Vad gör vi? Del CCXXXIV

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
23-åriga Jonseredarn ville inte alls höra talas om begravning och ersättning av en ny Husqvarna enligt @athena_arabians tips. Efter helrenovering av förgasare med alla packningar och lite andra utbyten så är den just nu igång igen. Passar på att röja innan det hotande regnet.

Men jag ska hålla hotet levande, erbjudandet på röjsågen från Husqvarna gällde augusti ut i alla fall.

Edit: nä, han trilskas fortfarande och gillar inte att bli varm alls. Fick bara 40 minuters röjtid….
Jag säger bara Stihl, jag har deras röjsåg med fyrtaktsmotor och deras mindre motorsåg med "mormors-start" och dom bara funkar och har så gjort i alla år. Tidigare hade jag en Husqvarna 444, skitbra såg som fick gå så den glödde när jag högg vindfällen efter Gudrunstormen, den slet jag ut helt och Husqvarna röjsåg har jag också haft men den var mindre bra och visst är Stihl lite dyrare men jag gillar inte att köpa saker 2 gånger.

Varit och tittat på konst, orkade dock bara med ett museum idag, blev helt slut i huvudet. Gillade några verk, medan andra tilltalade mig inte alls.

Detta gillade jag! Av Merete Lassen.
20260725_122935.webp

På vägen hem for vi förbi en loppis och jag köpte en jättefin duk. 😊

Ska försöka släpa mig iväg till affären. Ser ut som ett bombnedslag ut hemma. Så mycket på att göra listan att jag blir handlingsförlamad. Hotande regn så jag tar med mig ett paraply så det inte blir som förra gången när vädret roll spelade noas ark.

Det är verkligen tryckande så har lite huvudvärk. Bleh.

Svågern barn den ena flyttade förra nyår för att slippa pendla 15 minuter. Hon flyttar tillbaka till stan igen för hon börjar jobba istan igen. Den andra har varit föräldraledig i ett år börjar jobba nu. Hon flyttar tillbaka till stan... jag känner bara 2 flyttar på 2 år. :eek: :eek: :eek: :eek:
Jag flyttade 2 gånger på 9 månader :angel:

Fast i mitt fall berodde det på att jag sålde mitt hus där jag bott i 13 år. Flyttade först till en nyproducerad hyresrätt. Kände efter ett tag att vita väggar och öppen planlösning inte alls var min grej.
Köpte istället lägenheten där jag bor nu. Byggd 1944 och med väggar mellan rummen. Mycket mysigare :D

23-åriga Jonseredarn ville inte alls höra talas om begravning och ersättning av en ny Husqvarna enligt @athena_arabians tips. Efter helrenovering av förgasare med alla packningar och lite andra utbyten så är den just nu igång igen. Passar på att röja innan det hotande regnet.

Men jag ska hålla hotet levande, erbjudandet på röjsågen från Husqvarna gällde augusti ut i alla fall.

Edit: nä, han trilskas fortfarande och gillar inte att bli varm alls. Fick bara 40 minuters röjtid….

Det verkar som det är dags för maskinhimlen :heart att dra ut på det kommer bara att orsaka lidande... för dig :D

Jag säger bara Stihl, jag har deras röjsåg med fyrtaktsmotor och deras mindre motorsåg med "mormors-start" och dom bara funkar och har så gjort i alla år. Tidigare hade jag en Husqvarna 444, skitbra såg som fick gå så den glödde när jag högg vindfällen efter Gudrunstormen, den slet jag ut helt och Husqvarna röjsåg har jag också haft men den var mindre bra och visst är Stihl lite dyrare men jag gillar inte att köpa saker 2 gånger.

Enligt särbon är Stihl skit och han gör slut om jag köper något från sagda märke :D Här kör vi på Husqvarna FTW!

Edit: Flera hos den lokala Stihl-handlaren är dessutom sjukt otrevliga (inte alla men tillräckligt många för mig) så de går bort även pga det. Jag vill kunna göra service och handla delar lokalt.

Känner du för det tycker jag att du ska testa :) . Ta en vägg i taget till exempel så det inte blir så mycket på en gång? Jag tycker att själva målningen kan vara rätt meditativ (hatar dock att maskera :p).
Ja kanske. Ska höra med hv vilka färger och sorters färger de godkänner. Det finns ju inte många väggar i lägenheten, eller inte många stora väggar. Man kan börja med klädkammaren som är mitt kontor, bättra på den vita färgen där. Alla väggar är vita, men har varit slitna i färgen så att säga redan när jag flyttade in, så färg har inte skadat oavsett vilken färg. Frågan är vilka färger som är snyggast i en lägenhet som ligger något åt skuggsidan till delar av dagen, öppen planlösning mellan kök och vardagsrumm där det finns ett fönster och en altandörr på ena sidan som ljusinsläpp. Sovrummet har två fönster och två dörrar.

Gillar någon skogsgrön i ljusare variant eller petroliumblå tror jag den heter. Men vet inte vad som passar. Har inte den rosa mattan kvar.
466977384_10160919354563877_3597781749064544697_n.webp

I detta är jag helt olik dig. Jag är nyfiken och högst intresserad. Det är precis som böcker. Världen sedd på annat sätt.
Det finns verk som följer med mig trots det var år sedan jag såg dem. Precis som en bra bok eller film. :)
Jag har inte heller direkt konstintresset tyvärr. Men angående böcker håller jag med dig till 100%. Underbart att få andras perspektiv på livet, eller en blick bakåt i historien, eller.... :)

Nyfiken. Blir den bättre när den är förvälld först?
Jag bara tärnar och slänger i frysen.

Jag har faktiskt ingen aning - jag har alltid gjort så (nu är det väl inte superofta som jag fryser in zucchini, men iaf). Google säger att den ska bli mindre vattnig. Just dessa stora (jättestora!) tar tid att få genomstekta (jag steker innan jag har i grytor etc pga tycker att det blir gott), de är rätt hårda liksom, så jag tycker att det är bekvämt av den anledningen också.

Det här är inte riktat till bara dig utan en reflektion på ämnet.

Min mamma är uppväxt med en väg- och vatteningenjör till pappa. De flyttade till ett samhälle där en bro eller ett vattentorn skulle byggas och flyttade vidare till nästa projekt när det var klart. Min mamma har det liksom ”inprogrammerat” att flytt är en naturlig del av livet (och en problemlösning som är nära till hands). Hon lovade sig själv (och mig) att jag inte skulle behöva flytta så ofta, men jag ser ju att det är en helt vanlig grej att göra då och då, för henne mer än för folk som varit mer stationära i livet.

Nu säger inte jag att det är så för folk på buke som flyttar ofta, men att flytt är ett olika vanligt inslag i folks vardag är nog ändå bara som det är. Vissa flyttar av tvång, andra av vilja, andra igen av något mellanting.

Om man inte har mycket grejer (tex tidigt i livet, flyttat hem utomlandsifrån, flyttat nyss och därför minimerat ägodelar) så är inte heller en flytt alls lika krävande som för någon som bott 20 år på sin stora gård med massor av uthus för ”bra att ha-saker”.
Under mina första 11 år hade jag flyttat 11 gånger. Jag vet inte om jag tyckte det var jobbigt, minns inte den biten, men har flyttat lite mindre efter det dock. Flytta må kännas jobbigt men också ett sätt för en del att uppleva delar av Sverige. Min mamma och mina syskon sitter helst fast där de bor, medan jag gärna hade flyttat lite runt om i landet, för att testa på. Tänk om det hade gått att ha kvar lägenheten och testat bo i andra ställen av Sverige och jobba och sedan flytta vidare, och alltid ha ett hemmahemma- här för mig. Skulle vara häftigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund