Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Hade inte du dina hästar oklippta väldigt länge förra året? Hur tänkte du då resp nu med klippning? Eller det kanske är andra hästar och/eller som går annorlunda mot förra året.

Jo förra året klipptes de sent, den ena i januari första gången (om jag mins rätt). Förra året klippte jag "när det behövdes". Alltså när jag tycker de blir för svettiga och trötta av det. Trodde själv knappt att jag skulle behöva klippa i år. Trodde jag täckat så att de inte skulle sätta päls utan att stå och vara för varma. Men troligtvis är det de kalla nätterna i stallet som gjort att de satt mer päls nu än förra året. Vi har haft fönstren urtagna så när blåsten kom blåste det rakt in i stallet men de stod ändå inte i drag men det blev som uteboxar. Den första som klipptes löddrade när man var färdig med "ett vanligt arbetspass", så snabbt bort med pälsen. Sen nummer två fick luddpäls bara sådär på en vecka och klipptes nu i veckan. Samma hästar men de går hårdare nu allihop faktiskt.:)

*hugger första knapp*

Vi har ca +2 grader dagtid. Idag vinstilla och rätt skönt väder.

Halvblod blir lätt stel om han fryser.

Går ute mellan 7-17.

Ute 100g Shires med halvhals, Inne 200g Shires innetäcke.

*knapp*

Vi har ner till -4 på nätterna nu och upp till +8 på dagarna. Han står inne i stall efter klockan 16.30.

Hästen, ett oklippt halvblod står naken inne och med fleecefodrat regntäcke ute.

Ska helklippas idag så då får han ha på sig täcket även inne.
Börjar med fodrat täcke först när det är minusgrader även dagtid.

*Knapplån*

Mitt hbl, oklippt har 100 g Rambo California täcke på sig (utan hals) ute. Det är ganska kallt på nätterna/tidiga mornar, ca -4 grader var det i går i alla fall. Men på dagarna kan det vara en 7-8 plusgrader i af, varmt och skönt i solen. Dock blåser det ganska mycket här eftersom att gården ligger precis vid sjön.

På nätterna i stallet är min fröken i regel "naken". Det blir dessutom ganska varmt i stallet när alla hästarna är inne.

Min helklippte jag idag. Hon har ett 50g Bucas Irish turnout med hals idag när det är soligt. Vid regn eller minusgrader har hon 200 g Horseware Amigo med hals.

Har nån tips på hurdant utetäcke vi behöver?
Ponnyn klipptes (jaktklippning) idag och har nu ett stalltäcke inne: Bucas light stable. Personalen i stallet sätter bara på/av ETT täcke, så det betyder att vi måste ha ett täcke att sätta OVANPÅ innetäcket när han går ut. Hurdant skulle vara bra? (modell, tjocklek, märke mm) Här är ca 5+ för tillfället.

Jag skulle bara ta ett regntäcke över, eller möjligtvis ett tunnare utetäcke. Stalltäcket är varmt nog (för oss iaf) så då behövs bara skydd mot väta och skit. Märke och modell spelar ingen större roll, bara det passar :)

kl
Soligt, uppehåll, ingen aning om temp men inte mkt varmare än 5+.
Oklippt, men ingen jättepäls än, BoT sommartäcke inne + Bucas Power Turnout Light över ute.

kl

riktigt höstväder nu, kallt som tusan o vidriga vindar.
upp till ca 8+ på dagarna, minusgrader på nätterna, ca 8 grader i stallet nattetid.
teddyfodrat stalltäcke inne, ofodrat mark todd regntäcke på ute.
oklippt häst i mediumhård träning m. känslig rygg.

KL

Ja, hösten har verkligen gjort intåg här. Hittills har mina oklippta hästar gått utan täcken men nu hotas det med regn och blåst så det blir nog täcke på i morgon bitti...då fleecefodrade regntäcken. Dessa åker av sen när det är kallare. Vi har haft temperaturdippar nattetid mot -10 men luften har varit klar och frisk så det har gått bra.

Hästarna går på lösdrift, har ligghall. Lilly (Welsh Cob, 6 år) går på halvfart så här års och Rocket (Paintkorsning, 3 år) ska ridas in. Ingen av dom är särskilt känsliga av sig.

Nytt för i år är att dom går på lösdrift och blir det oerhört kallt lär nog dom få lite tjockare täcken på, åtminstone på natten ;)

*kl*

Funderar på när det är dags att byta ut regntäcket (bara bomullsfodrat) till HW Amigo 200 gr.

Gäller halvblod som rids normalt ca 5 dagar i veckan. Oklippt och ska förbli oklippt då han har tunn fullblodspäls. Han fäller fortfarande på rumpan. Vill ju samtidigt att han inte sätter mer päls än vad han behöver.

Till vintern får han HW Rambo Wug 370 gr, så han har tjockare täcke som väntar.

Tror det kan vara sådär +8 nu (blekinge). Men när solen står på så är det säkert varmare.

Haha, minns inte alls hur jag brukar göra, när jag brukar byta täcke.

Hur hade ni gjort?

väntat och konstaterat huruvida hästen är för kall i existerande täcke eller ej.

KL

Nu kunde jag inte väna länge utan har lagt på täcke trots föl på sidan av stoet. Går ute dygnet runt med fri tillgång av hösilage. I morse var det frost ute och nu väntas det regni natt och dagarna framöver. Har lagt på 100 gr.

*kl*
Inatt blir första natten i box för mitt hblsto, hon står naken inne och vid regn/snö har hon ett ofodrat regntäcke.
Är fortfarande oklippt och har kort men tät päls.

Temp runt 3 till 9+ och väldigt blåsigt.

Vilka skillnader det kan vara! Intressant att du delar med dig :)

Ja verkligen. Känner att minnet för hur man täckade ifjol inte direkt går att följa i år. Den som klipptes först (hade troligtvis inte helt fällt klart) har fått en utväxt på flera millimeter. Det låter kanske inte mycket men syns TYDLIG skillnad mot den som klipptes förra veckan och den som klipptes igår, men de två senare ser i princip lika ut i pälslängd. Och den svettas som om han var oklippt, löddrar på halsen vid hårda pass. Ska klippa om honom och är faktiskt lite osäker på hur jag ska täcka. Jag vill ha så mycket täcke det går för att de inte ska sätta mer päls/lägga energin (från fodret/överskottsenergin som jag tränar på) på att hålla värmen. MEN jag vill inte ha dem för varma/täcka i onödan. Låter både löjligt och rörigt jag vet. Tänk vad enkelt allt vore om man var allvetande:angel:

kl:
Vad har ni för väder?
Nu har vädret skiftat, det blåser ganska ordentligt och är molnigt = flera grader varmare. Var knappt frost i natt och ska inte bli det på några dagar och fortsatt blåsigt och molnigt, ev regn. Just nu ca 5+ ute. Ska va 4-6+ i morgon och 3+ ev snö på onsdag.

Går hästarna inne/ute?
Just nu inne i kallstall ca 5+.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
H1 Rambo California 100g, oklippt. (Brukar ha öppet fönster men pga blåsten är det stängt, därav tunnare täcke.)
H2 Amigo Insulator 300g + Amigo hals 150g, helklippt förra veckan.
H3 Amigo Insulator 300g + Amigo hals 150g, helklippt igår.
H4 Charlies utetäcke 200g, helklippt. (den med utväxt)

nu är det runt 5 grader på dagarna. Pållen har ett regntäcke med fleecefoder som vardagstäcke, alternativt ett regntäcke med slätt foder i. filtklippt häst.

Oklippt häst på "bete" fortfarande, men går in på nätterna:

Ofodrat regntäcke vid ihållande nederbörd.

Eftersom det är minusgrader på nätterna har jag börjat laga vintertäcket (100g)för säkerhets skull. Det kan ju snart bli snöstorm!;)

Haha, jag tycker du har megamycket täcken på dina hästar i detta väder jag :D jisses.

Haha, jag tycker du har megamycket täcken på dina hästar i detta väder jag :D jisses.

Haha misstänkte det, men du väger upp mot många andra så jag tänker faktiskt på dig innan jag slänger på mer täcken även om du inte tror det just nu:o:p

Nu har min häst fleecefodrat regntäcke på dygnet runt.
Dagtid runt 5 grader.
Utebox på natten, noll grader.

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 664
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 924
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 723
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 678
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka