Vad gör vi? Kids edition - del 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner mig så hjälplös. Minsting hostar heeela tiden. Han har suttit och hostat och spytt om vartannat i 4h nu. Förra natten höll han på till 05 innan han kunde somna. Har medicin mot förkylningsastma som inte hjälper alls. Var till vc idag och fick mollipect utskrivet, hjälper heller ingenting. Han har svårt att andas när det kör igång och har hela ansiktet fullt av petekier pga ansträngningen.

Så vad gör man? Någon som sitter på ett superknep? Är mer torrhosta än slem.

Åk till akuten. Två av våra barn har haft förkylningsastma och vi har behövt åka till akuten flera gånger när hostan drar igång och den egna medicinen inte hjälper.

Åk till akuten. Två av våra barn har haft förkylningsastma och vi har behövt åka till akuten flera gånger när hostan drar igång och den egna medicinen inte hjälper.
Vad har ni fått för hjälp då?
Har sökt dit flera ggr när han blir såhär dålig men bara fått den hjälp som behövs en av gångerna. Då fick han kortisontabletter och andas in i någon inhalator, annars har det varit en piggelin och hem igen.
Känns som det har vänt idag tack och lov men han är helt utslagen och vill mest sova. Tycker det är så jobbigt att ringa runt och inte veta vart jag ska vända mig när det blir såhär.

Vad har ni fått för hjälp då?
Har sökt dit flera ggr när han blir såhär dålig men bara fått den hjälp som behövs en av gångerna. Då fick han kortisontabletter och andas in i någon inhalator, annars har det varit en piggelin och hem igen.
Känns som det har vänt idag tack och lov men han är helt utslagen och vill mest sova. Tycker det är så jobbigt att ringa runt och inte veta vart jag ska vända mig när det blir såhär.

Då har de fått inhalera och kortison om det behövts. Någon gång behövde ett av barnen syrgas. De gör ju en bedömning från fall till fall såklart men vi har alltid fått inhalera när vi åkt in.

Jag har stor respekt för astma på barn, det kan gå fort åt fel håll och de kompenserar länge tills det inte går mer och då kraschar de…

Min erfarenhet är att de är väldigt generösa med att ge inhalationer på barnakuten, både när jag besökt dem som förälder till patient men också när jag jobbat nära dem i mitt yrke.

Lite följetong här på situationen med grannen som skällde ut vårt barn.

Mamman hörde av sig efter att vi inte hörts efter middagen frågade om något var konstigt mellan oss. Jag var ärlig och skrev att det kändes obekvämt och avigt efter att pappan skällt ut vår son och att vi kände det var att ta i för mycket.
Hon vill träffas och prata om det och lösa detta. Jag känner bara jag orkar inte just nu... Det är helt fullt med allt och jag vill bara inte lägga energi på det just nu så skrev som jag kände att jag tycker situationen kändes jobbig och att vi hade hellre tagit det med vår son och att hennes man gått på för hårt, hoppas vi kan mötas i det då är det löst och att vi i fortsättningen absolut kan säga åt varandras barn om det behövs men på ett lugnt och vuxet sätt.
Men hon delar absolut inte min uppfattning och vår sons agerande eller hennes mans så hon vill fortfarande ses och reda ut det. Jag känner bara, går det ens ha en relation med någon annan familj där de tycker det är ok att agera så?

Lite följetong här på situationen med grannen som skällde ut vårt barn.

Mamman hörde av sig efter att vi inte hörts efter middagen frågade om något var konstigt mellan oss. Jag var ärlig och skrev att det kändes obekvämt och avigt efter att pappan skällt ut vår son och att vi kände det var att ta i för mycket.
Hon vill träffas och prata om det och lösa detta. Jag känner bara jag orkar inte just nu... Det är helt fullt med allt och jag vill bara inte lägga energi på det just nu så skrev som jag kände att jag tycker situationen kändes jobbig och att vi hade hellre tagit det med vår son och att hennes man gått på för hårt, hoppas vi kan mötas i det då är det löst och att vi i fortsättningen absolut kan säga åt varandras barn om det behövs men på ett lugnt och vuxet sätt.
Men hon delar absolut inte min uppfattning och vår sons agerande eller hennes mans så hon vill fortfarande ses och reda ut det. Jag känner bara, går det ens ha en relation med någon annan familj där de tycker det är ok att agera så?

Rent spontant nej. Jag hade känt att vi har för olika syn på en väldigt viktig fråga för mig för att vilja lägga energi på den relationen. Jag vet inte heller vad det är hon vill reda ut riktigt? Du har sagt ditt och bett om att i fortsättningen prata lugnt med barnen. Det är väl inte så mycket att reda ut tänker jag, såvida hon inte vill propsa för att det ska vara fortsatt okej att skälla så hennes ovilja att acceptera det du säger blir lite rödflagg för mig.

Rent spontant nej. Jag hade känt att vi har för olika syn på en väldigt viktig fråga för mig för att vilja lägga energi på den relationen. Jag vet inte heller vad det är hon vill reda ut riktigt? Du har sagt ditt och bett om att i fortsättningen prata lugnt med barnen. Det är väl inte så mycket att reda ut tänker jag, såvida hon inte vill propsa för att det ska vara fortsatt okej att skälla så hennes ovilja att acceptera det du säger blir lite rödflagg för mig.

Tack för att du validerar mina känslor. 💙

Tack för att du validerar mina känslor. 💙

Jag hade känt precis som du. Eller i ärlighetens namn, baserat på det du skriver så hade jag förmodligen velat be dem båda att dra åt helvete och aldrig komma i närheten av mina barn igen med deras unkna syn på barn och uppfostringsmetoder. Men det är ju känslorna som styr. Lite mer logiskt och diplomatiskt hade jag nog bara svarat att det inte verkar som att vi har samma syn på saken, och att det kanske är okej att lämna det vid det just nu. Ni är ju ändå grannar så kan man hamna i ett ”goda grannar men inte vänner som umgås” läge så är ju det bra. Det kanske inte är helt fel att de får sig en tankeställare. Ju fler som reagerar på deras attityd desto bättre för deras barn.

Jag fick fråga min 8-årigs dotter om teknikhjälp. 🫠🫠🫠 Hon löste det naturligtvis. Vart är världen påväg?
Det är snart det händer alltså, har en sjuåring hemma men han ropar fortfarande på mig när tvn kör ihop sig 🙈😁

Men en liknande situation hände i påskas när vi tog hem min barndoms gamla synth från mormor och morfar för att han ville ha den att spela på. Till saken hör att jag pillade in ett mynt mellan tangenterna ganska omgående som barn och det där rasslet retade mig sen till vansinne i alla år.
Sonen däremot kom hem, tog fram sin skruvmejselsats för att ta bort bakstycket och sen plockade han bort 10-öringen. 😁👏 Kluriga unge, jag blir så imponerad och glad av att han ger sig på att fixa det han vill ❤️ (men han har ju också haft tillgång till verktyg och grejer i hela sitt liv, det kanske inte jag hade möjlighet till riktigt...)

Det är snart det händer alltså, har en sjuåring hemma men han ropar fortfarande på mig när tvn kör ihop sig 🙈😁

Men en liknande situation hände i påskas när vi tog hem min barndoms gamla synth från mormor och morfar för att han ville ha den att spela på. Till saken hör att jag pillade in ett mynt mellan tangenterna ganska omgående som barn och det där rasslet retade mig sen till vansinne i alla år.
Sonen däremot kom hem, tog fram sin skruvmejselsats för att ta bort bakstycket och sen plockade han bort 10-öringen. 😁👏 Kluriga unge, jag blir så imponerad och glad av att han ger sig på att fixa det han vill ❤️ (men han har ju också haft tillgång till verktyg och grejer i hela sitt liv, det kanske inte jag hade möjlighet till riktigt...)
Haha ja snart börjar det 👵👵👵

Haha ja snart börjar det 👵👵👵
Ja liksom, min pappa var en gång i tiden ansvarig för vissa it-frågor på sitt dåvarande arbete. Nuförtiden hjälper jag honom att göra över bilder från mobilen till datorn varje gång jag kommer hem.
Jag har insett att ai antagligen är den puckel jag inte kommer lyckas implementera i mitt liv, lite som att de som gått i pension senaste åren skrivit ut alla sina mail och satt i pärm och skrivit ut outlookkalendern vecka för vecka 🙈😛

Nyss kommit hem fran fotbollscup med minstingen (som inte är sa liten längre, fyller 6ar nästa vecka).
Dom spelade sa bra idag, snygga passningar och som ett riktigt lag. Dom utvecklas sa fort. Nu är min man iväg med dom tva äldsta pa fotbollsmatch och jag ska snart iväg pa voltigeträning med ett barn. Imorgon har vi bjudit hem svärfamiljen pa grillning. Min man och jag har yogakurs pa fredagar och "tränaren" sa pa slutet, nu har vi varvat ner ordentligt efter en säkert stressig jobb vecka och är avslappnade inför en lugn helg med aterhämntning. Min man och jag tittade pa varandra och skrattade tyst, lugn helg vad är det?

Min man och jag tittade pa varandra och skrattade tyst, lugn helg vad är det?
Vet hur det är. Vi har ett barn. Jag sa till en person i höstas att man skall få ihop almenackan också. -Har ni många barn? -ett. Ja då är det ju inga problem. BARNET måste få ihop almenackan själv typ. Nu fick vi nästa söndag ledig och lördag efter vad jag vet.

Nyss kommit hem fran fotbollscup med minstingen (som inte är sa liten längre, fyller 6ar nästa vecka).
Dom spelade sa bra idag, snygga passningar och som ett riktigt lag. Dom utvecklas sa fort. Nu är min man iväg med dom tva äldsta pa fotbollsmatch och jag ska snart iväg pa voltigeträning med ett barn. Imorgon har vi bjudit hem svärfamiljen pa grillning. Min man och jag har yogakurs pa fredagar och "tränaren" sa pa slutet, nu har vi varvat ner ordentligt efter en säkert stressig jobb vecka och är avslappnade inför en lugn helg med aterhämntning. Min man och jag tittade pa varandra och skrattade tyst, lugn helg vad är det?

Känner igen. Vi hade ett måndagsmöte varje vecka där det ofta sas att ”Jag hoppas alla är utvilade efter helgen” och jag som satt ner för första gången på två-tre dygn med en kaffe i handen som inte var kall kände mest att.. jag vilar just nu 😆

Längtar till vi kan avveckla denna "nödfallshög" som vi har i sovrummet. Den är ful och jag orkar inte med fler sjukdomar.
20250427_101659.webp

Känner igen. Vi hade ett måndagsmöte varje vecka där det ofta sas att ”Jag hoppas alla är utvilade efter helgen” och jag som satt ner för första gången på två-tre dygn med en kaffe i handen som inte var kall kände mest att.. jag vilar just nu 😆
Håller helt med! Mitt jobb är som ett jäkla SPA i jämförelse med att (försöka) hänga med en 2,5 åring...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Vad gör ni på sommarloven?
  • Barnsäkra hemmet
  • Förvaring i barnrum

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat