Bukefalos 28 år!

Vad har hänt med min hjärtevän?

KasperTim

Trådstartare
Jag hoppas tråden ligger rätt, flytta gärna om den ligger helt galet...



Min älskade 2 åriga arabvalack, mina drömmars häst. När jag köpte honom var han en sådan tillmötesgående och förstående klok liten herre. Han visade verkligen att han älskade människor, kom alltid först i hagen, han bokstavligt talat kom i full galopp när jag ropade på honom. Han var en sån lugn och klok individ, inte rädd för nästan nånting och gick med på allt vad jag än gjorde med honom, trots att han inte var så mycket hanterad mer än klappad på.

Men nu, för 1 vecka sen är han som förbytt. Han har förvandlats till en rädd och ynklig liten häst, han skyggar för allt, till och med mig. vid minsta beröring så skakar han. så fort jag ska hämta honom i hagen så spärrar han upp ögonen och skenar iväg och stannar för att blåsa för fara, när jag väl lyckats fånga honom och vill gå på promenad så försöker han hela tiden komma bort från mig, han skyggar för minsta lilla rörelse och beröring.

Han är en sådan individ som reagerar på kroppsspråk, jag har aldrig behövt höja rösten åt honom, enbart visat honom vägen med kroppsspråk att detta är rätt och detta är fel, mycket Nh inblandat som han har svarat mycket bra på detta.

Jag är i stallet varje dag, 1 gång om dagen, jag sköter insläppen, stallägaren sköter resten. Jag har frågat henne om hon gjort något mot honom som gjort honom rädd även om det inte varit med mening eller så, men hon säger bara att allt har varit som vanligt och att det är unghästfasoner och att han har hjärnspöken. Kan det stämma?

Är det verkligen bara hjärnspöken eller har någon varit dum mot honom?
Vad tror ni, och har ni tips på hur jag kan få tillbaka min underbara trygga individ?
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

Jag tycker att du ska avvakta och se. Kanske det är unghästfasoner, kanske inte.

Skulle det forsätta så ta dit en veterinär. Kanske han har ont? Hoppas verkligen att det inte är något.
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

Kolla om det finns brister i foderstaten, annars så har det ju blivit kallare nu, friskare luft osv. Min häst är också av någon anledning betydligt tittigare just nu, han som är så kolugn annars tittar och blåser åt det mesta. Märks ju mest i ridningen men även i hagen är hästarna lite mera allerta av någon anledning.

Min häst går ju även i vinterhagen nu där det är mycket gräs och lika med det mycket ny energi som han fått, kan bero på det också i mitt fall iallafall. En kombination av lite av varje helt enkelt.

Jag tror inte det är någon ide att göra en grej av det, bete dig som vanligt och låtsas inte om honom utan va bara lugn och trygg så lugnar han nog ner sig också.

Sen får man inte utesluta heller att stallägaren faktiskt har gjort någonting som skrämt honom, man vill gärna tro på människor men tyvärr så är det svårt.

Men en sak är säker och det är att hästen är inte dum så bli inte arg på den om den inte hoppar på dig eller springer över dig osv. för det får dom inte göra oavsett om dom blir rädda.
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

Jag råkade snubbla omkull och föll huvudstupa i hagen bakom min unghäst för ett tag sen:o Min stackars lilla flicka blev totalt skräckslagen och det tog flera dagar innan hon insåg att jag inte tänkte äta upp henne så for jag gick mot henne, hon är fortfarande lite försiktig ibland men det har blivit mycket bättre av att jag bara fortsatt behandla henne som innan det hände. Innan var hon världens mest oberörda och mysigaste unghäst och jag tror garanterat att hon kommer dit igen. Att så lite kan göra så mycket!:mad:
Så ge honom lite tid och behandla som vanligt innan det hände men nej, man ska vara uppmärksam när andra hanterar ens hästar. En lite grej kan så lätt bli en stor grej. Lycka till!
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

Har det hänt något med dig på sista tiden? Eftersom han är, som du skriver, duktig på kroppsspråk. Vilka signaler sänder du ut, nuförtiden?
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

Kan mycket väl vara ne fas, men om inte...

Synen, dålig syn kan göra hästar väldigt rädda och osäkra. Brister, tex. magnesium brist får hästar väldigt nerviga.
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

tack för alla svar!

Foderstaten är genomgången en gnutta brist på magnesium fanns, ifylld nu, och veterinär var ut idag, egentligen till en annan häst men hon kollade på honom lite snabbt och hittade inga fel på honom som skulle kunna vara någon orsak till hans beteende..

stallägaren nämne däremot att hon tappade en hink full med vatten i stallgången så det skvätte upp på hans boxdörr, han hade då kastat sig handlöst bakåt men sedan fortsatt att äta och pyssla med sitt, om detta kan ha haft något med det att göra? Men jag har tappat saker och faktiskt slängt saker omkring mig utan att han brytt sig, dock har han iofs varit uppmärksam på vad jag gjort och som jag fattade det så var han antagligen inte uppmärksam på hinken som tappades på stallgolvet.

Pepson2, jag körde av vägen för 1 månad sen och krascha bilen, veckan därefter fick jag ta bort min andra häst pga ett benbrott och det har tagit riktigt hårt på mig, jag har stängt in mig i mig själv från allmänheten, dock när jag träffar min 2 åring så blir jag alldeles glad och harmonisk och alla bekymmer är som bortblåsta, men kanske min deppiga energi lyser igenom ändå, det tänkte jag inte på.
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

Jag har en gammal häst som blev sådär. Det visade sig att jag hade ett par snickarbyxor med en tjock metallflärp på dragkedjan som tickade varje steg jag tog och det lät som när eltråden tickar och han är jätterädd för elen :eek::D Så jag fick ta bort flärpen helt enkelt, och han lugnade ner sig.
Det behövs inte mycket för vissa
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

Förlåt - trådkapning, men det var otroligt rart! Hästar är rätt känsliga, kan man säga!!
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

Tvåårsåldern kan vara lite knepig, de är som tonåringar då, upp- och- ner kan man lugnt säga.
Dessutom läser han säkert av att du går igenom jobbiga saker och inte är "dig själv" riktigt. Araber är mästare på att läsa av sina människor!

Tror att du lugnt kan se tiden an. Han går igenom en utvecklingsfas och kommer ut på andra sidan som samma goa gosse, fast med lite mer erfarenhet och skinn på näsan. ;)
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

Igår var han som vanligt, så jag tar det som en unghästfas :) Tack för alla erfarenheter! Puh inte lätt med unghästar när det är en första riktigt egna unghäst så känner jag mig rätt nojjig haha :D
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

Pepson2, jag körde av vägen för 1 månad sen och krascha bilen, veckan därefter fick jag ta bort min andra häst pga ett benbrott och det har tagit riktigt hårt på mig, jag har stängt in mig i mig själv från allmänheten, dock när jag träffar min 2 åring så blir jag alldeles glad och harmonisk och alla bekymmer är som bortblåsta, men kanske min deppiga energi lyser igenom ändå, det tänkte jag inte på.
Jag tror nog du kan ha svaret här!
En sådan känslig individ som han verkar vara, märker nog att du "döljer" något och att du inte är som vanligt, så han blir liksom förvirrad.

Det är min tanke i alla fall.

Edit: Ah...hoppas han fortsätter vara som vanligt :)
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

Jag tycker inte att det är ngn fason. Ngt har ju hänt, men redan nu verkar den ha hämtat sig:laugh:

När min var liten o inackorderad hittade jag ett dressyrspö vid hagingången. I inången var det ett dike som för dagen var vattenfyllt o stallägaren hade noll tålamod då hon hade bråttom till jobbet. Hon tyckte att tyska fölungar skulle provoceras så de fick tuktas. Pucko!
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

Igår var han lika panikslagen igen, denna gången var den en hink som ramlade omkull, han reste sig rakt upp och vände liksom i luften och landade såklart över mig, lyckligtvis har jag alltid hjälm och väst på mig när jag hanterar honom så det gick bra. När stallägaren tappade hinken så tog det nog hårt på honom.. Så vi får träna lite på att hinkar inte är farliga monster. Även märkt att han blivit öm i ryggen så ska ta och kolla upp honom på kliniken nästa vecka och se om det är därför han spökar.
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

Igår var han lika panikslagen igen, denna gången var den en hink som ramlade omkull, han reste sig rakt upp och vände liksom i luften och landade såklart över mig, lyckligtvis har jag alltid hjälm och väst på mig när jag hanterar honom så det gick bra. När stallägaren tappade hinken så tog det nog hårt på honom.. Så vi får träna lite på att hinkar inte är farliga monster. Även märkt att han blivit öm i ryggen så ska ta och kolla upp honom på kliniken nästa vecka och se om det är därför han spökar.

Hej.
Vet du skrev att veterinären kollat honom, men funderar lite ändå, det kan inte va ngt med syn/hörsel? Bara en fundering. Hoppas det löser sej snart!
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

Jag tycker det är bra att du kollar upp honom. Det kan ju som sagt vara syn/hörsel. Går han i flock i hagen?
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

han går i en flock bestående av 3 andra hästar 2 ston och 1 valack.

Han är kollad och hittar inga fel på honom, veterinären tror att han reagerat negativt på nånting i hanteringen så att psyket fått en smäll. Några fysiska fel finns inte.
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

Vad får han för foder? en av mina som är lunget själv och alltid varit utan vid 2 tillfällen då han hoppade i luften för sin egna skugga.
Första gången var när han fick betfor och andra gången hadde han dragit på sig en sträkning.

Kram och lycka till.
 
Sv: Vad har hänt med min hjärtevän?

Han har fri tillgång på hö med analys och äter en näve av granngårdens havrefria musli till kvällfodringen.
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 848
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 524
Senast: DizAngel
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 477
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 494
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Gräs i näshålan?
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp