Bukefalos 28 år!

Vad har du för städrutiner?

Skämsbilder:


Mitt arbetsrum...


Det som ska bli min lounge/gästrum (nej, katten kommer inte att slängas bort :p)
Äsch då! Sådär ser typ hela min lägenhet ut till och från :o:rofl: har ju bara en etta, och en mängd olika hobbys så när jag börjar sy eller så så blir det sådär rätt fort :o
 
Att ha rutiner när man är två vuxna känns fullständigt överdrivet, så det har vi inga. Vi pratar i stort sett heller inte om städningen, och har inga överenskommelser om acceptabel nivå på oordning eller liknande. När en av oss eller båda tycker att det ser för illa ut, tar vi tag i det. Oftast. Förr eller senare.
 
Äsch då! Sådär ser typ hela min lägenhet ut till och från :o:rofl: har ju bara en etta, och en mängd olika hobbys så när jag börjar sy eller så så blir det sådär rätt fort :o

Problemet är att jag INTE har en etta och de flesta rum ser ut så där... :cautious: :nailbiting: fast TV-rummet ser rätt ok ut nu och kallvinden är nästan helt uppstyrd och det sista i den blir inte fixat förrän nästa sommar. Jag har massor med bra lagringsutrymme i kallvinden så det är mycket som ska in där. Sovrummet är en katastrof men inte pga prylar utan planlösningen och där vet jag inte hur jag ska göra ännu.

Jag börjar se ljuset i änden av tunneln dock, jag har en plan för hur jag ska stuva allt men behöver lite fler lådor för att fixa det :up:
 
Hur ser dina städrutiner ut? Vad funkar för dig?

Jag hatar att städa. Dessutom är jag dålig på det (jag fastnar i detaljer och spenderar tre timmar med att noggrant putsa och feja en liten yttepyttebit, och helst alfabetisera något om det går också :banghead:). Tyvärr vantrivs jag verkligen när det är stökigt, men det gör inte att jag städar mer. Jag bara vantrivs. :up:

Jag har inga rutiner. Dammsugaren står framme (som allting annat...) och jag kör den då och då (senast idag, fast det berodde på att en polerskiva till dremeln exploderade när jag försökte använda den på stickmaskinen :cautious:), men eftersom jag har sån oordning är det svårt att dammsuga särskilt väl. Jag har tvättberg (det tar flera dagar för tvätten att torka så jag ligger alltid efter!), diskberg (jag har diskmaskin men glömmer(?) oftast att plocka ur den när jag kört den så ny disk blir bara ställd någonstans så länge), och berg med saker jag planerar att göra något med, har gjort något med, inte kommer ihåg varför jag tog fram, och/eller som saknar en egen plats att stoppas undan på. Idag grävde jag fram kaminen för jag tänker tända en brasa ikväll, men alla saker som stod ovanpå är bara flyttade till någon annan yta.

Ovanvåningen är bättre än nedanvåningen, jag tenderar att behandla nere nästan som ute. När vädret tillåter står alla dörrar öppna och både jag och hunden vandrar ut och in utan närmare tanke. Uppe är sovrummen och lite sådant, där är det bättre ordning och mer välstädat (nåja, allt är relativt), men nere är det nog rätt nära katastrof vid det här laget. Jag vet att jag mår så mycket bättre när jag har det rent och undanplockat, och jag tror faktiskt hunden gillar det också (jaja, tänk vad ni vill :p), men det tar emot såååååå förbaskat! :banghead:
 
Vadå städrutiner? Jag häpnar lite över hur ofta folk dammsuger. Hur har ni tid och ork? Här dammsugs det när det börjar bli synliga dammråttor och startsträckan tills det sker kan dröja en aning :o . Våttorkning av golv sker inte heller onödigt ofta utan kanske någon gång per år. Jag vet inte varför man ska göra det stup i kvarten om det inte är så att man spiller saker hela tiden eller kliver in med skitiga skor titt och tätt. Det gör inte jag.

Jag försöker hålla efter disken men ofta är det lite som samlas ändå då jag inte alltid tar allt på en gång. Skåpluckor och spis torkas av när det är skitigt, ibland med viss fördröjning. Ibland flyttar jag på micron och den lilla bänkspisen jag har och torkar där också. Det händer väl kanske 3-4 gånger per år.

Att få gäster brukar dock generera ett större städryck och det brukar bli rent på fler ställen än vanligt samtidigt. Men jag brukar i alla fall försöka plocka undan regelbundet även om det inte går så bra jämt.

Jag saknar f.ö. egen dusch/badrum och måste låna av min hyresvärd. Där är det vanligtvis skitigare än jag tycker är ok. Vid några tillfällen har jag fått börja med att städa innan jag kunnat duscha.
 
Hur ser dina städrutiner ut? Vad funkar för dig?

Städar i princip varje dag = tar 15-20 minuter att gå genom hela boendet (om inte fönstertvätt ingår, då tar det längre tid) = hinner aldrig bli dammigt, stökigt, grusigt, what ever i stökväg = jag trivs.

Diskar också varje dag, dammsuger och torkar golven i af 2 ggr/vecka och vid behov däremellan så sopas ev skräp upp. Rengör toa/tvättfat/dusch/spegel i af 3 ggr/ vecka.

Arbetsytor i köket torkas av ordentligt direkt efter användning, spisen likaså.

Tvättar fönster både ut och invändigt 3-4 ggr/ år och enbart invändigt vid behov (typ när katten varit för närgången med nosen på glaset eller om nån liten kladdat med fingrar O_o )

Byter sängkläder varannan vecka. Duschar alltid på kvällen så känner inget behov av att byta dem oftare iom att jag alltid är ren när jag befinner mig mellan dem. Handdukar byts 1-2 ggr/vecka och tvätt tvättas 1-2 ggr/vecka. Mattor tvättas ungefär en gång/ månad.

Har rätt bra mice an place överlag, men trots detta och städandet så är här icke pedantiskt och kliniskt sterilt. Bara ombonat, fräscht och hemtrevligt.
 
Så sällan det går.

Sambons mamma har varit här i tio dagar och städat (inte bara i huset) så nu försöker jag hålla det så. Fem dagar har gått bra :angel:

Jag är rörig av naturen och sambon är likadan. Toan är alltid ren och diskmaskin och tvättmaskin snurrar ofta. Men plock och sådant avskyr jag.
 
Jag hatar att städa. Dessutom är jag dålig på det (jag fastnar i detaljer och spenderar tre timmar med att noggrant putsa och feja en liten yttepyttebit, och helst alfabetisera något om det går också :banghead:). Tyvärr vantrivs jag verkligen när det är stökigt, men det gör inte att jag städar mer. Jag bara vantrivs. :up:

Jag har inga rutiner. Dammsugaren står framme (som allting annat...) och jag kör den då och då (senast idag, fast det berodde på att en polerskiva till dremeln exploderade när jag försökte använda den på stickmaskinen :cautious:), men eftersom jag har sån oordning är det svårt att dammsuga särskilt väl. Jag har tvättberg (det tar flera dagar för tvätten att torka så jag ligger alltid efter!), diskberg (jag har diskmaskin men glömmer(?) oftast att plocka ur den när jag kört den så ny disk blir bara ställd någonstans så länge), och berg med saker jag planerar att göra något med, har gjort något med, inte kommer ihåg varför jag tog fram, och/eller som saknar en egen plats att stoppas undan på. Idag grävde jag fram kaminen för jag tänker tända en brasa ikväll, men alla saker som stod ovanpå är bara flyttade till någon annan yta.

Ovanvåningen är bättre än nedanvåningen, jag tenderar att behandla nere nästan som ute. När vädret tillåter står alla dörrar öppna och både jag och hunden vandrar ut och in utan närmare tanke. Uppe är sovrummen och lite sådant, där är det bättre ordning och mer välstädat (nåja, allt är relativt), men nere är det nog rätt nära katastrof vid det här laget. Jag vet att jag mår så mycket bättre när jag har det rent och undanplockat, och jag tror faktiskt hunden gillar det också (jaja, tänk vad ni vill :p), men det tar emot såååååå förbaskat! :banghead:

Vi bor på gård och har två hundar och fyra hästar. Det blir mycket spring och hålla rent då är mer eller mindre ett heltidsgöra. Vintern är bättre för då är vi bättre på att göra färdigt allt ute innan vi går in eftersom det är så jobbigt att klä på sig :p
 
Började prata med några vänner häromdagen. Det visade sig att vi gjorde rätt olika. Vissa städade varje dag, vissa en gång i månaden.

Själv dammsuger jag en gång i veckan. Diskmaskinen körs kanske två gånger i veckan. Dammar någon gång i månaden, torkar golv någon gång i månaden. Dock tycker jag att jag småplockar hela tiden. Tror problemet är att jag är dålig på att lägga saker på sitt rätta ställe utan lägger dem på bordet när jag kommer på något annat att göra. Då och då gör jag punktinsatser tex skurade badrum och avlopp förra veckan.

Hur ser dina städrutiner ut? Vad funkar för dig?
Skölja ur handfatet när jag borstar tänderna räknas det som en rutin? Annars är rutinen att städa när man inte kan gå från sängen till köket utan skor på fötterna samt att ångesten är så hög att det blir omöjligt att tänka på något annat än att man behöver städa. Då brukar det bli av. Eller om jag får besök av någon utomstående...
 
Dammsuger och torkar golven samt dammtorkar en gång/vecka. Däremellan rastar jag iofs robotdammsugaren någon vända också men den kör liksom sitt eget lilla race och missar lite här och där ibland. Så den behöver kompletteras med "riktig" dammsugning. Diskmaskinen går i alla fall en gång per dag.Plockar undan och småfixar ständigt, jag gillar inte när det är oordning.
 
Tycker jag städar sällan men kanske inte ändå. Dammsuger 2-4 gånger i veckan beroende på hur mycket hunden fäller. Skurar golv, dammtorkar och skurar handfat/toa och speglar en gång i veckan ganska exakt. Är uppvuxen med allergiker och astmatiker och jag städar betydligt mer sällan och mindre noga än då. Är inte disk och tvättansvarig. Fönsterputsning och dammtorka väggar och tak sker bara när mamma är här längre stunder. Torka ur köksskåp och sånt har jag bara gjort när jag flyttstädat dock...
 
Jag städar mha boendestödet en gång i veckan. Blir det inte av nån gång så märks det direkt! :angel: Oftast orkar jag plocka rent innan hon kommer så hinner jag dammsuga med henne. Sen brukar det bli antingen våttorkning eller nåt annat, typ toan eller dotterns lekhörna. Utan rutinen med boendestöd hade jag inte orkar öht. I mammagrupper som jag är med i på fb hävdar folk att de dammsuger och våttorkar dagligen, såna tycker jag mest synd om... Men jag värdesätter väl sömn och tid med dottern betydligt högre än vad dem gör. Sen är jag ju ensamstående också så jag har ingen avlastning hemma, varken med barn eller med hushåll.

Tillägg - tvätt blir oftast på helgen, hemma hos mina föräldrar. Det är enklare än att boka tvättstugan eftersom det är i en annan byggnad. Disken sköter maskinen, ca en gång i veckan, beroende på hur mkt vi äter hemma.
 
Jag städar när det behövs. Eller något mer sällan än så :angel:
Tvättar när det behövs. Diskar när maskinen är full. Bäddar om när jag känner för det.

Putsar fönster gör jag nog aldrig men jag har haft hjälp med det någon gång per år.
 
Jag plockar väl och städar lite varje dag (hellre än storstädar ofta). Inte så att jag direkt har några rutiner för det, men jag trivs helt enkelt inte när det blir för uppenbart smutsigt/stökigt omkring mig. (Hemma alltså, hur det ser ut hos andra noterar jag oftast inte ens.)

Så var sak på sin plats - alltid, dammsuger kanske tre gånger i veckan, dammtorkar en och torkar av i badrummet minst ett par gånger i veckan. Våttorkning av golven sker väl lite mer oregelbundet, kanske ett par gånger i månaden sådär.

Annat, som fönster och sånt där, gör jag när andan faller på helt enkelt.

Jag tycker inte att jag stökar ner så mycket själv (det skulle vara i köket då, men så undviker jag å andra sidan allt vad matlagning heter ;)), men med två innekatter som sprider sand och - framför allt - enorma mängder hår omkring sig finns det alltid att sysselsätta sig med om en så vill.
 

Liknande trådar

Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 355
Senast: Helly
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 551
Senast: MML
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 361
Senast: Nytant
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 337
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp