Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl.
-24 grader.
Hästarna går ute från 08.00-19.00

Märta(Irländare var klippt, men ser ut som en björn nu. )
Rambo supreme 420g + hals.

Ester (SWB, oklippt men inte jättemycket päls)
Rhino 200g med en liner på 300 g + hals.

Samt en rejäl högiva.

Du har ju slutat skriva gram på täckena! ;)

Känns bättre:p
Så ingen tittar på mina svar och går hem och gör likadant bara för de tror att det ska vara så. Att jag täckar mina som jag gör har ganska mycket olika delar i sig. Om då någon ambitiös mindre kunnig person ser mina svar och tänker jag ska ha som hon för hon är framgångsrik och det vill jag också bli. Om de då åker ut till stallet och slänger på en massa täcken utan att veta varför eller hur hästen fungerar är ju inte det så bra. Det är därför jag tycker mackens svar alltid är så bra. Men även de andra som bromsar täckes hysterin. Bara för jag kan motivera varför jag gör som jag betyder inte det att det är rätt eller att andra blint ska kopiera mig.:idea:

Men om du promt vill veta tror jag det går att läsa sig till tidigare i tråden för det är samma täcken, annars kan jag PM:a;)

Kommer skriva ut gram igen när jag tycker det går att stå för hur tjocka täcken de har (vid minusgrader:angel:)

Kl, Mitt Fullblod verkar vara allt annat än frusen. Men sen börjar han bli lite gulligt luden också. 50g Bucas är still going strong. plus 2 grader och ska snöa lite lätt idag..

Samma med mitt fullblod som vanligt.
-1 grad här över natt, fullis går med 50 g HW Amigo, inne och ute. Lagom varm under!

Quigley: jag förstår inte ditt argument :confused:. Du säger att du vet att det inte är så lyckat, men kör ändå? så vad har hänt, vadan denna extrema täckeshysteri? Du som verkligen faktiskt VET hur hästarna funkar dessutom. Fattar nada.

Du har ju slutat skriva gram på täckena! ;)
:o
Såhär blev det idag:

H1 Amigo Inuslator med hals 150g + Rambo Supreme med hals 420g
H2 Amigo Insulator med hals 150g + Amigo 1200d med hals 200g
H3 Amigo Insulator med hals 150g + Charlies utetäcke med hals 200g

Det är precis runt nollan blåser mycket och ytterst lite snöfall som de påstod mest skulle vara molnigt idag. Alla är ute.

Så ingen tittar på mina svar och går hem och gör likadant bara för de tror att det ska vara så. Att jag täckar mina som jag gör har ganska mycket olika delar i sig. Om då någon ambitiös mindre kunnig person ser mina svar och tänker jag ska ha som hon för hon är framgångsrik och det vill jag också bli. Om de då åker ut till stallet och slänger på en massa täcken utan att veta varför eller hur hästen fungerar är ju inte det så bra. Det är därför jag tycker mackens svar alltid är så bra. Men även de andra som bromsar täckes hysterin. Bara för jag kan motivera varför jag gör som jag betyder inte det att det är rätt eller att andra blint ska kopiera mig.:idea:

Men om du promt vill veta tror jag det går att läsa sig till tidigare i tråden för det är samma täcken, annars kan jag PM:a;)

Kommer skriva ut gram igen när jag tycker det går att stå för hur tjocka täcken de har (vid minusgrader:angel:)

Jag anade att det var så :) Nej jag är bara lite nyfiken så det är ingen fara. Borde kanske själv skriva mer i tråden när det blir kallt "-15, filtklippt, California 100 gram utan hals" :D

Samma med mitt fullblod som vanligt.
-1 grad här över natt, fullis går med 50 g HW Amigo, inne och ute. Lagom varm under!

Quigley: jag förstår inte ditt argument :confused:. Du säger att du vet att det inte är så lyckat, men kör ändå? så vad har hänt, vadan denna extrema täckeshysteri? Du som verkligen faktiskt VET hur hästarna funkar dessutom. Fattar nada.

Den som har mest täcken nu har satt nödpäls två år i rad utan att ha brist på någonting (näring, mängd mat etc) Så detta året testar jag att täcka som hon har nu. Och hon har hittills inte vaiít för varm trots att hon borde. Helklippningen har jag valt att göra för de svettas för mycket annars och då får jag kompensera med täcken. De andra två har dubbla täcken i år ja. Men det är markant tjockare än förra året med tanke på att de har mindre päls i år.

KL

+1, lite snöflingor
Ute i hagen.
Fodrat regntäcke med fleecetäcke under, ute/inne.

Jag tycker att du gör helt rätt. Jag har suttit och kollat och tänkt "fy tusan vad mycket täcke.. :eek:" men du har säkert en bra anledning (speciellt med tanke på att du lyssnar på mackan :p)

KNAPPLÅN

Min arab har jag fått ändra strategi med, jag hittar inga vettiga 100grams täcken som skulle kunna passa och har använt mitt Bucas Celtic Light (enbart fleece-foder) under Freedom-täcket (ofodrat) men nu när han behöver täcke flera dagar i rad så går det inte utan att det skaver på manken och fram vid bogen. Jag blir så trött på att leta förgäves efter passande täcken! Bucas Freedom finns ju inte med 100gram :cry:

Nu har han min mammas 100grams täcke som också är för stort men som iaf är ett annat täcke, kanske att det inte skaver på exakt samma ställe. Jag behöver ha mer tid så jag kan sy klart ulltäcket (har freedom-täcket som mall).

Ibland får han ha Celtic Light på sig i stallet, det beror lite på hur kallt det ska bli om natten osv. Det håller sig på 2-7 grader i stallet än så länge.

Jag anade att det var så :) Nej jag är bara lite nyfiken så det är ingen fara. Borde kanske själv skriva mer i tråden när det blir kallt "-15, filtklippt, California 100 gram utan hals" :D

Bra om de som täckar normalt skriver oftare också så "alla andra" ser att det är skillnad och att täckningen ska anpassas efter individen.:bow:

Jo men jag har ju skrivit det tidigare att jag tycker det är bra om någon frågar om de vill veta!! Jag tycker ju det är kul att veta hur du täckar tex.:p

Bra om de som täckar normalt skriver oftare också så "alla andra" ser att det är skillnad och att täckningen ska anpassas efter individen.:bow:

Jo men jag har ju skrivit det tidigare att jag tycker det är bra om någon frågar om de vill veta!! Jag tycker ju det är kul att veta hur du täckar tex.:p

Du svarar dessutom alltid så bra på frågor så dig vågar man fråga ;)

Anledningen till att jag inte skriver så ofta är för att jag inte är hemma hos hästen mer än helger (och då är det oftast upp 4-5 för jobb, hem vid 16, ridaridarida och försöka hinna sova åtm 6 h och försöka hinna med tåget hem på söndagen igen så datorn ligger i väskan hela tiden ;)). Senast nu nyss ringde morsan och sa "du, jag har hittat en uppstallning till F (hennes sto som är enda hästen förutom T vi äger ihop som är "min" ridhäst) så ska du inte ta ner T snart och börja utbilda honom, han kan ju inte bara gå här?". Ja, snälla, bara bygg mitt stall och mitt hus :p Sen kan jag svara varje dag för alla in/uttag :D

:o
Såhär blev det idag:

H1 Amigo Inuslator med hals 150g + Rambo Supreme med hals 420g
H2 Amigo Insulator med hals 150g + Amigo 1200d med hals 200g
H3 Amigo Insulator med hals 150g + Charlies utetäcke med hals 200g

Det är precis runt nollan blåser mycket och ytterst lite snöfall som de påstod mest skulle vara molnigt idag. Alla är ute.

Du har ju insikt i att du 'över'täckar dina hästar (alltså täckar mer än som borde behövas), men jag måste bara vara lite nyfiken och undra vad du har sen, när det blir kallt 'på riktigt'. Har de samma då, eller ökar du på täckningen/måste öka på täckningen?

Som sagt nyfiken, jag hade ju förr en GRYMT frusen sak, helt sjukt frusen. Och typ 0 graders komfortzon. Man fick täcka mer vid minus fem än noll, och mer än minus tio än minus fem osv. Dvs öka på täckningen hela tiden.

Det 'värsta' han hade i täckesväg var motsvarande det din första häst ovan har NU. Därför jag är nyfiken.

:bow: Till dig själv. Jag tycker det är jätte bra att du frågar och är emot hur mycket jag täckar ist för att tycka det är ok bara för att vi har ett ganska kompisaktigt sätt att skriva till varandra.:idea:

Det är ju inte fel att reflektera över sin egen täckning ibland också så som jag får göra när jag ska svara dig och connemaran;)

Anledningen till att jag inte skriver så ofta är för att jag inte är hemma hos hästen mer än helger Senast nu nyss ringde morsan och sa "du, jag har hittat en uppstallning till F så ska du inte ta ner T snart och börja utbilda honom, han kan ju inte bara gå här?". Ja, snälla, bara bygg mitt stall och mitt hus :p Sen kan jag svara varje dag för alla in/uttag :D

Hehe förstår det, men ibland måste livet fungera innan man skriver på buke (själv smiter jag undan att skriva en rapport just nu:o:angel:) Men när du har ditt hus å hästen hemma förväntar jag mig uppdateringar ofta!!:p

*knapp*

-3 lite lättare vindar. 300g Pessoa täcke
Hon är oklippt men blir stel och spänd i ryggen om hon blir kall

Senast ändrad:

Du har ju insikt i att du 'över'täckar dina hästar (alltså täckar mer än som borde behövas), men jag måste bara vara lite nyfiken och undra vad du har sen, när det blir kallt 'på riktigt'. Har de samma då, eller ökar du på täckningen/måste öka på täckningen?

Som sagt nyfiken, jag hade ju förr en GRYMT frusen sak, helt sjukt frusen. Och typ 0 graders komfortzon. Man fick täcka mer vid minus fem än noll, och mer än minus tio än minus fem osv. Dvs öka på täckningen hela tiden.

Det 'värsta' han hade i täckesväg var motsvarande det din första häst ovan har NU. Därför jag är nyfiken.

Förra året när den som är mest frusen var något mindre klippt än nu hade den vid -20 Tjockt Dommani ylletäcke + Rambo Stable Rug 400g + Rambo Supreme 420g med hals. Ute, inne i stallet som var runt 0 nollan kommer jag inte ihåg:o

I år tror jag samma om det blir minus 20 kommer ha:
Ylletäcke + Amigo Insulator 150g med hals + Dommani stalltäcke 300g + Rambo Supreme 420g med hals. Ja jag vet att detta är fyra täcken samtidigt. Jag vet även hur tungt det blir för hästen. Men -20 hör inte till vanligheterna och hon kommer inte röra sig speciellt mycket då. Som tur är har vi tjocka väggar i stallet och en byggfläkt så vi kan hålla stallet på plusgrader iaf +1 även när det är som kallast och det gör att de har betydligt mindre täcken inne än ute. Tror hon då kommer ha inne max Amigo Insulator 150g med hals + Rambo Stable Rug 400g.

Jag tycker att du gör helt rätt. Jag har suttit och kollat och tänkt "fy tusan vad mycket täcke.. :eek:" men du har säkert en bra anledning (speciellt med tanke på att du lyssnar på mackan :p)

Tack, jag hoppas jag inte gör helfel i alla fall.:)

Har du testat Shires/TCH på din häst? Vet att de har 100grams utetäcken.:idea:

Du om någon borde kanske vara intresserad av Rhino Stabel (plus eller wug eller vad det nu heter?) på 550 g som finns på rea? Stalltäcke med halvhals och v-front.

*kl*

Här är det vindstilla, molnigt och ca -3. Skönt väder men förbannat hårt i backen fram tills snön kommer.

H1 (halvklippt): ulltäcke med regntäcke över (var lite svettig efter ridturen)
H2 (halvklippt): 100 g stalltäcke och regntäcke.
H3 (halvklippt): två fleecetäcken och regntäcke över.
H4 (oklippt hbl 3-år): naken för att sätta lite vinterpäls.

Den med fleecetäcken+regntäcke under får byta till ett 200 g utetäcke när han kommer in ikväll och den med ulltäcke får byta ut det mot ett 100 g stalltäcke ikväll.

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
52 055
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka