Vad gör vi? Nu kör vi! Del LXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har ni pratat så mycket om föräldragenerationen så jag minns att jag har ett projekt att ta tag i efter min far. När jag röjde hos honom efter hans död hittade jag en väska med gamla mynt snyggt insatta i fack och en rejäl påse med enkronor. Han har aldrig någonsin pratat om mynt med mig så jag hade inte en aning om att han samlade. Inte heller har jag en susning om vad sånt är värt och vad jag ska göra med det hela. Som det är nu är det bara intryckt på vinden i väntan på bättre tider men det känns inte helt tillfredställande. Samlingar ska ju glädja någon inte ligga och samla damm. Är det någon här som har en susning om nått vad gäller mynt?
Vet inte om jag är något sanningsvittne... men jag har nyligen sålt en del mynt.

De jag sålde hade silvervärde. i övrigt är det samlare som gäller. Tyvärr är myntsamlandet en hobby på utdöende. Det finns inte så många kvar längre - min egen uppfattning är att det mest var äldre herrar som samlade och de håller på att dö ut. Om det är med sanningen överensstämmande vet jag inte ;)

Det finns en del gulduppköpare som reser runt. I mina trakter kommer de med ojämna mellanrum och annonserar i tidningen. Man knatar helt enkelt dit med sina mynt, sitt guld eller sina gamla klockor.

kramar! inte roligt även om man vet om det.

Men oj, sånt jobbigt/knepigt läge har jag med haft.
Choklad är bra och helt okej i enorma mängder gör det mest nytta för att rensa tankarna och få balans i känslorna.
Kram om du vill ha.

Så tråkigt, även om du anade det :(
Tack fina fina buke :heart partner är/var även min bästa vän, och resterande nära vänner är antingen på parsemester, släkt med partner eller ombord på ett flyg i 5 timmar till. Hon klev seriöst ombord tio minuter efter att jag släppte bomben, fantastisk tajming. Så det blev nåt fruktansvärt ensamt helt plötsligt. Det är fint att ha er. :heart

Tack fina fina buke :heart partner är/var även min bästa vän, och resterande nära vänner är antingen på parsemester, släkt med partner eller ombord på ett flyg i 5 timmar till. Hon klev seriöst ombord tio minuter efter att jag släppte bomben, fantastisk tajming. Så det blev nåt fruktansvärt ensamt helt plötsligt. Det är fint att ha er. :heart
Kramar ingen.

Vet inte om jag är något sanningsvittne... men jag har nyligen sålt en del mynt.

De jag sålde hade silvervärde. i övrigt är det samlare som gäller. Tyvärr är myntsamlandet en hobby på utdöende. Det finns inte så många kvar längre - min egen uppfattning är att det mest var äldre herrar som samlade och de håller på att dö ut. Om det är med sanningen överensstämmande vet jag inte ;)

Det finns en del gulduppköpare som reser runt. I mina trakter kommer de med ojämna mellanrum och annonserar i tidningen. Man knatar helt enkelt dit med sina mynt, sitt guld eller sina gamla klockor.
Ja, jag har ju noll koll men inbillar mig också att det är företrädesvis äldre människor som ägnar sig åt mynt. Jag får höra mig för och hålla koll i lokaltidningen helt enkelt. Vet du hur gamla mynten ska vara för att ha silverhalt? Vad pratar vi om för värde egentligen?

Nu har ni pratat så mycket om föräldragenerationen så jag minns att jag har ett projekt att ta tag i efter min far. När jag röjde hos honom efter hans död hittade jag en väska med gamla mynt snyggt insatta i fack och en rejäl påse med enkronor. Han har aldrig någonsin pratat om mynt med mig så jag hade inte en aning om att han samlade. Inte heller har jag en susning om vad sånt är värt och vad jag ska göra med det hela. Som det är nu är det bara intryckt på vinden i väntan på bättre tider men det känns inte helt tillfredställande. Samlingar ska ju glädja någon inte ligga och samla damm. Är det någon här som har en susning om nått vad gäller mynt?
Det är lite olika med värdet, det är silvervärdet som styr och som exempel två-kronor före 1940 har 80% silver, från och med 41 fram till 66 så är det 40% silver. Sen beror det lite på vad silvervärdet är för dagen, så även om myntsamlarna är utdöende så finns fortfarande silvervärdet kvar. :D
Silverklubben kan vara ett bra ställe att börja kolla på! :D Sen finns det äldre mynt som är värda pengar, men de flesta är tyvärr inte värda så mycket. Vi håller på att tröska igenom våra myntsamlingar, min gudmor, min svärfar och makens farbror som han ärvde samlade på mynt så det finns en hel del. :D

Har precis lagt mig och tror jag hittat en kudde som kan vara relativt okej för nacken.
Tyvärr har jag haft fel förut så svaret lär komma när jag vaknat och i värsta fall genom ingen sömn alls.
Efter att försökt testa 12(!!) kuddar så hittade jag den som får tjänstgöra så hoppas på det bästa.

url]
http://forumbilder.se/G98LU/img-4219

Lyckas inget vidare med att lägga in bilder :grin:
Men här är mina alster av gamla hästskor.

Men här händer det grejer bara man vänder ryggen till märker jag, kram Linta. :heart

För övrigt så har jag höjt resurserna när det gäller målning/lackering en sisådär 12-17 snäpp och skaffat en sån här godsak, den klarar av 10 kvadratmeter i minuten så nu kommer rödfärgningen som är första objektet att gå som en dans. :D
Jag har ju svårt för penselmålning också tack vare handleden, dessutom hatar jag innerligt penselmålning och eftersom denna är luftlös och högtrycksmodell (200 bar som mest) så slår den in rödfärg och annan slamfärg i virket så det blir bättre än penselstrykning. Byter man munstycke och ställer ner trycket kan man nästan måla fönster utan maskering. :up:
En fin grej är att man kör tillbaks färgen till burken iom. tvätten så spillet blir minimalt, tom. mindre än en rollertvätt. Vill man rolla så kopplar man bara på en roller på ett skaft och vips har man en självfyllande roller. :)

a45_large@2x__large.jpg

Men här händer det grejer bara man vänder ryggen till märker jag, kram Linta. :heart

För övrigt så har jag höjt resurserna när det gäller målning/lackering en sisådär 12-17 snäpp och skaffat en sån här godsak, den klarar av 10 kvadratmeter i minuten så nu kommer rödfärgningen som är första objektet att gå som en dans. :D
Jag har ju svårt för penselmålning också tack vare handleden, dessutom hatar jag innerligt penselmålning och eftersom denna är luftlös och högtrycksmodell (200 bar som mest) så slår den in rödfärg och annan slamfärg i virket så det blir bättre än penselstrykning. Byter man munstycke och ställer ner trycket kan man nästan måla fönster utan maskering. :up:
En fin grej är att man kör tillbaks färgen till burken iom. tvätten så spillet blir minimalt, tom. mindre än en rollertvätt. Vill man rolla så kopplar man bara på en roller på ett skaft och vips har man en självfyllande roller. :)

a45_large@2x__large.jpg
Vill ha !!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
380
Senast: __sofia__
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 429
Senast: Tantan
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 121
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Vad skulle ni tipsa om för gräsklippare? Vi har nyligen flyttat till hus och det innebär att jag nu har en stor underbar trädgård med... 2
Svar
23
· Visningar
826
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka