttal. Om den nu kommer bli av, vilket jag tvivlar på, så kommer allt annat att vara fruktansvärt. Jag tyckte tex att Nolans val av skådis för barden, som tydligen är rappare, vilket jag inte hade någon aning om, men som representerar hur Odyssen möjligtvis levde vidare i oral tradition, med ett poetiskt språk använt av dåtidens rappare. Tycker det är en fascinerande och intressant tanke.

Om du läste en av länkarna så diskuterade Nolan just hur de valt kostymer med hjälp av de fragment av bronsåldern som har överlevt till idag. I LOTR var de helt fria att bestämma hur kostymerna skulle vara utformade eftersom det är ren fantasy. För att få någon slags tidsenliga kläder i Odyssen måste de använda de rester som vi har från tidsperioden.

Naturligtvis har jag inte anklagat dig öht för något ang etnicitet eller könsidentitet. Utan pekade på att språket i Musks virtuella skådespelare kommer att vara med engelskt uttal. Om den nu kommer bli av, vilket jag tvivlar på, så kommer allt annat att vara fruktansvärt. Jag tyckte tex att Nolans val av skådis för barden, som tydligen är rappare, vilket jag inte hade någon aning om, men som representerar hur Odyssen möjligtvis levde vidare i oral tradition, med ett poetiskt språk använt av dåtidens rappare. Tycker det är en fascinerande och intressant tanke.
Så varför tryckte du på att elons anti-woke version snart kommer?

Och om du googlar och läser på så förstår du nog hur kostymerna, oavsett vad nolan påstår, inte är bra.

Så varför tryckte du på att elons anti-woke version snart kommer?

Och om du googlar och läser på så förstår du nog hur kostymerna, oavsett vad nolan påstår, inte är bra.

Jag googlade faktiskt lite, och såhär förklarar filmens kostymdesigner valet.

https://www.wmagazine.com/culture/the-odyssey-costumes-christopher-nolan-ellen-mirojnick

Men nej, du är inte den enda. Det jag ville få fram är att LOTR var mer autentiska i det att de kunde designas helt fritt baserat på olika historiska tidsperioder, eg anglo-saxiskt för Rohan, formella historiska hovdräckter för Minas Tirith, traditionellt engelskt bondesamhället för the Shire. Traditionell fantasy för alverna och Rivendell. Missförstå mig rätt. Jag älskade LOTR kostymerna och tanken bakom varje detalj. Bara det att även bakom kostymerna i Odyssen ligger det också mycket eftertanke och forskning.

Senast ändrad:
Drygt 4 timmar tog det oss att gå runt sjön, med fika och fotostopp.
IMG_7415.webp

Har ägnat hela kvällen åt att plocka och rensa ett par kg vinbär. En i närheten hade en massa bär på buskarna som behövde tas om hand, så jag hade turen att få komma dit och plocka. Så tacksam! Frysen är full men vinbär i påse är lätta att lirka in :D . Nu ska jag diska av och göra mig klar att sova :sleep: .

Satt och lyssnade på lite mysmusik medan jag slösurfar och äter chokladpretzels, men var tvungen att pausa musiken (och tuggandet :angel:) då jag hörde ett märkligt ljud. Det visade sig vara ljudet av REGN! Den ni med smör på, när en Skottlandsbo är så ovan vid regn att hon inte ens känner igen det när det pågår rakt utanför vardagsrumsfönstret :laugh:

Satt och lyssnade på lite mysmusik medan jag slösurfar och äter chokladpretzels, men var tvungen att pausa musiken (och tuggandet :angel:) då jag hörde ett märkligt ljud. Det visade sig vara ljudet av REGN! Den ni med smör på, när en Skottlandsbo är så ovan vid regn att hon inte ens känner igen det när det pågår rakt utanför vardagsrumsfönstret :laugh:
Var tvungen att öppna fönstret en stund och det luktar helt underbart av sommarregn och blöt grönska :love: Nu ska jag kura ihop mig under filten och se ett avsnitt eller två av den brittiska kriminalserien jag påbörjade tidigare ikväll!

Jag sitter här och väntar och väntar! Det har liksom "luktat" stundande regn hela dagen och temperaturen har sjunkit något, men inte en droppe har vi fått.

Haft EPanfall i dag och inte jobbat. Är helt slut och har måsten att ta mig igenom men inte orkat. Försökt klura på hundvakt och kollade igår på hund på tåg och insåg att nu är helt fel tillfälle att åka tåg med hundreaktiv hund- jag är alldeles för lättstressad och risken för anfall är för hög.

Tog det jobbiga samtalet med sonen och förvarnade honom om att jag ev inte kommer på dopet. Världens sämsta farmor och människa. Livet suger just nu faktiskt.

Ska försöka ta tag i middagslagning också, har inte ätit något i dag.

I dag är det 21 år sedan min man dog. Jag vill gråta av många anledningar, det är en av dem, hur hade det varit om han hade givit fan i att dö och faktiskt varit kvar hos mig?! Då hade jag inte varit så ensam. Jag är ledsen, jag är besviken, jag är upprörd, jag är arg, jag är sorgsen och jag fullständigt jäkla utmattad just nu.

Bara att stå ut så kommer väl andra tider sedan. Inget varar för evigt.
Kram på dig
Önskar jag hade kunnat åka ner och passa hundarna men lite svårt nu

Kram på dig
Önskar jag hade kunnat åka ner och passa hundarna men lite svårt nu
Jag vet att du hade gjort det om du hade kunnat och det är jag tacksam för! <3
Jag har haft två jobbiga veckor, jag är helt dränerad nu. Helt slut. Dejten ställde in, anade det. Inte för att han inte ville ses utan för att han inte mådde bra, men det är ändå jobbigt. Det ena efter det andra har det varit nu. Och juli är inte slut.

Jag googlade faktiskt lite, och såhär förklarar filmens kostymdesigner valet.

https://www.wmagazine.com/culture/the-odyssey-costumes-christopher-nolan-ellen-mirojnick

Men nej, du är inte den enda. Det jag ville få fram är att LOTR var mer autentiska i det att de kunde designas helt fritt baserat på olika historiska tidsperioder, eg anglo-saxiskt för Rohan, formella historiska hovdräckter för Minas Tirith, traditionellt engelskt bondesamhället för the Shire. Traditionell fantasy för alverna och Rivendell. Missförstå mig rätt. Jag älskade LOTR kostymerna och tanken bakom varje detalj. Bara det att även bakom kostymerna i Odyssen ligger det också mycket eftertanke och forskning.
Uppenbarligen inte tillräckligt med tanke på hur sågade dom är. Hade dom tänkt efter så hade dom inte haft något som såg ut som fejkläder på varje man, och att allt såg helt nytt ut och köpt på HM 2015.

Du behöver inte länka till artiklar. Det här är ett återkommande problem i typ alla moderna filmer och tv serier och alla försöker rättfärdiga dåliga kostymer om och om igen på samma gamla vis.

Blev lite oväntat ett passbyte på jobbet (mysig kväll och kul att träffa ena dotterdottern, så urgullig 🥰) så vid 23 tog jag först ledig helg och sedan 2 veckor semeeester 🥳.

Uppe i lägenheten och knäade till lite när jag insåg hur mycket jag har kvar att köra ner och städa, men vem 17 glömde ta med sig en handduk? Jag som längtat efter ett bad hela dagen men tror jag tar ett lakan och ett bad i morgon kväll istället. Stallägaren fattar däremot inte att jag inte har hur mycket plats som helst över när jag ska köra ner hästarna, jag vill inte behöva knöla in baljor sista resan ner, den platsen behöver jag för det som är kvar i lägenheten. :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund