Bukefalos 28 år!

Vad händer i Sverige om alla invandrare stoppas på sina jobb?

Jag har redan angett underlag för varför jag säger att många syrier är högutbildade. Vi saknar bla läkare i Sverige och det blir värre med de stora pensionsavgångarna som är i antågande.

Frågan är inte om man vill ha en läkare utan dialekt eller inte utan om man vill ha en läkare alls eller inte.
Jag ser det inte som ett problem, man kan göra sig förstådd med nån som inte pratar samma språk alls, det tar bara lite mer tid. Du gnäller över ett litet problem utan att inse att din lösning skapar ett reellt problem.

Språkproblem kan bli livsfarligt i vården. Men det är ju ett problem som är till för att lösas, inte sopas under mattan genom att inte erbjuda fler utbildade jobb.
 
Det var du som skrev att det var ganska lätt fixat.
Eftersom problemet funnits i många år och vuxit med tiden är det rimligt att konstatera att det inte är lätt fixat.

Jag tror inte alls att det är svårt att åtgärda om politisk vilja finns. Det är mycket lättare att lära en människa hygglig svenska (eller vilket språk som helst) än att bekosta och genomföra 12-åriga utbildningar för att det är brist på läkare. Man kan ju faktiskt till och med lära sig språk på egen hand. Så enkelt är det.

Sedan har ju som sagt var inget parti svar på alla frågor. Men jag förstår inte varför du röstar på SD om du är intresserad av vården eller sjukförsäkringen. Helt ärligt, alltså.
 
Jag har redan angett underlag för varför jag säger att många syrier är högutbildade. Vi saknar bla läkare i Sverige och det blir värre med de stora pensionsavgångarna som är i antågande.

Frågan är inte om man vill ha en läkare utan dialekt eller inte utan om man vill ha en läkare alls eller inte.
Jag ser det inte som ett problem, man kan göra sig förstådd med nån som inte pratar samma språk alls, det tar bara lite mer tid. Du gnäller över ett litet problem utan att inse att din lösning skapar ett reellt problem.

utbildning.png


Om det kommer 100 000 människor från syrien, är det ganska många som inte har mer än gymnasial utbildning. Ser vi sedan till vad som återstår efter en lyckad validering så är frågan: hur många av de med utbildning täcker upp de områden där vi har arbetskraftsbrist?

När det kommer till den akuta situationen inom vården är det direkt anknutet till invandringen. Det säger sig självt.

När det kommer till den minimerade betydelsen av friktionsfri kommunikation får det stå för dig.
Jag struntar till 100% i om busschauffören enbart kan tala mandarin men när jag kommer till läkaren med något annat än uppenbart ryggskott vill jag att han eller hon talar begriplig svenska eller engelska.
Språkförbistringen är fö ett "reellt" problem när det kommer till läkarintyg. Problemen med undermåliga och direkt felaktiga formuleringar i läkarintyg har tagits upp till och från i media under flera år. Svenska läkare har inte varit immuna men är någon förvånad över att utländska läkare har än svårare än sina svensktalande kolleger att formulera korrekta läkarintyg så är det inte en detaljdiskussion jag tänker ta.

Att diskutera betydelsen i att patient och läkare ska kunna förstå varandra och att läkaren ska kunna skriva ett godkänt läkarintyg känns fånigt.
Jag tillhör emellertid inte dem som "gnäller", det påtalades i tråden och jag inflikade med att det inte är oproblematiskt.
Jag har emellertid råkat ut för att min polske läkare skrev ett undermåligt läkarintyg vilket innebar trista konsekvenser. Resultatet blev att jag själv fick formulera mitt nya intyg och min läkare signerade. Slutet gott, allting gott.
 
Jag tror inte alls att det är svårt att åtgärda om politisk vilja finns. Det är mycket lättare att lära en människa hygglig svenska (eller vilket språk som helst) än att bekosta och genomföra 12-åriga utbildningar för att det är brist på läkare. Man kan ju faktiskt till och med lära sig språk på egen hand. Så enkelt är det.

Sedan har ju som sagt var inget parti svar på alla frågor. Men jag förstår inte varför du röstar på SD om du är intresserad av vården eller sjukförsäkringen. Helt ärligt, alltså.

Under tiden som du roar dig med att förnöjsamt tro och vara passivt hoppfull så konstaterar jag att den politiska viljan och förmågan inte funnits sedan vi började gå från generellt arbetskraftsbehov till arbetsbrist.

Vilket parti anser du att man ska rösta på om man är intresserad av vården eller sjukförsäkringen?
 
En idé som möjligen kan kvala in som "Quick fix" är att ge svenskar rätt till tolk, precis som man ger invandrare rätt till tolk i sitt möte med svenskspråkiga. Det skulle kunna ses som en arbetsmarknadsåtgärd även.
Men hur menar du nu?
Ge svenskar rätt till tolk??? Ge invandrare rätt till tolk??

Man nyttjar tolksamtalen just för att ge BÅDA parter rätt till en trygg kommunikation. Så den åtgärden du benämner som quick fix finns redan satt i funktion.
 
Du gör ju i stort sett inget annat än att klaga på att det inte finns bostäder.

Men okej, då är bostadsfrågan löst för din del.

Tycker du att Moderaterna har en bra arbetsmarknadspolitik?
Moderaterna har tillsammans med de andra i alliansen lyckats förhållandevis bra, jämfört med de andra EUländerna.
Enda undantaget är att vår ungdomsarbetslöshet är förhållandevis hög, men så är våra ungdomslöner också och det hänger liksom ihop
 
Jag frågar var gränsen går för att göra det generaliserandet samt vilken sort kompetens som kommer.

Tycker du ditt svar matchar min fråga?
För att kunna besvara din fråga på ett adekvat sätt måste man ha arbetslivserfarenhet som synsk eller spågumma. Det stora problemet är att den kompetens som nu kommer, inte tas tillvara på.
 
@No1"Svenska läkare har inte varit immuna men är någon förvånad över att utländska läkare har än svårare än sina svensktalande kolleger att formulera korrekta läkarintyg så är det inte en detaljdiskussion jag tänker ta."

Erfarenheten formulerar korrekta läkarintyg mer än talförmågan och ursprunget. Även svensktalande nykläckta läkare fallerar ofta vad gäller att formulera sig i försäkringskassans intyg på ett sätt som behagar granskarna.
De läkare som dock kommer från områden utanför EU granskas i teori-och praktikprov samt får göra AT-tjänstgöring oavsett hur många års arbetslivserfarenhet de har. Så rent krasst kan det vara så att du hos den vikarierande underläkaren med knackig svenska har långt större erfarenhet än den vikarierande underläkaren som gör sin sommarpraktik under termin 9 i rummet bredvid.

Allting är visst inte svart eller vitt, utan en individuell fråga, var du får bäst vård.

Ber om ursäkt för off topic.
 
Men hur menar du nu?
Ge svenskar rätt till tolk??? Ge invandrare rätt till tolk??

Man nyttjar tolksamtalen just för att ge BÅDA parter rätt till en trygg kommunikation. Så den åtgärden du benämner som quick fix finns redan satt i funktion.

Jag har inte fått någon tolk när jag besökt en läkare som inte kan tala svenska.
Däremot vet jag att invandrare kan få en tolk när de besöker svenska (eller utländska) läkare vars språk de inte delar.
 
För att kunna besvara din fråga på ett adekvat sätt måste man ha arbetslivserfarenhet som synsk eller spågumma. Det stora problemet är att den kompetens som nu kommer, inte tas tillvara på.

Nej, utifrån min fråga behöver man inte har arblivserf som synsk eller spågumma.

Hur utbildningsnivåerna ser ut mellan olika asyl- och anhöriginvandrare finns det uppgifter på - jag fick dock aldrig något svar så jag letade själv fram informationen, jag postar den igen - utifrån dessa siffror undrade jag alltså var nivån anses gå för att generalisera om att invandrare från Syrien är högutbildade.
Tittar jag på siffrorna från scb skulle jag inte generalisera och säga att invandrare från Syrien är högutbildade, men det är också min personliga åsikt.

Så länge man inte syftar på arbetskraftsinvandrare från Syrien enbart. Arbetskraftsinvandrare innebär i regel en högre utbildad och kompetent andel.

utbildning.png
 
@No1"Svenska läkare har inte varit immuna men är någon förvånad över att utländska läkare har än svårare än sina svensktalande kolleger att formulera korrekta läkarintyg så är det inte en detaljdiskussion jag tänker ta."

Erfarenheten formulerar korrekta läkarintyg mer än talförmågan och ursprunget. Även svensktalande nykläckta läkare fallerar ofta vad gäller att formulera sig i försäkringskassans intyg på ett sätt som behagar granskarna.
De läkare som dock kommer från områden utanför EU granskas i teori-och praktikprov samt får göra AT-tjänstgöring oavsett hur många års arbetslivserfarenhet de har. Så rent krasst kan det vara så att du hos den vikarierande underläkaren med knackig svenska har långt större erfarenhet än den vikarierande underläkaren som gör sin sommarpraktik under termin 9 i rummet bredvid.

Allting är visst inte svart eller vitt, utan en individuell fråga, var du får bäst vård.

Ber om ursäkt för off topic.

Jag vet detta men det förändrar inte att undermåliga läkarintyg är ett problem och ett av problemen är just att fk handläggare samt fks bedömande läkare inte ser eller förstår vad som står i intygen.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/jurister-lakarintyg-ar-for-daliga/
 
En släkting har en vän därifrån som själv köpt betyg och enligt denne är det ganska vanligt att man gör det där.
"ganska vanligt"???

Jag får in en hel del högutbildade i mina kurser och de är definitivt akademiker. De tänker akademiskt, de är källkritiska och studievana.

Jag tror du får komma med bättre källa än "en släktings vän"
 
Jag vet detta men det förändrar inte att undermåliga läkarintyg är ett problem och ett av problemen är just att fk handläggare samt fks bedömande läkare inte ser eller förstår vad som står i intygen.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/jurister-lakarintyg-ar-for-daliga/
Bra länk! Dock framkommer inte om det är språkförbistringar som ligger till grund för de undermåliga intygen, eller att läkaren dravlar på om oväsentligheter och inte skriver de konkreta fraser som FK vill se i intygen... Ofta sker detta på alldeles för utmärkt svenska...
 
Bra länk! Dock framkommer inte om det är språkförbistringar som ligger till grund för de undermåliga intygen, eller att läkaren dravlar på om oväsentligheter och inte skriver de konkreta fraser som FK vill se i intygen... Ofta sker detta på alldeles för utmärkt svenska...

Nej det framgår inte och anser man det inte logiskt så får det mer tyngd om man tillhör en av dem som på ett eller annat sätt arbetar med läkarintyg.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 009
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 883
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 323
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 138
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp