Vad göra med bitande häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 9 229
S

Sellan

hur får jag min häst att sluta bitas???
han biter mig alltid i högerhanden (!!) HÅRT! utan att bli provocerad osv.. han biter mig åxå i axlarna, ryggen och I RUMPAN!

Ingen som vet en adress till ett NH forum???

Förtydligat rubriken/IngelaH, moderator

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan NÅn HjÄlpa Mig Nu DÅÅÅÅ???

Men kära nån, det står ju hänvisning till NNA:s hemsida i var och varannan tråd här.

Frågan är varför den biter?
Svaret får man av att läsa hästen.

Naturligtvis är det inte acceptabelt att en häst biter så det gör ont/blir märken. Men det är skillnad på hur man korrigerar beroende alltså på varför hästen gör det.

LIA

men jag hittar inte nån länk ? det flesta äe informationssidor.. hittar inget forum :confused: förutom på engelska men det är aldeles för svårt att översätta.

kan du inte lägga in en länk/länkar då?

han har INGEN anledning att bita..
hur känner han sig provocerad när jag går i hagen när han är lös, han går fram till mig och biter mig i ryggen?
när jag 5sec senare kan klappa han över hela kroppen osv ?

har även tidigare trådar som ingen svarat på som http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=652606

Mest tiden (9 av 10) att de bitas är pga ett lek. Om han inte ser hur arg som helst ut kan man tänkas att det är det. Som Lia sa Man måste kunne läsa hästen.

Många männskar svar en bit med ett straff hård eller mjuk spela ingen roll, vi har svårt för att koppla det bort från oss själv. Det finns i våra instinkter. Vissa människar har svåra med straff än andra. men mest tiden är det att folk slå först, undra aldrig. Det är var spelet kommer in. T ex. Om din häst biter dig och du (nu är det bara en example!) slå han på mulen (var som helst) nästa gång kommer han försöker kommer in och bitas utan att du träffas. Du ser hästarna när de lekar med varan hugg, kommer undan, hugg, kommer undan, ect... Och det är säkert vad han gör med dig med. Ha ha du kan inte ta mig! Och det kan händer att det är en lärt beteende, hästarna bitar för att människor brukar slutar vad de gör när det händer, även för en helv minute. Det är svårt att rycka och fortsätter om hästen bitar. Jag vet ingen som skulle står kvar då.

Och en straff om det ska fungera ska händer precis när de biter. Och ärligt det är inte många dom väntar hela dagen att vara bitet. Och även när en väntar, kommer man ser att hästen inte äns försöker. De kan läsa oss lika bra;) . Jag själv har en enormt "munligt" kille. Han har lyckas bita mig i håret, nacken, axel, ryggen, benen, armar, m.m. Men nu när jag tänkar på det aldrig i rumpan!:rofl: He missed a spot....

Det finns ett jätte bra sätt att fixa problemen. Så länge han är inte verkligen en arg aggresiv häst. De kalles för en "block". Många gånger kan vi ser de är på väg att bitas men vi vet aldrig om de ska följe genom. Gör så här även att det låter konstig, det har fungerat på min och många många andra hästar.

Säger att han försöker, ska, tänkar bitas, du göra "jumping jacks" (vet inte vad de kalles i svenska (en tränings övning vara man hoppar up och när har händer från sidan till över din huvudet och benen isär och stängt:crazy: gud jag hoppas att du förstår) 3 gånger bara! Om han försöker igen gör 3 till. Om han står kvar och du råka slå honom med din arm, det var hans fel att han gick inte urvägen. Det är hans ansvar att inte blir träffat. Men det är ditt ansvar att inte följe hästen när han flyytar eller försöker träffa hästen. Du kan använder din armbåge, lika som en fågel flappa vingen eller din ben att du sparka bakåt eller sidåt. Men igen det är bara att markera att nej du, du ska inte bitas i den här området. Du göra det 3 gånger så att hästen läras att det är inte ett straff och att det fortsätter after en "flapp". Det blir ingen kul längre för hästen. OCH aldrig blir ARG! Göra sina blocks med ett ler. Så fort du blir arg är det lätt att glömmerbort vad du ska göra. Du markera ditt "space" och säger till hästen att du inte lekar längre. Blir konsekvent även om hästen slutar vid första s k "flapp" gör de andra 2 så att det alltid blir samma det är svårt att blir arg om du måste räkna:D !

Min bitare har slutat nästan totalt med detta(jag märkt en förändring på första dag, hans försök antal gick ner dirikt), han provar då och då. Jag gör en block en gång så ger han up. Själv klart bitar han allt annat än mig nu, hästar, täckar, hinkar, stolpar, däck, pinnar, allt som han kan nå med mulen.

Om du tror inte att detta stämmer med din häst , så skriv lite mer om honom....detta är en NH Forum du är i nu.

Att vifta med armen, som en "jumping jack" fungerar på de flesta hästar. Om du studerar hästar som går i hagen så kan du se att när de lite ranglägre el. yngrehästar försöker göra någon tex bitas på de äldre el. ranghögre, drar den ranghöge snabbt upp sitt huvud, för att märkera att det inte är ok att göra så mot honom/henne. Armviftande fungerar på samma viss- du markerar att det inte är ok att bita dig.
Bits hästen när du står och kliar på den kan det bero på att han "kliar" tillbaka, igen studera hästar i hagen: kliar en häst på en annan, kliar den andra tillbaka...
Lycka till!

CaliforniaSwed!:love:

kan du förklara hur man gör en "jumping jacks" igen?:p
hehe jag fatta inte riktigt:crazy:

Jumping jack:: -- > :banana: <--- :rofl: Nä men typ som att lägga sig ocg göra en snö ängel fast man står upp och får då alltså hoppa till inni mellan fö att kunna röra benen haha

Ang bitande häst: Fullständigt oacceptabelt!!!!! Visst vifta till med handen/ armarna som en markering, det påminner om hästarnas egna språk. MEN Om hästen i fråga som vill/ försöker bitas inte slutar, vad gör ni då? Hur översätter ni utfallen och danglet den kommer få/ skulle fått av dom andra hästarna i hagen som är över honom i rang ordningen om han inte slutat vita eftre dom på några markeringar?

Mitt svar på det: Slutar hästen inte bita när du gjort några markeringar så dangla till honom ordentligt!:devil:

Den gyllene regeln: Så lite som möjligt men så mycket som behövs!

Först måste man besitta kunskaper själv, innan man ger sig på att uppfostra hästen. Ska man automatiskt lösa alla felbeteende med våld är man snett ute. Åtminstone på det här forumet.
Och innan man "gör som hästar" ska man veta vad hästar gör innan dom "danglar på".

LIA

LIA skrev:

Först måste man besitta kunskaper själv, innan man ger sig på att uppfostra hästen. Ska man automatiskt lösa alla felbeteende med våld är man snett ute. Åtminstone på det här forumet.
Och innan man "gör som hästar" ska man veta vad hästar gör innan dom "danglar på".

LIA

Håller fullständigt med. Samtidigt så måste det ske en förändring snabbt. En tjej hos oss hade en häst som bet henne och det beteendet försvann när hon började arbeta honom på ett annat sätt vad gäller allt, han fick tänka mer och hon byggde på sin ledarroll vilket hon inte hade förut, samtidigt så sa hon ju ifrån när han bet, det går ju inte att låta hästen göra så!
Absolut så måste man markera men jag tror på att bli mer införstådd hur en häst fungerar och att därefter börja arbeta utifrån det gör saken bättre. Har man inte ett bra förhållande till sin häst så är det inte säkert att bitandet försvinner även om man "dänglar på den."
Har man en häst som biter en så är man ganska lite värd i dennes ögon... Sorry men jag tror det är så! Jämför med en häst som kliar sig på dig efter en ridtur, jag ser det som att man vore lika mycket värd som en stolpe. Kollar man i hagen så bits och klias inte den ranglåga hästen på den ranghöga oftast så är det ju tvärtom. Så det ligger mycket i förhållandet överhuvudtaget. Eller vad tror ni?????

LIA skrev:

LIA

Mmm, jag har en tvååring som "bits" eller, nja, nafsas kanske är det bästa ordet när jag skall göra saker som hon ogillar lite övermycket, vi har jobbat med att lyfta benen i en månad och hon försöker nafsa efter en och det är ju lite förståeligt, eller? En häst som knappt behövt lyfta på hovarna förut undrar väl "varför skall jag lyfta hovarna för?"
Ibland så är hon ju en ängel, till exempel om nån annan håller i henne så brukar det vara rätt lugnt, eller om jag själv försöker hålla i henne samtidigt (hon är bara en liten welsh så) men när man binder upp henne vänder hon huvudet å typ "men va håller du på med!?"
Det går ju till slut men i detta fallet om hon nafsar kan jag ju inte göra en "jumping jacks" hon skulle slänga sig i boxen och bli livärdd för hon är så känslig. Så som sagt, man måste kunna läsa av hästen. Jag vet dock inte hur jag sj skall komma till rätta med detta men antar att hon kanske vänjer sig. Hon har ju aldrig "bitit" mig, det har hon inte haft mod till, men nafsas kan hon gått göra. Jag brukar markera med att spänna mig och se allmänt hotfull ut och då lägger hon ju av direkt, men sen efter ett tag är hon där..........igen
känns lite som att hon känner sig trängd när hon är uppbunden.

JUst nu sitter du ju på ett NH-forum, varför duger inte det?
Det kasnke är dags att kolla att
a) Hästen inte har ont
b) Utrustningen sitter som den ska
c) Du ger hästen rätt signaler och inte gör någopt som den tolkar som provocerande

Är allt bra så får du väl säga till på skarpen. Det är tillåtet att ta tag i dem!

En 2-åring är ju fortfarande på upptäckarstadiet. Kollar vad man får och inte får göra, vem som är "starkast och bäst", vad dom behöver acceptera och inte osv. Absolut hög tid att uppfostra.

Gör hovvården till något trevligt och som något ingående i allmän kroppspyssel. Visa att du tycker det är mysigt och att du är glad över att få titta på hovarna. Berätta för hästen att "matte ska titta på dom fina benen- oj så starka dom är- så fina hovar- lyft så jag får titta lite- "skrapa, skrapa"- ja det var världens bästa hovar.
Det ser fånigt ut när man skriver så här, men går man in för det med glädje och värme så släpper säkert hästens motvilja. Dom brukar ju vanligen uppskatta att bli pysslade med.

Bita/nafsa tycker jag man ser på som något separat. Träna/provocera fram reaktionen och visa/berätta att hon gör fel. Säg "nej" och visa samtidigt med kroppsspråket att du inte accepterar hennes beteende. Sätt en gräns för vad du tycker är OK resp inte OK. Mina hästar får greppa om mina händer och armar men ingen annanstans och fr a inte göra det hårt. Mest använder dom läpparna. Unghästen blir lite ivrig ibland och tar i för mycket. Då räcker det med en kroppsreaktion lite à la "va fan?" för att hon ska släppa efter. Du bestämmer dina gränser.

Lär hästen vad orden nej resp fy betyder.
Nej är ett kommando som betyder "sluta med vad du gör eller tänker göra". Används i normal ton eller lite kraftigare beroende på.
Fya enbart för allvarliga överträdelser, men gör det då maximalt!

LIA

Att hästen biter efter människan är inte normalt. man måste visa hästen att den har fel och att detta är ett felaktigt beteende. hade det varit min häst hade den fått sig en lusing om den försökte bita mig. men det är bara jag. sen vet man ju inte anledningen till beteendet men den ska ändå inte göra så. rappa till den så den fattar.

LIA skrev:
Naturligtvis är det inte acceptabelt att en häst biter så det gör ont/blir märken. Men det är skillnad på hur man korrigerar beroende alltså på varför hästen gör det.

LIA

Sj'lv anser jag naturligtvis inte att det är acceptabelt att hästen biter än över huvud taget.

Sellan skrev:
hur får jag min häst att sluta bitas???
han biter mig alltid i högerhanden (!!) HÅRT! utan att bli provocerad osv.. han biter mig åxå i axlarna, ryggen och I RUMPAN!

Ingen som vet en adress till ett NH forum???

Det är inte acceptebelt att en häst bits överhuvudtaget, min häst gör det inte. Men om hon skull våga sig på att prova skulle hon få sig en jäkla smäll!!

Falun skrev:
Kollar man i hagen så bits och klias inte den ranglåga hästen på den ranghöga oftast så är det ju tvärtom. Så det ligger mycket i förhållandet överhuvudtaget. Eller vad tror ni?????

Det är sant bara om det är en hotfullt bit. Men om det är en lek, en lågrang häst kan /vill bitas på en högrerang häst.

Vänta till träffen...jag har bevis!;) här hemma på gård.

Självklart kan du inte gör "jumping jacks" då men om du läsa tråden igen så ser du att du kan göra andra saker istället.

Om du har hoven i handen så när du känna hästen rör sig för att kommer närmare med mulen så kan du klappa dig själv i rumpan med den frihand. Använd fantasi så länge du har samma motiv. Jag brukar har kepps på så när jag känna att en häst är på gång, vifta jag det bakom ryggen eller rumpan. Och om jag träffa hästen det var hans ansvar att står still, då blir det hans fel inte ditt. Du själv behöver inte vara aggresiv. Bara konsekvent.

På detta sätt säger du att jag vill inte leka detta utan att skrämma hästen att sluta. Om det är inte ett lek så kan det vara att hästen tycker inte om nåt du gör eller en tidagare ägare har gjort. Då blir det ett förutsätta-respons, nåt som han/hon känner att h/h måste göra för att får du att sluta, sen blir det en vana och då är det nånting som ni måste jobba tillsammans med. Och det är en helsidan där med.

Som en häst som inte tycker om att har öronen pillat med. Man ska inte göra som de flesta att bara ta tag i öron och hänga kvar till hästen ger sig. Det lära hästen att vara rädd för dig och att inte lita nåt du gör och allt de tänkar om oss människar stämmer. (och detta är inte bra:crazy: ).Man kan tränna på ett sätt som är artig och vännlig så att hästen kan tänkar, och lita på dig.

om han biter när du borstar kan du hålla koll så du mser när hästen tänker bita, då rycker du upp handen med borsten hastigt men utan att slå på hästen, hästen kommer bli ganska bestört av din plötsliga rörelse och biter troligen inte just den gången...
var beredd på att upprepa detta tills hästen inser att det händer något ganska otrevligt varje gång han tänker hugga, det funkade iaf för mig. :)

det är inte meningen att hästen ska bli rädd, bara otrevligt överraskad, men detta funkar nog mest på dom som biter mest på kiv för att dom veta att folk blir rädda då.

Senast ändrad:

Rätt!
Slå hästjäveln när den gör något du inte vill!!!
Äntligen någon som visar handlingskraft.

LIA

Biter och biter. Vad är biter?
Att ta tag med munnen runt min arm, är det biter? Det tycker inte jag. Snarare (i vårt fall) en kontakt och ömhetshandling.
Att reagera med en rörelse med munnen mot en hand som kanske gör hästen illa, är det biter?

Jag tycker man ska se till vad som händer och varför det händer, innan man kategoriskt säger att hästen ska få sig en jäkla smäll.
Men det är ju min uppfattning det.

LIA

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 711
Senast: Brynja
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 749
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka