Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sjukt kallt och mycket blåst! :crazy:

Hästen har ett Bucas Smartex Medium som alltid på vintern, räckte hela förra vintern då vi hade ner till ca -15, blir det värre i år så blir det ett Heavy som åker på!

Vet inte exakt hur många gram, läste någonstans att det var ca 300-400g?

Jag blir token på täcken.. Pållen var KALL under 100grams täcket både vid 15 och sen vid 19, vi har runt 0an, snöfall men inte mycket blåst. Och jag skojar inte, han var kall och inte handljummen.

Blir täcken "sämre" med åren, lägger sig stoppningen och luftlagret försvinner? Han kan ju gå otäckad ner till 0an om solen är framme men håller inte värmen med 100gram när det snöar? Konstigt!

Synpunkter? Mackan?

Fast att de KÄNNS kall/a behöver inte betyda att de fryser. Så - frös hästen? Det tycker jag är viktigaste att kolla?

Jag vet hur många som helst som inte kollar detta! Dels så finns inte tänket ö.h.t och dels vet de inte ens vad för varmt innebär. Det är ju bara att kolla på alla trådar här på forumet varje höst/vinter, där folk oroar sig i förväg för att hästen fryser och när man ställer frågan om de sett att hästen fryser så vet de inte svaret för de vet inte hur man avgör det. samma sak åt det varma hållet.
Om mina rullar sig= för varmt täcke, vilket bara händer på våren med kalla mornar o sen varmt på dagen. Tar av dem helt då.

Om täcket är slitet så det är uppenbart i fodret så är det väl rätt logiskt att det är anledningen, om du känner hästen och inte är van vid den reaktionen i samma väderförhållanden.
det vettigaste är väl som du är inne på, att köpa ett nytt täcke i samma foderspan som funkat sen länge- snarare än att ta ett tjockare täcke och täcka mer än vad som tidigare behövts.

det är ju inte ett dugg lustigt att den är kallare i 0 i blötfuktigt väder än i rena minusgrader med kall luft, det är helt logiskt och det är ju det jag försökt förklara. finns ju hundratals konstateranden att så är fallet sen tidigare studier, klar kall luft klarar hästarna betydligt bättre, det är etablerat.

axel: de flesta har hästar som rullar sig rent generellt : ) inte kissar de i hink heller : ) så rullandet är nog en rätt dålig regel att gå efter rent generellt även om just dina hästar har sitt eget språk : )

Senast ändrad:

Han frös inte så han skakade och han hade inte rest sin päls fullt ut men han var kall och på gränsen till öm över ryggen. Det ska vara samma väder imorgon så jag ska testa att skippa det fodrade och ha mitt nättäcke och ofodrade och se om det blir någon skillnad.

Min förvåning var mest att hur tusan kan han vara kallare med 100gramstäcke än utan täcke, täcket borde ju iaf skydda mot blåst och snö = samma temp som utan täcke. Men jag tänker ju inte lägga på honom 150-200gram bara för att han var kall idag.

Täcket minskar ju möjligheten att resa pälsen. Så absolut kan de vara kallare under täcke än utan. Samtidigt så som du säger, knepigt om han var kall/are under 100 gr.

Min är kall/sval men helt ofrusen under sina täcken, därför min poängtering att de kan kännas kalla UTAN att frysa.

Men din verkar ju varit lite kallare än så.

Han har varit sval under sina täcken förut men det är en annan grej. Jag förstår helt att du ifrågasätter mig. Och en häst med täcke och en oförsiktig människa kan släppa in kall luft under täcket när man känner efter också och få fel uppfattning om det hela.

I våras stod denna häst med ulltäcke till +10 utan att kännas varm under så att han nu klarar att vara otäckad vid 0grader är för mig ett under, han skakade i boxen med hö kvar när det var +2 inne i stallet där i våras. Och frös så han skakade vid varje regnskur i somras. Så jag är lite beskyddande men vet nu att sommarbetet gett honom mer fett och bättre muskleratur och ja, mer möjligheter eftersom han klarar att släppas ut i -6 utan sol som inom 1h blir 0-gradigt. (jag var ute och kände på honom titt som tätt då jag inte jobbar och hagen ligger utanför köksfönstret).

Så det är knepigt, men vi får se vad som händer imorgon. Vad hans lilla kropp säger.

axel: de flesta har hästar som rullar sig rent generellt :
Jag vet att jag är lyckligt lottad:banana::bow::love:

Nu när de är klippta så känner man att de är mkt varmare inunder. Antagligen så isolerar pälsen även mot täcket

Jag vet att jag är lyckligt lottad:banana::bow::love:

Nu när de är klippta så känner man att de är mkt varmare inunder. Antagligen så isolerar pälsen även mot täcket

Ja det är klart den gör. temperaturen utanpå en full päls skiljer sig massor med grader mot inne vid huden,vilket du ju är inne på när du klippt.

-3 grader, ingen vind. Mulet men ingen nederbörd. Inga täcken, båda ser ut att trivas och mår toppen.

*kl*

Blåser rejält här, snö och isande fukt i luften och ca -3. Kallt väder.

H1 (halvklippt äldre fbl): 200 g utetäcke med hals.
H2 (halvklippt mesig tysk): 200 g utetäcke med hals.
H3 (halvklippt tjockt hbl): 150 g stalltäcke med regntäcke över.
H4 (oklippt 3-årigt hbl): naken

KL

Här regnar det och är nollgradigt. Alla ute:
H1 Amigo Insulator Medium 150g med hals + Rambo Supreme Heavy 420g med has, helklippt med ingen päls alls. Tot 570g
H2 Amigo Insulator 150g med hals + Charlies utetäcke 200g med hals, helklippt med lite utväxt. Tot 350g
H3 Amigo Insulator Medium 150g med hals + Amigo 1200d medium 200g med hals, helklippt tyo ingen päls. Tot 350g

KL

Runt 0, lite snöfall och blåsigt
Ute i hagen med sitt tunna vintertäcke (gammalt Börjes-täcke, typ 10 år, men håller bra:banana:) ute/inne.

Här regnar det och är nollgradigt. Alla ute:
H1 Amigo Insulator Medium 150g med hals + Rambo Supreme Heavy 420g med has, helklippt med ingen päls alls. Tot 570g

KL . Förlåt att jag frågar, men vad har du på din häst när/om det blir -25 eller mer ? :crazy:. Redan runt nollan har den 570g..

*kl*

Oklippt frusen travare har haft 100 g regntäcke på sig idag. Vi har haft runt nollan, uppehåll och svag vind.

Igår var det runt nollan, blötsnö och blåst hela dagen. Hästen hade 100 g regntäcke men snorade v id insläpp. Verkade inte direkt frusen då, men hade börjat knipa med svansen så hade han gått ute längre så tror jag han frusit.

0-5 grader här, varierande vindstilla-blåsigt, regn-snöblandat regn-snö lite olika:

Litet sto (fullblod/arab/halvblod) med hyfsad vinterpäls: Otäckad dygnet runt (inne i kallstall utan fönster i fönstergluggarna 17-05).
Blöt igår efter snöblandat regn men skakade inte och huden var torr.

KL . Förlåt att jag frågar, men vad har du på din häst när/om det blir -25 eller mer ? :crazy:. Redan runt nollan har den 570g..

Det är lugnt, fråga på du!

Kommer nog ha Dommani ylletäcke + Amigo Insulator 150g + Dommani 300g + Shires 400g.

Är ju som tur var inte -25 speciellt ofta eller länge i stöten.

fan du är galen!
Erinrar du dig komforzon på ca 20 grader i kallgrader? ;)

KL

blodisens uppdateringar börjar kännas monoton.....
oklippt - ska klippas i morgon (filtklippning).
+1 grad här och snöslas blask.
Har på sig: Amigo regn med lite foder i : 50 gram?
Lätt ljummen under täcket, ute och inne.

kl
Runt nollan, snö + blåst.
Inne: HW stalltäcke ca 200 gram
Ute: Ofodrat regntäcke över.

Ljummen under täckena.

kl

Även här är det monotont.. Den ena naken ute och inne, den andra ofodrat regn ute, och naken inne om noll eller mer, annars 150 gram stalltäcke. Idag var och är det nollgradigt och snöblandat regn. Nattade nyss, och herrn känns kall på det oklippta och sval på det klippta och var fullkomligt belåten och ofrusen utan täcke, så han får ha så inatt.

Ska vara samma väder närmsta veckan, så täckningen lär bli lika monoton som innan. Den största förändringen är ju om det är halstäcke på eller aj, dvs om det är nederbörd och blåst eller ej..

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
52 086
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka