Vad har du gjort med din distanshäst idag?

lwt03001

Trådstartare
Tänkte vi kunde ha en snacktråd här på distansforumet och skriva om allt vad vi gör med våra distanshästar. Tycker det är lite dålig aktivitet i distanskategorin och är nyfiken på vad alla gör med sina distanshästar och hur ni tränar just nu.

Jag börjar: Igår red jag en ganska kort runda efter att Opal vilat två dagar. Var ute i ca en timma och han var väldigt pigg på vägen hem, så idag blir det ett lite skarpare bett. Gillar inte att jag måste bråka så mycket med honom på tränsbettet som jag får göra. Idag blir det galoppintervaller.

Så kom igen nu, skriv vad ni gör med era distanshästar!
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Hej, ja jag hänger väl på så mkt ja orkar..

Igår skrittade vi ca 30 min , sen hoppa vi några skutt på terränghindrena, o en liten galopp..

Idag har vi kört , 6 varv på slingan - ca 1,5 mil.61 i puls när han kom in.;)

Laddar ju för fullt inför sydnärke nästa helg.. Imorgon blir det skrittrunda på 15-20 min.Måndag vila..
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Vi ta lungt tillsammma idag.

Typ en promenader med hästen och hunden.

// Kram Ros-Marie:banana:
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Så kom igen nu, skriv vad ni gör med era distanshästar!

Skrittar barbacka
sommaren20059120.jpg

Och hoppar fasta stockhinder
sommaren2009097.jpg


Helt enkelt njuter av sommaren. :banana:
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Hej, ja jag hänger väl på så mkt ja orkar..

Igår skrittade vi ca 30 min , sen hoppa vi några skutt på terränghindrena, o en liten galopp..

Idag har vi kört , 6 varv på slingan - ca 1,5 mil.61 i puls när han kom in.;)

Laddar ju för fullt inför sydnärke nästa helg.. Imorgon blir det skrittrunda på 15-20 min.Måndag vila..

Vad roligt att du ska till Sydnärke, det ska vi med. CR40. Hur lägger du upp träningen den sista veckan?
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Torsdags: provridning westernsadel, ca 20 minuter. Lite lastträning inkl. eftersom vi åkte till sadeln :angel:
Fredags: ca 1h 50min ridtur, mestadels grusväg + ett par km längs landsvägen. Skritt trav och ett par galopper på grusvägen.
Igår (lördag): Red till Kårsta och tillbaka (uppskattar sträckan till 1,5-2mil). Red via Lööt, mao grus- och skogsvägar dit. Landsvägen hem. Sällskap dit, själva hem (stallkompis som skulle flytta hästen dit). Avslutade det hela med ett par km grusväg (rask trav och lite galopp) innan avskrittning så att damen fick upplopp för lite energi. I övrigt enbart skritt. Tog ca 2-3h dit, ca 1,5-2h hem.

Idag ska vi ta det lugnt, en icke ridkunnig kompis ska få "åka häst" lite i skogen. :D
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Vad roligt att du ska till Sydnärke, det ska vi med. CR40. Hur lägger du upp träningen den sista veckan?


ja då ses vi där!
veckan innan:
mån-vila
tis-lungöppnare 4 * 620 m
ons-skritt o joggtur 40 min
tor-vila
fre-skritt o joggtur 20 min
lör-tävlar
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Jag tog en tur med Ganzir och hade 4 åringen som handhäst. Joggade ca 10 km på 40 minuter, räcker gott i värmen för den lille. Skrittade av dem båda och sedan lekte vi med vattenslangen en stund. Äntligen börjar den lille gilla det. Den store surplar gott ur slangen. Avslutat med lite zinkpasta på allehanda sår....
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Kul tråd! Jag hakar på...

...fast just idag har jag inte gjort något alls. Klappat honom och satt på flughuvan i hagen ;) Vi har bärgat hö hela dagen och då fanns det ingen tid till annat än att hantera hästarnas vintermat :D

I morgon ska vi dock iväg på hopplektion igen. Sedan tänkte jag mig en medellång tur på onsdag, kanske lite skritt torsdag och sedan vila fredag - rider 40 CR på lördag :crazy: Är skiträdd för att jag ridit för lite fram till dess... men vi brukar hålla igång 3-4 dagar/vecka och brukar rida längre turer (typ 8 km upp till 1,5 mil) beroende på att våra ridvägar är så långa..

Red förresten dressyr med cavalettiövning i onsdags också.
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

...och en av mina följdfrågor till er andra blir hur inisjutton ni som har två hästar (eller fler) hinner hålla igång dem för distansstarter!!! Förvisso har jag hund (tävlar utställning och agility) samt får också. Driver "månskensbonde-lantbruk" och jobbar heltid - men det är väl inte speciellt unikt bland hästfolk...? Vad är det ni andra inte gör som jag gör för mycket av?? ;-)
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

ja då ses vi där!
veckan innan:
mån-vila
tis-lungöppnare 4 * 620 m
ons-skritt o joggtur 40 min
tor-vila
fre-skritt o joggtur 20 min
lör-tävlar

Tack för svaret! Hur ser ni ut på lördag? Vore kul att känna igen några:). Själva är vi lila och hästen är skimmel. Så här ser mitt upplägg ut:

Måndag - lite längre tur
tisdag - vila
onsdag - pyssel i paddocken (inte meningen men det är en bruksridning i stallet:))
torsdag - skritt eller vila
fredag - skritt och joggtur 30 min
lördag - tävling!
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Kul tråd! Jag hakar på...
Är skiträdd för att jag ridit för lite fram till dess... men vi brukar hålla igång 3-4 dagar/vecka och brukar rida längre turer (typ 8 km upp till 1,5 mil) beroende på att våra ridvägar är så långa..

Så kan jag också känna ibland men det är väl inte så konstigt när man är ny i sporten. Men de säger ju att en häst i normalkondition klarar 4-5 mil utan problem. Hoppas bara det inte blir för varmt!
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Tack för svaret! Hur ser ni ut på lördag? Vore kul att känna igen några:). Själva är vi lila och hästen är skimmel. Så här ser mitt upplägg ut:

Måndag - lite längre tur
tisdag - vila
onsdag - pyssel i paddocken (inte meningen men det är en bruksridning i stallet:))
torsdag - skritt eller vila
fredag - skritt och joggtur 30 min
lördag - tävling!

Vi har blått o svart,brun häst startnummer 1 i 83 km klassen..
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

ja då ses vi där!
veckan innan:
mån-vila
tis-lungöppnare 4 * 620 m
ons-skritt o joggtur 40 min
tor-vila
fre-skritt o joggtur 20 min
lör-tävlar


Rider du för fullt 4 * 620 meter som lungöppnare?

Jag brukar nöja mig med ca 400 meter, en gång.
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Rider du för fullt 4 * 620 meter som lungöppnare?

Jag brukar nöja mig med ca 400 meter, en gång.

Nej, första sträckan är trav, andra galopp i normalt tempo, tredje trav snabb, o sista full fast i galopp..

Kanske är för mycket, läser mig till mycket tips o så om distansen o det var någon som sa att 6-800 meter 4-5 ggr...Men det blev lugnare idag eftersom det var så varmt...

Men en räsersträcka räcker alltså? Det ska inte vara en intervall??
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Nej, första sträckan är trav, andra galopp i normalt tempo, tredje trav snabb, o sista full fast i galopp..

Kanske är för mycket, läser mig till mycket tips o så om distansen o det var någon som sa att 6-800 meter 4-5 ggr...Men det blev lugnare idag eftersom det var så varmt...

Men en räsersträcka räcker alltså? Det ska inte vara en intervall??


Jag tycker det är tufft att ha intervallträning mindre än en vecka innan start.
Det gör nog mer skada än nytta, särskilt i skallen. (om man inte har en ruggigt lat häst, förstås).

En lungöppnare är nåt helt annat.
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Nu får ni allt ta och förklara ett begrepp, som jag inte hört tidigare. Vad menar ni med en "Lungöppnare"?? Vad är det, varför gör ni det och vad missar man om man inte gör det?

CK skrev bl.a. att hon tyckte att 4*620m var långt som en lungöppnare och turbo skrev bl.a. att hon låter hästen gå för fullt sista sträckan. Jag låter aldrig min häst gå för fullt, jag är helt enkelt rädd att ingen sträcka jag har är tillräckligt lång för att bromsen ska ta om jag släpper honom "för fullt". Är det "att låta hästen gå för fullt" som är en "lungöppnare"?

Väntar ivrigt på era svar!
 
Sv: Vad har du gjort med din distanshäst idag?

Som det låter, att lungorna får arbeta för fullt med att syresätta blodet.
Detta är inget man ska göra huxflux, har man inte snabbjobbat hästen tidigare ska man inte lägga in sånt några dagar innan tävling.

Jag undviker intervallträning, eftersom min häst lätt slår slint i bollen, (trots att han ibland uppfattas som en slö ko) men att rida lite snabbjobb fungerar bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 374
Senast: Twirro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 838
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 470
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 878
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stallstövlar, vilka håller?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp