Vad har du för städrutiner?

stjarnhimmel

Trådstartare
Började prata med några vänner häromdagen. Det visade sig att vi gjorde rätt olika. Vissa städade varje dag, vissa en gång i månaden.

Själv dammsuger jag en gång i veckan. Diskmaskinen körs kanske två gånger i veckan. Dammar någon gång i månaden, torkar golv någon gång i månaden. Dock tycker jag att jag småplockar hela tiden. Tror problemet är att jag är dålig på att lägga saker på sitt rätta ställe utan lägger dem på bordet när jag kommer på något annat att göra. Då och då gör jag punktinsatser tex skurade badrum och avlopp förra veckan.

Hur ser dina städrutiner ut? Vad funkar för dig?
 
Vilka rutiner?! O_o

Det bästa är om jag får besök (planerat då) eftersom det höjer städnivån ordentligt. Givetvis låter jag aldrig något bli sunkigt men dammtorka händer inte direkt ofta om man säger så. Sopen jobbar rätt mycket men jag har ju två katter varav en långhårig.

Jag håller ju fortfarande på att plocka igenom arvegodset men bara jag lyckas slänga ut mer av det kommer det att bli bättre just för att då kan jag lägga allt där det ska vara.

Diskar oftast varje dag för jag tycker det är äckligt med en överfull diskho (har ingen diskmaskin).
 
Dammsuga någon gång per vecka eller vid uppkomna behov.
Diskmaskin 2-3 överfulla maskiner om dagen.
Plocka upp leksaker 123 gånger om dagen.

Lider inte ett dugg av rörigt, stökigt och skitigt. Fast det får ändå inte vara grisigt och ohygieniskt om det går att förstå...
 
Började prata med några vänner häromdagen. Det visade sig att vi gjorde rätt olika. Vissa städade varje dag, vissa en gång i månaden.

Själv dammsuger jag en gång i veckan. Diskmaskinen körs kanske två gånger i veckan. Dammar någon gång i månaden, torkar golv någon gång i månaden. Dock tycker jag att jag småplockar hela tiden. Tror problemet är att jag är dålig på att lägga saker på sitt rätta ställe utan lägger dem på bordet när jag kommer på något annat att göra. Då och då gör jag punktinsatser tex skurade badrum och avlopp förra veckan.

Hur ser dina städrutiner ut? Vad funkar för dig?

Håller undan varje dag, var sak på sin plats. Sopar, torkar av använda ytor, disk plockas undan m.m. Då slipper man göra sådana jättestädarinsatser och livet blir enklare. Ett stökigt hem klarar jag inte av, än mindre min sambo (tur att vi är lika).

Dammsuger, skurar badrum, torkar golv och dammar alla ytor en gång per vecka.
 
Säger som @athena_arabians vilka rutiner :confused: får ett ryck och dammar ibland. Sopar upp det värsta och dammsuger kanske 1 gång i veckan/varannan vecka? Torkar golvet typ 1 gång i kvartalet :o men har inga djur eller barn så tycker inte det behövs så ofta. Diskar när hon är full. Badrummet är väl det som städas oftast ett par gånger i veckan typ.
Har en tendens att ha för mycket prylar framme så gör större ryck istället för småplock varje dag.
 
Håller undan varje dag, var sak på sin plats. Sopar, torkar av använda ytor, disk plockas undan m.m. Då slipper man göra sådana jättestädarinsatser och livet blir enklare. Ett stökigt hem klarar jag inte av, än mindre min sambo (tur att vi är lika).

Dammsuger, skurar badrum, torkar golv och dammar alla ytor en gång per vecka.

Ungefär samma här förutom att dammsugaren nog går lite oftare och det skuras nog inte riktigt en gång i veckan.

Lägenheten är ofta i bra skick, undantaget makens "lekrum" där det ser ut som att en bomb slagit ner, men det är hans problem. Hur han tänkt lösa det hela den dagen som det rummet ska bli dotterns rum blir intressant att se eftersom hans saker är bannlysta från sovrum, kök och vardagsrum. :p
 
Unnar mig att inte ha några städrutiner. får extremt sällan besök - kanske därför?

Dammsuger när det är nödvändigt. Plockar lite då och då. Torkar ytor som behöver torkas. Har konstant lite småstökigt men kan få det snyggt på en halvtimme - sådär så att besökare inte tror (inser) att jag är en total galning.... :angel:
 
I wish I had some städrutiner.
Dammsuger kanske 1-2 gånger i veckan, försöker plocka lite varje kväll när ongen har somnat. Maken brukar ansvara för disken.

Men det blir ändå klädhögar, pappershögar, kaoshögar och gud vet allt på flera ställen i huset.
 
Jag har inte heller några bra städrutiner. Men hoppas att det ska ändras nu framöver!
Vi har precis börjat med städhjälp, hade firman här på storstäd i förra veckan och nästa vecka rullar det igång med regelbunden städning varannan vecka. Jag har en förhoppning om att det ska hjälpa oss att få in bättre rutiner med resten.
Tänker att vi kommer köra robotdammsugaren ganska regelbundet och sedan kanske ha någon gång den veckan städfirman inte kommer då vi skurar av golv och städar toaletten.
Diskmaskinen kör vi kanske någon/några gånger per vecka beroende på hur mycket mat vi lagar hemma.
 
Vad funkar för dig?

Ingenting :cautious:

Fördelen med att jobba för mycket och ha massa djur att ta hand om är att jag inte hinner se hur det ser ut hemma.
Nackdelen med att jobba för mycket och ha en massa djur att ta hand om är att när jag väl är hemma så orkar jag varken med att se eländet eller göra något åt det.

Fördelen med att jag och sambon är lika är att vi inte bråkar (så ofta) om ordningen i huset.
Nackdelen med att jag och sambon är lika är att han inte (heller) städar.

Efter december får jag något mer tid till förfogande, då kanske jag kan skapa någon form av rutin.
Men mest troligt inte.
 
Har inga alls, städar när jag tycker att det blir skitigt och då städar jag ordentligt. Det varierar beroende på årstid då jag har hund och under vissa tider på året skitar de ner mer än annars. Jag är lite periodare och kan ibland bara låta det vara rörigt och sen får jag panik på det och röjer som fan och håller det så ett tag tills jag tappar suget igen. Till jul så brukar jag storstäda och verkligen lyfta och flytta på allt och göra rent. Även ngn gång på våren händer det att jag storstädar.
 
Jag bor ensam och gör som jag vill, så jäkla skönt. Jag städar när jag har tid och det behövs, eller inför planerade gäster. Jag jobbar skift och vet jag att jag har framför mig en vecka med nattskift, eller som nu 12-timmars skift, då ser jag till att det städas innan. Det finns ingen tid och ork till städning efter jobb och stall dessa veckor.
Jag har inte diskmaskin men jag sparar aldrig diskberg, jag håller undan löpande. Samma med klädhögar osv. När jag börjar se dem tar jag bort dem ;)
 
Började prata med några vänner häromdagen. Det visade sig att vi gjorde rätt olika. Vissa städade varje dag, vissa en gång i månaden.

Själv dammsuger jag en gång i veckan. Diskmaskinen körs kanske två gånger i veckan. Dammar någon gång i månaden, torkar golv någon gång i månaden. Dock tycker jag att jag småplockar hela tiden. Tror problemet är att jag är dålig på att lägga saker på sitt rätta ställe utan lägger dem på bordet när jag kommer på något annat att göra. Då och då gör jag punktinsatser tex skurade badrum och avlopp förra veckan.

Hur ser dina städrutiner ut? Vad funkar för dig?


Jag är svagt städneurotisk. Dammsuger och våttorkar golven två-tre gånger i veckan, torkar ytorna i badrum och kök samtidigt.

Damma bokhyllorna är det inte lika petigt med, det blir lite när jag kommer ihåg det. Men tvättar vanligen två gånger i veckan, använder sällan kläder mer än en dag åt gången om det inte är typ en innekofta. Lakan och handdukar vill jag helst tvätta två gånger i veckan.

Men jag har ingen fast städdag eller så.
 
Det enda jag har hyfsade rutiner för är badrummen. En gång i veckan ordentlig städning. Att det är rörigt i huset kan jag ta, men skitiga badrum har jag lite fobi för.

I övrigt när det behövs. Kök och matsal dammsugs ofta två-tre gånger om dagen. Leksaker plockas konstant...
 
Har inga städrutiner. Har roligare saker att göra.
Har en robotdammsugare som går rätt ofta pga min hund fäller som faen. Då tar vi långpromenaden och roboten får arbeta.
Annars städar jag typ när jag tycker det ser smutsigt ut eller när jag skall få besök.
Samlar även på diskberg.
 
Dammsuger en eller två gånger i veckan. Ibland bara nedrevåningen för att jag tycker att den är skitigare än övrevåningen. Torkar av golven då jag orkar. Kanske var tredje vecka? Torkar damm ett par, tre gånger i månaden. Kör dock diskmaskinen och tvättmaskinen flera gånger i veckan trots att vi bara är två personer i hushållet.

Toalett och handfat skuras några gånger i månaden.

Bokhyllor och sånt undviker jag att titta på.

Ibland får jag ryck och sorterar i skåp, och sen försöker jag hålla det snyggt några månader.
 
Har inga städrutiner. Har roligare saker att göra.
Har en robotdammsugare som går rätt ofta pga min hund fäller som faen. Då tar vi långpromenaden och roboten får arbeta.
Annars städar jag typ när jag tycker det ser smutsigt ut eller när jag skall få besök.
Samlar även på diskberg.
Hur många berg har du nu då?
 
Dammsuger två gånger i veckan, i tidigare lägenheter har det bara behövts en gång men här blir det jättedammigt.
Städar toalett och handfat 2 gånger i veckan, ena gången städar jag även övrigt i badrummet (spegel, tvättmaskin, torktumlare osv).
Bäddar rent 2 gånger i veckan.
Övrigt gör jag lite då och då när jag tycker det behövs, köket hålls efter varje dag.
 
Hur ser dina städrutiner ut? Vad funkar för dig?
Vi har inga rutiner alls. Den som ser att vi behöver tvätta tvättar (oftast min sambo måste jag erkänna) och när vi lagat mat diskar vi. Väldigt ofta diskar vi tillsammans, en diskar och en torkar. Blir lite roligare så :). Dammsuger och sånt gör vi vid behov, den som har tid och lust och ork. Generellt har vi det väldigt prydligt då vi båda är väldigt prydliga som personer.

Vi har aldrig diskuterat städning och hur vi ska sköta det. För oss bara funkar det.
 

Liknande trådar

Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 315
Senast: Helly
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 298
Senast: MML
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 090
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp