Vad har era hästar för täcke just nu?!

Bukefalos 30 år!

Min häst går naken, på lösdrift.
Jag som helst vill att de ska sätta en del päls har haft ofodrade täcken rätt länge men nu åkte 50g täckena på idag.
Pälssättningen hänger inte ihop med om du har täcke på eller inte, utan snarare är det ljuset som styr. När vintern kommer och dagarna blir kortare reagerar hästarna med att ordna med päls för att klara vintern.

Min har haft 100g en period, nu helklippte jag igen och det börjar kännas kallare så igår tog jag på 250g. Var väldigt velig för prognosen säger 5-7 plusgrader men hon var lite väl sval över länden igår även när hon stod inne i boxen.
Vi har ovanligt varmt ute, men det är ofta ruskkänsla och många dagar känns det svinkallt ute trots att det inte är så få grader..

Min häst går naken, på lösdrift.

Pälssättningen hänger inte ihop med om du har täcke på eller inte, utan snarare är det ljuset som styr. När vintern kommer och dagarna blir kortare reagerar hästarna med att ordna med päls för att klara vintern.
Men blir det ändå inte då att pälsen får mindre ljus så de sätter mindre tjock päls? Eller hur ska man tänka? Det spelar ingen roll? :) Ärlig fråga!

Men blir det ändå inte då att pälsen får mindre ljus så de sätter mindre tjock päls? Eller hur ska man tänka? Det spelar ingen roll? :) Ärlig fråga!

Precis som @Ninnurur sa då är det mängden solljus som når ögonen som är grejen.

Vilket gör atr om man har dagsljuslampor i stallet och har dem på längre på kvällen så sätter hästarna mycket mindre päls (för de tror att det är sommar igen) och tvärtom, står hästarna inne i mörka stall utan dagsljus många timmar per natt får de tjockare päls på våren.

Sen kan tackade hästars pälsar se tunnare ut eftersom pälsen komprimeras av vikten av täcket men mängden päls påverkas inte av täcke.

Fast om jag sätter på täcke på Alva tidigt på säsongen och behåller det på så växer inte pälsen ut som den brukar. Jag klipper då max 1-2 gånger och hon är som nyklippt hela vintern.

Utan täcke behöver jag klippa henne minst 3-4 gånger för att den klippta pälsen inte ska växa ut och bli mammuttjock.

Så nog påverkar täcke ändå pälsen och inte bara genom att plattas till.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar